Címlap

Rovatok

Toplista

Bréking

Programok

Videók
EN
Change language to English

Egy kilométerrel a föld fölött egészen más arcát mutatja a Balaton – képgaléria

Aktív Balaton - Cikkek

2019. július 22., hétfő — Molnár Zoltán

Fotó: Hölvényi Kristóf - We Love Balaton

Keszthely környékén szálltunk fel és a szelek Zalakomárig röpítettek minket egy hatalmas hőlégballonon. Kipróbáltuk, milyen egy kosárban ülve, egy kilométer magasan repülni a Balaton fölött.

Számtalan drónvideót láttunk már a Balaton környékéről, amelyek elképesztően látványosak, de semmivel nem ér fel, ha ezeket a képsorokat élőben, a saját szemünkkel láthatjuk. Nagyjából erre jutottunk, miután részt vettünk a Balaton Ballooning egyik hőlégballonos sétarepülésén Keszthely környékén. A túráik naplemente előtt (ottjártunkkor épp 18:45-kor, de ez évszakfüggő) kezdődnek a kijelölt napokon április 1-től október 31-ig (télen a hektikus időjárás miatt nem repülnek). Ekkor az egyik Hévíz melletti benzinkúton van találkozó, ahol egy terepjáró és egy kisbusz veszi fel a jelentkezőket, majd viszi őket a start helyszínére. Ez általában egy Keszthely-Kertváros melletti füves placc, de minket egy tavaly használatba vett "kilövőállásból", a Keszthely és Gyenesdiás közötti mezőről indítottak el.

Fotó: Hölvényi Kristóf - We Love Balaton

Aki jelentkezni akar, a honlapon folyamatosan látja, melyik időpontra mennyi szabad hely van. A kb. 1 órás repülés, a transzferek, az idegenvezetés, az utasbiztosítás, az oklevél és a végén a pezsgőzés/ásványvizezés összesen 42 000 forintos fejenkénti áron érhető el (6-12 év közti gyerekeknek 29 000 forint, 6 év alatti gyereket nem visznek), ami a hazai átlagfizetéseket figyelembe véve nem olcsó, de cserébe tényleg életre szóló élményt kapunk. Ennek megfelelően sokan adják a ballonozást ajándékba, létezik is ajándékutalványuk. Érdemes amúgy figyelni az akcióikat, karácsony előtt és tavasszal is szoktak 10-15 százalékos áresések lenni.

Fotó: Hölvényi Kristóf - We Love Balaton

Korlátozottan irányítható jármű

Kollár Gábor ügyvezetőtől megtudtuk, hogy nemzetközi hátterű az anyacég, ami Magyarország mellett Olaszországban és az Arab Emírségekben, Dubajban is röptet ballonokkal. A magyar cég 2008 óta létezik, ez a 12. szezonjuk. Maga Kollár annak idején a Malév területi igazgatójaként dolgozott, szóval nem állt távol tőle a repülés. Aztán jött a felkérés: "Előtte azért már volt fogalmam a ballonozásról, de úgyis az a lényeg, hogy adjuk el a terméket, én meg ekkor már jó ideje a légiközlekedési értékesítésben dolgoztam" - mesélte a kezdetekről. Ő maga nem vezet hőlégballont, ahhoz külön vizsga is kell.

Fotó: Hölvényi Kristóf - We Love Balaton

Náluk amúgy csak olyan vezethet ballont, akinek többszáz óra gyakorlata van. Ez nem is csoda, mi is láttuk élesben, ahogy a pilóta kezeli a négy fúvókát, a ballont szabályozó belső zsinegeket és persze figyeli a műszerein az adatokat. Márpedig a ballon hivatalosan korlátozottan irányítható légijármű, a szelek szárnyán száll, szóval nem mindegy, ki áll a pilótafülkében.

Fotó: Hölvényi Kristóf - We Love Balaton

"Ez tényleg egy olyan dolog, amit az ember egyszer az életében próbál ki, persze hogy tart tőle, hisz ismeretlen, nem hétköznapi élmény" - válaszolt arra Kollár Gábor, hogy győzné meg a nem túl tériszonyos, de kissé ódzkodó leendő utasokat. Veszélyektől nem kell félni, szerinte statisztikailag az egyik legbiztonságosabb jármű ez, ráadásul a csapatuk képzett, rutinos, a felszerelés is színvonalas (az indonéz tengeri nádból fonott, 19 személy vitelére alkalmas kosarat például az angliai Bristolban gyártják). Attól se kell félni, hogy a monotónia miatt nem figyel a pilóta. "Mivel minden repülés más, hiszen változóak az időjárási viszonyok, eltérő a szél és a repülés iránya, mindig más a társaság, így nem unalmas" - mondja Kollár.

Fotó: Hölvényi Kristóf - We Love Balaton

Ha a szél leállna, az se gond, mert magasságot váltanak, amíg nem találnak újra (egyszer 3600 méterig felmentek emiatt). Ha meg tényleg "kifogy" a szél pont a Balaton felett, leereszkednek a vízszintig, ahonnan egy motorcsónak partra vontatja az egész lebegő szerkezetet. Ráadásul nagyon egyszerű a ballon, nincs benne mozgó alkatrész, ami elromolhatna. De a hatóság is átvizsgálja a teljes ballont 100 üzemóra vagy egy év után. Aki mindezek ellenére tart a magasságtól, az meg megteheti, hogy beáll a kosár közepére, és így inkább csak a panorámát látja, nem a nyaktörő magasságot.

Fotó: Hölvényi Kristóf - We Love Balaton

Az égbe és tovább!

A repülés előtti eligazításon magyarul és angolul (volt egy belga család is velünk) is elmondta Attila, a pilótánk, mik a teendőink. Megtudtuk, a max. 19 fős ballon kosara öt rekeszt tartalmaz: a középső a pilótafülke, a két oldalsó van fenntartva a látogatóknak. Így a vendégeket hamar négy részre osztotta Attila, hogy meglegyen a kosárban az egyensúly (amúgy a ballon megengedett legnagyobb súlya közel 3,4 tonna lehet). A menetrend a felszállásnál a következő: felfújják két hatalmas ventilátorral a ballont, aztán ezeket a propánnal fűtött gázfúvókák váltják, amik a magasba emelkedő meleg levegő elvén felállítják azt: ekkor lehet bemászni a kosárba.

Fotó: Hölvényi Kristóf - We Love Balaton

Nekünk várni kellett még 20 percet, mire a - mobileszközökön folyamatosan figyelt - szélerősség lecsökkent. Az erős szél ugyanis lehetetlenné teszi a ballon felfújását, leszálláskor pedig veszélyes lehet. "Hőlégballonnal csak napkeltekor vagy napnyugtakor szabad felszállni, mert napközben előfordulhatnak termikek (hirtelen, spirálban felszálló légáram), turbulencia, amik veszélyesek a ballonra" - tudtuk meg Kollár Gábortól. Hozzáteszi, ők napnyugta előtt egy órával szoktak felszállni, és mivel sötétben tilos repülni, előtte leszállnak.

Fotó: Hölvényi Kristóf - We Love Balaton (A Zala torkolata - nem kell megijedni, a fekete sáv természetes hordalék, nem szennyeződés)

A ballonunk végül simán felszállt, és pillanatok alatt kiértünk a nyílt víz fölé, rohamosan növelve a magasságot. És itt jött az a rész, amitől még a tériszonyos is meggyógyul. Lehet dicsérni a balatoni kilátók panorámáját, de 1200 méterről, egy hőlégballonból végignézni a tavon, megkapó élmény. Közben 45 kilométer/órás tempóval gyorsan átszeltük a Balatont és már a Kis-Balaton mellett, a zalai-somogyi határvidéken mentünk. Alattunk néha riadt őzek és szarvasok rohantak az erdő felé, olykor meg úgy éreztük, egy terepasztal felett vagyunk, mivel a gabonaszállító tehervonat is játékvasútnak tűnt fentről. A hőlégballon romantikája elvitathatatlan, hetente van itt lánykérés. Kollár Gábortól úgy tudjuk, eddig minden lány igent mondott, sőt egy esküvőt is tartottak az égben, evangélikus lelkész adta össze az ifjú párt.

Fotó: Hölvényi Kristóf - We Love Balaton

A széllel sodródtunk tehát, fix útvonal itt nincs is. Mivel a ballonnak csak a magassága (és a különböző magasságokban különböző sebességgel fújó szél miatt a sebessége) szabályozható, az útirány egy hőlégballon esetében azon múlik, hogy merre fúj a szél. Megtudtuk, hogy egyszer Pápa környékén szálltak le, autóval 67 kilométert kellett menniük érte. A pilóta amúgy folyamatos rádiókapcsolatban van a földön minket követni próbáló dzsippel és kisbusszal. Érdekesség, hogy a ballon jogilag akárhol leszállhat, akár egy ház kertjében is, de az okozott kárt a ballonosoknak kell megtéríteni.

Fotó: Hölvényi Kristóf - We Love Balaton

A sas leszáll

A leszállás is alaposan meg van komponálva, már az eligazításon is megtudjuk, mi a teendő közben, de a levegőben is gyakoroltatta velünk Attila, a pilóta. Ha felhangzik a "landing position" (azaz leszállási póz) felszólítás, mindenkinek hátat kell fordítani a menetiránynak, a hátat a kosárrekesz falának nyomni, térdet rogyasztani és a kosárfalból kilógó kapaszkodókba markolni. Mint utólag kiderült, nem véletlen ez a pozíció, ugyanis leszálláskor meg-megakad a földben a kosár, az is előfordulhat, hogy teljesen eldől az oldalára. Azonban ha betartjuk a pozíciót, akkor egyszerűen hanyatt fekszünk a kosárral, amíg a pilóta lábra nem állítja a jószágot.

Fotó: Hölvényi Kristóf - We Love Balaton

Több mezőt is kinéztünk leszállásra, de mindig a következő volt jó, végül Zalakomár határában szálltunk le egy szúnyogban gazdag rétre. Itt aztán jöttek a kötelező körök: köszönetnyilvánítás, oklevelek és pezsgő kiosztása, a ballon leeresztése, összehajtása és trélerre pakolása, fizetés, végül pedig a transzfer vissza Hévízre. És miközben átzötyögtünk Balatonmagyaródon, Sármelléken és Alsópáhokon, mindenki az átélt élményt dolgozta fel, hogy végre új perspektívából látta a Balatont, a fejében pedig térképpé vált a táj.

Lájkold a cikket, és mondd el róla a véleményed!

Ezúton tájékoztatjuk, hogy Általános Szerződési Feltételeink 2018. május 25-től megújultak, amelyek közül kiemelnénk a GDPR szabályozáshoz kapcsolódó Személyes adatok kezelése fejezet pontjait. Rendben