A Balatoni Kör két legyet ütött egy csapásra: egy proáról kora délután a parton hűsölőknek ingyen osztogatott fröccsök egyszerre népszerűsítették a balatoni borokat és mutatták be azt az ősi polinéz vitorlást, ami körülbelül egy szörfdeszka árába kerül. Az nem volt meglepetés, hogy a balatoni borok egyértelmű sikert arattak, de a karcsú proák gyorsasága is közönségsikert hozott.

Szombat délután 4 óra körül Zamárdiban, a kétnapos dagonyázásban megfáradt, kába fesztiválozók túlnyomó része a parton élvezte azt a pillanatnyi megnyugvást, amelyet a nagy nehezen kisütő nap sugarai hoztak el a Balaton Soundra. Ekkor már két polinéz proa vitorlás is megérkezett a Nagyon Balaton Gasztroudvarral egy magasságba, a huszonegy tagot számláló Balatoni Kör tagjai pedig borosüvegekkel és szódásszifonnal a kezükben készültek becsobbanni a vízbe.

Miért is? Mert a kis vitorláshajókat bárpultnak használva osztottak körülbelül 20 percig ingyen fröccsöt térdig vízben, az Úszósziget mellett. A borászok azoknak töltöttek grátisz fröccsöt, akik tudtak egy jó mondatot mondani arról, miért szeretik a balatoni bort (ellenkező esetben előbb a tó vizéből kaptak egy fröccsentést és csak utána kapták meg a bort). Aki pedig bemerészkedett a hűs vízbe, általában szerencsére tudott is mondani pár jó szót, a bor pedig hamar elfogyott.

Kardos Gábor, a Balatoni Kör elnöke fontosnak tartja az alulról szerveződő, közösségi akciókat, melyekhez nem kellenek különösen bonyolult eszközök. Ha pedig már itt tartunk: mi is az a polinéz proa – avagy lehet-e építeni Balatoni vitorláshajót egy használt szörfdeszka árából? A Zamárdiban állomásozó kis hajók azt mutatják, hogy lehetséges: a tervező - aki egészen véletlenül pont Kardos Gábor - és az építők pedig egy újfajta vitorlázási szokást szeretnének meghonosítani a Balatonon. A proa bambuszrudazatos ősi polinéz versenycsónak. Kardos elmondta: az első hazai prototípust, a Vulkánt már a földkerülő vitorlázó, Méder Áron is kipróbálta a tavon.

A Soundon a fröccsosztás után a résztvevők azt is bemutatták, hogy hogyan lehet vele menni: jól. Ráadásul ilyen hajók népesítik be Új-Zéland vizeit, így a szerkezet a Csendes-óceáni viszonyok közt is megállja a helyét: karcsú, könnyű és kifejezetten gyors, ráadásul az öt méter hosszúságú hajótestet szét lehet szerelni és autótetőn is lehet szállítani – így pedig megspórolható a kikötőbérlet és a regisztráció, de a hajólevél vagy kishajóvezetői engedély beszerzése is. A vitorlázás szabadsága viszont megmarad.

A Balatoni Kör tagjai egyébként számos standdal képviselték magukat a Balaton Soundon. Az összefogás célja alapvetően az, hogy régióközpontú gasztronómiával magasabb szintre emeljék a vendéglátást. Magyar bort a Balaton partra! – nem tudnánk jobban egyet érteni. Ráadásul mindezt közvetlen, szimpatikus kommunikációval próbálják elhinteni a köztudatban: Laposa Bence badacsonyi borász szerint például a bornak sokkal inkább az a küldetése, hogy jól érezzük magunkat, mint hogy egy pince mélyén megfejtsük a világ nagy dolgait, noha olykor az is előfordul.