Címlap

Rovatok

Toplista

Bréking

Programok

Videók
EN
Change language to English
Ez a cikk több mint 1 éve frissült, elképzelhető, hogy a benne szereplő információk elavultak.

Hogyan legyek balatoni vitorlázó?

Aktív Balaton - Cikkek

2014. szeptember 9., kedd — Michaletzky Luca

Fotó: Luca Michaletzky

Almafröccsöznél a Balaton közepén, vagy versenyeznél? Száguldást vagy kényelmes ringatózást szeretnél? Akarsz hajót? Kikötőhelyet? Képesítést? Hogyan fogj hozzá, milyen papír kell, mennyibe kerül, hova köthetsz ki és melyikek a legmenőbb kikötők? Mindent összeszedtünk.

Papír nélkül vitorláznék

Egy kis, tőkesúly nélküli vitorláshajóval bárki nekivághat a vitorlázásnak. Ezekhez nem kell papír vagy engedély, strandokon is lehet őket bérelni, akár oktatóval is, ha gyorsan megismerkednél az alapokkal. A legegyszerűbb egytestű hajókon, egy kalózon vagy laseren könnyen meg lehet érezni a szél természetét, és haladásra bírni a hajót. A kéttestű katamaránhoz sem kell papír, csak oktató, vagy némi tapasztalat, de katamaránnal már igazi száguldós-fröcskölős-menetszeles vízi élményben lesz részed. Katamaránozni a déli parton Balatonföldváron a Viharsarokban, az északi parton az alsóörsi Katamarán CatRecben is megpróbálhatsz. Ha mégis szeretnél egy nyaralás alatt némi elméleti megalapozottságot a vitorlázáshoz, akkor részt vehetsz tanfolyamokon is, Balatonfüreden például itt, egy 4 napos kurzus keretében.

Fotó: Sebestyén Blanka/welovebalaton.hu

De én "rendes" hajóhoz is érteni akarok

A baráti beszélgetést, iszogatást, családi túrázást könnyebb kivitelezni egy nagyobb tőkesúlyos, kabinos hajón, ami nem borul fel könnyen, és van benne hűtő. Ha csak néha akarsz rendezni egy összejövetelt, céges csapatépítést, akkor majdnem minden nagyobb kikötő környékén bérelhetsz hajót is, kormányost is.

Ha rendszeresíteni szeretnéd a vízen túrázást, esetleg úgy döntesz, hogy úszó nyaralót vennél szárazföldi helyett, akkor ahhoz komolyabb előkészületek szükségesek. Ehhez vízi jogsit kell szerezni, hivatalos nevén kedvtelési célú vitorlás kishajó-vezetői képesítést. Az elméleti rész a Hajózási Szabályzat bemagolásából és egyéb fontos elméleti ismeretek (időjárás, kötelező tartozékok, hajóépítés) megtanulásából áll, amit egy írásbeli vizsga zár. Ehhez nem kell feltétlenül vízközelben lenni, akár télen is elvégezheted. Tanfolyamokat a nagyobb városokban találsz. A gyakorlati oktatás viszont már helyszínhez kötött, ez a hajókezelés alapjait foglalja magába, amit szintén egy gyakorlati vizsga követ. Választhatsz pár hétvégés gyakorlati oktatást is, de olyat is, ahol az elméletet és a gyakorlatot is le lehet tudni, akár egy hét alatt. A teljes tanfolyam és a vizsga árát 200 ezer forint alatt megúszhatod.

Honnan szerezzek hajót, és hová tegyem?

A következő lépés, ha szeretnél egy saját hajót. Az internet segítségével ez már nem probléma, vitorlás oldalak fórumain (http://sailing.hu/, http://www.hajomania.hu/) mindig találsz adok-veszek topikot, de egy kikötőbe beesve is könnyen találhatsz eladó hajót. Kalózt 300 ezer forintért, katamaránt, vagy egy kisebb használt túrahajót akár már 500 ezer Ft körül is megvehetsz, míg egy hasonló méretű, de már versenyzésre alkalmas járgány, például egy Scholtz22 vagy egy Sudár 1-2 millió Ft körül kapható. Olyan nagyobb hajó, ami akár egy nyaraló funkcióját is betölti, például egy Bavaria 10-15 millió Ft-ba kerül, egy nagyobb versenyvitorlás, például egy Nautic 330 használtan körülbelül 20-30 millió Ft. A felső határ persze a csillagos ég, nem csak a hajó, de a felszerelés tekintetében is. A hajónak szüksége van forgalmi engedélyre is, azaz hajólevélre, melynek részleteiről az NKH ad felvilágosítást. 

Ha megvan a hajó, már csak parkolóra van szükség. Azaz bérelned kell egy kikötőhelyet, amiben például ez az oldal lehet a segítségedre, illetve ismét a vitorlás fórumok. A szezonban a hajód a vízben áll, télre viszont kidaruzzák és az utánfutóra teszik. A téli tárolást általában a kikötő megoldja, de egy kisebb hajót, vagy egy szétszerelhető katamaránt a nyaraló kertjében is el tudsz tárolni.

Fotó: Sebestyén Blanka/welovebalaton.hu

Bármelyik kikötőbe behajózhatok?

Ha már van vezetői engedélyed, hajód és kikötőhelyed, akkor neki lehet vágni a Balatonnak. Csillagtúrázhatsz, alhatsz más kikötőben, vagy akár horgonyon a csillagos ég alatt is. A legegyszerűbb a csillagtúra, azaz ha nap végén visszatérsz az anyakikötőbe. Mindig nézz utána a várható időjárásnak, szélviszonyoknak, nehogy a túl messzi úti cél és a leálló szél miatt a vízen ragadj éjszakára, vagy egy váratlan vihar még kellemetlenebb helyzetbe hozzon. A Windguru (app formában is elérhető),  az Időkép, vagy a MET Balaton oldala nagy segítségedre lehet ebben.

Hosszabb túrán alhatsz más kikötőben is, ám érdemes előre tájékozódni, mely kikötők fogadnak vendégeket. A nagyobb kikötőknek vannak vendéghelyeik – a Balatoni Hajózási Zrt., közkeletű nevén Bahart kikötőinek például mind -, de érdemes előre tájékozódni. Egyeztess velük telefonon – főleg főszezonban –, hogy biztosan legyen helyed. Tartsd be a kikötőrendet, semmiképpen se állj más helyére, vagy a sólyatérbe, azért nagyon morcosak tudnak lenni! Ha partot értél, keresd fel a kikötőmestert. Egy délutáni kikötés párezer forint, egy éjszaka ára 10 és 25 ezer Ft között mozog. Ha rendszeresen tervezel túrázni, akkor érdemes olyan anyakikötőben helyet bérelned, ami a Bahart kikötője, vagy a Kikötőlánc tagja, így a partnerkikötőket is ingyen használhatod.

Aludhatsz akár a nyílt vízen is, viszont ennek van néhány szigorú feltétele. Horgonnyal kell rögzítened a hajót, az árbocra fel kell húznod egy fekete gömböt, és előírásszerűen ki kell világítanod a hajódat. Érdemes nem túl sűrűn hajózott helyen megállni, nehogy egy figyelmetlen éjszakai hajózó egyszer csak utánfutóként ragadjon tova, míg az igazak álmát alszod.

Versenyezni is akarok, hol kell jelentkezni?

A versenyzésbe belevágni a legegyszerűbben a legközelebbi vitorlás egyesületbe való belépéssel lehet. A hivatalos versenyeken vitorlázáshoz szükség van vitorlás kék könyvre. Ehhez kell szövetségi bélyeg, sportorvosi vizsgálat és biztosítás a hajóra. Továbbá a versenyzés szabályaival is meg kell ismerkedni, de az egyesületekben ezt könnyen megteheted. Versenyezni nem csak saját hajón lehet. Elszegődhetsz legénységnek is akár csak egy versenyre, vagy egész szezonra is. Némi tapasztalat nem árt ehhez, de ez hajófüggő, intelligens balansznak lelkes amatőrként is jó lehetsz. Kapitány és legénységbörze található itt és itt például.

Fotó: Sebestyén Blanka/welovebalaton.hu

Melyek a legmenőbb kikötők?

A balatoni vitorlásversenyzés 2-3 városban összpontosul, az itteni kikötők szervezik a legtöbb rendezvényt, versenyt, ezért az itteni egyesületekbe igazol a legtöbb versenyző. Azaz az itteni kiülős helyeken találod a legtöbb napbarnított,  sportnapszemüveges vitorlázót. A legnagyobb ilyen város Balatonfüred, ahol akár a frissen felújított a Balatonfüredi Yacht Clubban (BYC), akár a szintén megújult Hajógyári kikötőben találhatsz rendszeresen versenyző hajókat. A BYC-ben sok eredményes gyermek és ifjúsági versenyző van, ha gyermekedből nevelnél tehetséges vitorlázót, akkor ide, vagy a Tihanyi Hajós Egyletbe (THE) írasd. A csendes és gyönyörű Hajógyári kikötő vendéghelyekkel és bérelhető helyekkel is rendelkezik, a fent említett Kikötőlánc tagja, emellett itt állomásozik a leggyorsabb hajók többsége: a Black Jack katamarán, a Gemini Ventilo28-as katamarán, valamint a Raffica és a Principessa libera és ezek legénysége.

Füreden a Sekli pizzériában, a Karolinában, vagy a Hatlépcsősben rendszeresen találkozhatsz versenyzőkkel. Őket az inverz-panda napszemüvegfoltról, a csapatpólóról és a strandpapucsról ismered meg. A Kenese Marina port kikötő a bázisa Litkey Farkas tizenegyszeres Kékszalag-győztesnek és csapatának. A kikötő igényes, elegáns, sok versenynek, és versenyhajónak ad otthont. Ha erre tévedsz, reggelit a Katica pékségben vegyél.

A balatonföldvári nagy kikötő „A Kikötő” a déli parton, és az egyik legnagyobb a Balatonon. Bár a nyugati medencében nincs sok verseny, a hírhedten keménykezű Spari, azaz Spartacus Vitorlás Egylet mindent megtesz, hogy Földvár is adjon egy jó adag szívós kishajós versenyzőt a tónak. Földvár a szezonban sok kulturális programot is kínál, például a Kultkikötő is itt van. A vitorlázók a Marina Gyros & Burgerben gyülekeznek, de akár vitorlásversennyel, akár kiállításnézéssel töltöd a napot, a Pub-Lik mindenképp ideális helyszínt biztosít a befejezéséhez. A lellei BL Bavaria Yachtclubban nem csak kikötőhelyet és apartmant bérelhetsz, de gyönyörködhetsz a csodás északi partban és a Balaton első szárnyaló katamaránjában, az RSM DTM versenyhajóban is. Vagy éppen a Balatonban fürdőző elefántokban, esetleg oldtimer autókban, mikor hogy. A keszthelyi Phoenix kikötő a Balaton nyugati sarkában is otthont ad számtalan vitorláshajónak, többek közt a Fifty-fifty nevű kétárbocos katamaránnak, ami 2012-ben rekordidőt futva nyerte meg a Kékszalagot. Ilyen hajót még képen is ritkán látni, ha erre járunk érdemes vetni rá egy pillantást.

Szavak, amelyektől vitorlázónak érezheted magad

Honnan fúj a szél? Merre megy a hajó?  

Lúv – A hajó szél felőli oldala.
Lee – A hajó szél alatti oldala.
Steierbord/portside – Bal csapás, amikor a hajó bal oldalról kapja a szelet.
Backbord/starboard – Jobb csapás, amikor a hajó jobb oldalról kapja a szelet.
Félszél –A hajó a szél irányára merőlegesen halad.
Negyedszél – A félszél és a szembeszél közötti haladási irány.
Háromnegyed szél – A félszél és a hátszél közötti haladási irány.
Kreutz/krajc/upwind – Szembeszélben cikcakkozva haladás. Mivel széllel szemben egyenesen nem lehet haladni, ezért a negyedszeles haladási irányokat kell váltogatni.
Fordulás/takkolás – Irányváltás szembeszéllel.
Raum/ram/downwind – Hátszélben sem túl szerencsés haladni. Ilyenkor a háromnegyed-szeles irányokat váltogatod.
Halzolás/perdülés - Irányváltás hátszéllel.
Élesedés – Ha a szél felé (negyedszélbe) fordítod a hajót.
Ejtés – Ha a széltől el (háromnegyedszélbe) fordítod a hajót.  

A hajó alkatrészei?

Gros/grósz – Nagyvitorla.
Fock, génua, spinakker, genakker/blister, Code0 – Orrvitorla fajták.
Bumm – A vitorlát alulról tartó, árbócra merőleges rúd.
Sott – Vitorlaállító kötél.
Fall – Vitorlafelhúzó kötél.
Forstag, vantni, achterstag – Az árbocot merevítő drótkötelek.
Rigg – Az árboc, a bumm és az árbocmerevítők együtt.
Tőkesúly/kiel – A hajó alján lévő nehéz ellensúly, segít elkerülni a felborulást. A Pogány Madonnában ide rejtették a kincset.
Svert – Kisebb hajók alján lévő nem túl nehéz uszony, nem véd a felborulástól, csak az oldalra sodródástól.  

Kik a legénység?

Helm/skipper – Kormányos.
Mancsaft – Legénység.
Trimmer – A vitorlákat állítja, a sott a kezében van.
Bowman – A hajó orrában dolgozik, vitorlabekötést, felhúzást, lehúzást intézi.
Mocó – Fiatal/kezdő vitorlázó, aki igyekszik mindent megtanulni, és nem útban lenni a hajón.

Lájkold a cikket, és mondd el róla a véleményed!