Címlap

Rovatok

Toplista

Bréking

Programok

Videók
EN
Change language to English

Sokunk volt már úgy vele, hogy az edzésre való motiváció hirtelen megjövetelét követően le sem akart állni az edzéssel. Addig akarta feszíteni a húrt, ameddig nem érezte minden porcikájában azt, hogy elég. Ahelyett viszont, hogy megkönnyebbülve és jó érzésekkel övezve sétál ki az edzőteremből, a teste kimerül, és rengeteg idő megy el a regenerálódásra. Annak érdekében, hogy felkészülésed zökkenőmentes legyen, kerülnöd kell a túledzés mozzanatait, és tudatosan kell felépítened edzésedet. A túledzés egyik oka lehet a teljesítménykényszer, mely szintén romboló hatással bír.

Túlezdés és teljesítménykényszer

Túledzésről nem akkor beszélhetünk, amikor egy-egy edzés kifejezetten keményre sikerül, olyannyira, hogy másnap alig tudunk felkelni az ágyból, hála az izomláznak. Hanem amikor heteken, sőt hónapokon keresztül nem kíméli az ember a szervezetét, nem hagy elegendő időt a regenerálódásra, így a szervezete a kimerülés szélére kerül. Túlterhelni mind a túl gyakran beiktatott edzésekkel, mind a túl intenzív gyakorlatsorokkal lehet. Egy másik romboló jelenség a teljesítménykényszer, amely a mai elvárásokkal teli világban nem csak a versenysportot űzőket veszélyezteti. Másoknak való megfelelési vágy, hogy sokkal vékonyabbak vagy sportosabbak legyünk, a kitűzött szint minél hamarabb való elérése, hogy megmutathassuk magunknak vagy másoknak, hogy képesek vagyunk rá, vagy a problémák előli menekülés mind okozhatja a sport kényszeres művelését. A cél, hogy minél szebbek, sportosabbak, vékonyabbak, izmosabbak, gyorsabbak, erősebbek legyünk a lehető leghamarabb.

Mit eredményezhetnek az alábbi jelenségek?

A túledzésnek hála idővel a teljesítmény egyre csak romlik, mellyel egyenes arányban az ember önértékelése is csökken, depresszív hangulat lesz úrrá rajta. Emiatt a teljesítménykényszer a további romboló edzésbe hajszol minket, abban a hitben, hogy még több edzéssel változni fog minden. Mindkét jelenségnek konkrét jelei vannak, amelyeket a sport fanatikusa nem akar észrevenni saját magán, és segítség nélkül legtöbb esetben nem is tud. Ilyen lehet az állandó fáradtság, elégedetlenség, kedvetlenség, alvászavarok, izom-, ízületi- vagy végtagfájdalom, folyamatos stressz, étvágytalanság, testsúlyváltozás vagy a fokozatosan romló teljesítmény. Szakember - személyi edző - segítségét kell hívni ahhoz, hogy reális elvárásokkal teli edzéstervet állítson össze, melyet az egyén követni tud, és amely valóban a fejlődést eredményezi. Pihenőnapokat is be kell iktatni a regenerációhoz, mivel csak így fejlődhet az izomzat és készülhet fel a következő kihívásra. Biztosítani kell a megfelelő alvási időt, és egészségesen kell étkezni. Amennyiben úgy érzed, hogy segítségre lenne szükséged, akkor keresd fel a SamanSport.hu weboldalát, ahol a sport szakértői állnak rendelkezésedre.

Lájkold a cikket, és mondd el róla a véleményed!

Ezúton tájékoztatjuk, hogy Általános Szerződési Feltételeink 2018. május 25-től megújultak, amelyek közül kiemelnénk a GDPR szabályozáshoz kapcsolódó Személyes adatok kezelése fejezet pontjait. Rendben