Címlap

Rovatok

Toplista

Bréking

Programok

Videók
EN
Change language to English

Autóscsárda és púpos Ikarus - Így autóztunk a Balatonnál az elmúlt 100 évben

A Balatonról - Cikkek

2018. október 16., kedd — Molnár Zoltán

Fotó: FORTEPAN

A Balaton környékét már korán ellepték az autócsodák, a jó minőségű utak és autóscsárdák, melyeket szerencsére archív fotókon is nyomon követhetünk. Íme egy válogatás a Fortepan fényképeiből.

A balatoni turizmussal egyidős az a vágy, hogy gyorsan és kényelmesen lejusson a vándor a tóra. Ennek megfelelően a vasúttal párhuzamosan hamar kiépültek az első makadámutak, melyeket idővel a beton- és aszfaltburkolat váltott, sőt az M7-essel az első gyorsforgalmi út is elkészült. A Balatonon is menő volt jó márkájú kocsikkal megjelenni, a magyarok a nyugatnémet és osztrák vendégek csodaautóit bámulhatták tátott szájjal. De a Balaton és az autózás viszonya ennél összetettebb volt, a 30-as évektől már stabilan lehetett olyan tájfotót lőni, melynek hátterében egy kocsi suhan át a tájon. E témának szenteltünk egy kiadósabb fotóválogatást a Fortepan gyűjteményéből.

1925, Siófok. "Fő tér, szemben a Fő utca a Sió felé nézve" - írja a Fortepan a képről (a továbbiakban idézőjelbe tesszük a képekhez mellékelt szövegeket). A kép közepén lévő automobil épp tankol, Siófok főutcája pezseg.

Fotó: JURÁNYI ATTILA/ FORTEPAN

1933, Balatonalmádi. Laza nyári csoportusálás egy álomautó körül.

Fotó: KARABÉLYOS PÉTER/ FORTEPAN

1935, Lepsény. "Balatoni műút Lepsénynél, autósmementó." A Flúgos futamra emlékeztető képen az évtizedekig a 7-es út mellett ágaskodó automobiltorzó arra figyelmeztet, hogy vagy lassan hajtunk vagy temető lesz a vége.

Fotó: PRIVÁT FOTÓ ÉS FILM ARCHÍVUM-HÖFLER TIBOR GYŰJTEMÉNY/ FORTEPAN

1940, Balatonkenese. "Fő utca, háttérben a Magyarok Nagyasszonya templom." A kenesei főutca ekkor még nem igazán volt leburkolva, az üdülőtelepülés jelleg sem látszott. Ekkoriban nem kis felvágás lehetett végigporozni egy szép autóval a községen.

Fotó: FORTEPAN

1943, Tihany-Gödrös. "Gödrös, a honvédség központi gépkocsi javító műhelyének tanonc tábora." Szomorú belegondolni, hogy a vidám nyári kép a második világháború alatt készült, Magyarország túl volt a doni katasztrófán, és ki tudja, mi várt ezekre a fiúkra a következő két évben.

Fotó: LISSÁK TIVADAR/ FORTEPAN

1943, Szántód. "Rév, előtérben egy Ford V8 Modell 48, 1935-ös kiadású személygépkocsi." A komp akkori befogadóképessége messze a mai hajóké mögött volt.

Fotó: LISSÁK TIVADAR/ FORTEPAN

1951, Balatonkeresztúr. "7-es főút Balatonkeresztúr előtt, szemben a Szent Kereszt templom, háttérben Badacsony látszik. Skoda 1101 Tudor típusú taxi."

Fotó: UVATERV/ FORTEPAN

1956, Székesfehérvár. "Szent István tér, az Alba Regia és a Balaton törpe autók. A háttérben Szent István lovasszobra mögött az Országos Papi Otthon." Kakukktojás ez a kép, de a Balaton nevű kiskocsi miatt be kellett tennünk. A törpeautó-programról itt és itt olvashatsz bővebben.

Fotó: FORTEPAN

1957, Siófok. "Kikötő, háttérben a Rózsakert. Buick Roadmaster személygépkocsi." Felvágás egy amerikai kocsival az ötvenes évek Magyarországán.

Fotó: SZENT-TAMÁSI MIHÁLY/ FORTEPAN

1959, Tihany. "Hajóállomás, balra a Darányi Ignác emlékmű." A kép lényege természetesen a púpos Ikarus-busz.

Fotó: FORTEPAN

1961, Szántód. "Komp II. (most Kisfaludy Sándor)." Az új kompflotta egyik tagja, erre már buszok és autók hada is felfér. Apró érdekesség a hajó matrózainak csíkos egyenpólója és sapkája.

Fotó: FORTEPAN

1964, Balatonakarattya. "Strand." Tömör címet adtak a fotónak, pedig azon két nő mos egy autót a tóparton.

Fotó: LENCSE ZOLTÁN/ FORTEPAN

1965, Balatonkeresztúr. "Autóscsárda." Az autós forradalommal megjelentek a kor autós pihenői is. Az Utasellátó-hálózat mellett az Autóscsárda is népszerű helyszín volt egy gyors falatozásra, üdítésre.

Fotó: HUNYADY JÓZSEF/ FORTEPAN

1966, Siófok. "Fő utca, balra a Mártírok útja torkolata." Éljen soká a magyar szocialista rendőri forgalomirányítás!

Fotó: MAGYAR RENDŐR/ FORTEPAN

1967, Balatonakarattya. "A 71-es főút, autóstoppos a település határában."

Fotó: PÉTERFFY ISTVÁN/ FORTEPAN

1971, valahol a Balatonban. "Trabant 601 típusú személygépkocsi." A Trabit a tulaja jónak látta magában a tóban lemosni, megalapozva a Hummerek jégremenetelét. Hogy az ökoszisztémának mennyit ártott ezzel, az nem sok mindenkit érdekelt ekkoriban.

Fotó: UVATERV/ FORTEPAN

1972, Balatonfüred. "Kilátás a Marina szállóból az épülő Baricska üdülőtelep felé nézve. Előtérben a 71-es út." Látható a ma is létező benzinkút, azok a területek, melyeket rohamosan építenek be egyenapartmanházakkal, valamint maga a 71-es, ami ma már 2x2 sávos út.

Fotó: LECHNER NONPROFIT KFT. DOKUMENTÁCIÓS KÖZPONT / VÁTI felvétele / FORTEPAN

1975, valahol az M7-es mentén. "Az M7-es autópálya átadó ünnepsége a Balatonvilágosig tartó szakasz elkészülte után."

Fotó: UVATERV/ FORTEPAN

1977, Balatonföldvár. "Bajcsy-Zsilinszky utca a hajóállomás felé nézve, balra a vasútállomás mögötti park." A felirat a lényegről nem szól: magyar rendőr olasz turistákat igazol, akik egy Mini Morrisba zsúfolták bele magukat.

Fotó: URBÁN TAMÁS/ FORTEPAN

1979, Balatonboglár. "Kodály Zoltán utca 64., OKISZ-üdülő." Na meg csodálatos Roburok.

Fotó: BALÁZS LAJOS/ FORTEPAN

1982. Balatonfüred. "A felvétel a Magyar Hajó- és Darugyár Balatonfüredi Gyáregységében készült. Új hullámos együttesek fesztiválja 1982. augusztus 7-én." Urbán Tamás legendás fotója az éledező hazai punkszcénáról, amit persze a zsigulis rendőrök nem néztek jó szemmel.

Fotó: URBÁN TAMÁS/ FORTEPAN

Lájkold a cikket, és mondd el róla a véleményed!

Ezúton tájékoztatjuk, hogy Általános Szerződési Feltételeink 2018. május 25-től megújultak, amelyek közül kiemelnénk a GDPR szabályozáshoz kapcsolódó Személyes adatok kezelése fejezet pontjait. Rendben