aktív

szerkesztés

Új kormánnyal, új vitorlákkal és rikítósárga színnel nyernének Kékszalagot

Szerzők

  • Iván Viktória

2017. 06. 06. 12:48

A Balaton legnagyobb versenyhajója, a teljesen magyar fejlesztésű Fifty-Fifty nemcsak új színt kapott, hanem évek óta a legjelentősebb fejlesztéseket is végrehajtották rajta. 2014-ben óriási rekordot döntöttek, de az elmúlt két évben nem sikerült győzniük a Kékszalagon. Idén javítanának.

Józsa Márton már a kezdetektől, 2012-től a Fifty-Fifty kormányosa. Kézfogása hihetetlenül erős. Talán ez is kellett ahhoz, hogy két elképesztő Kékszalag győzelemre vigye a katamaránt: 2012-ben megjavították a Nemere II több, mint 60 éven át megdönthetetlen rekordját, két évvel később pedig újból csúcsot döntöttek, és alig 7 és fél óra alatt körbehajózták a Balatont.

A világhírű Paulovits Dénes műhelyből kikerült innovatív Pauger 50-es katamaránt folyamatosan fejlesztették. Józsa Márton már nem is tartja fejben, mennyi változáson ment keresztül. A legkomolyabbakat idén eszközölték. 

Fotó: Kőrösi Tamás - We Love Balaton

A leglátványosabb változás, hogy hajótestek színe a virágzó repcemezőket idéző élénksárga lett, ami a csapat szerint „garantáltan a Balaton szelfimágnese lesz idén, mivel gyönyörűen mutat a kék ég alatt, a tó zöld vizén”, pont így:

A hagyományos, egyenes sverteket C-svertre cserélték. A katamaránokon tőkesúly helyett ugyanis uszonyok, úgynevezett svertek vannak – mindkét hajótestben egy-egy –, amik a közhiedelemmel ellentétben nem a felborulás elkerülését, hanem az oldalra sodródás elkerülését szolgálják. A svertek segítenek tartani a megfelelő irányt. A C-alakú svertnek köszönhetően a felhajtóerő egy kissé kiemeli a hajótestet a vízből, így gyorsítja a hajót, és a szélsebesség közel háromszorosával tudnak száguldani. A Fifty-Fifty emellett új nagyvitorlákat és orrvitorlákat kapott, amiket egy hazai vitorlavarró céggel közösen fejlesztettek. A negyedik újítás pedig egy teljesen új kormány.

Fotó: Gémesi Jóka - Opel Fifty-Fifty

Az emberi képzelet és a mérnöki tudás találkozik a szinte súlytalannak látszó hajón: kötelek és huzalok keresztezik egymást tökéletes szimmetriában. A Fifty-Fifty nevét méretéről kapta: 50 láb, azaz több mint 15 méter hosszú. Az impozáns hosszhoz két 19 méter magas árboc és összesen akár 364 négyzetméter vitorlafelület is tartozik.

A Kékszalagig még akár komoly finomításokat is végrehajthatnak a hajón, de addig is versenyez a hatfős mancsaft. Az évek során egyre több katamarán versenyez a Balatonon, Józsa Márton szerint körülbelül tizen vannak, akik győzelmi eséllyel indulnak. Nem titkolt szándéka, hogy visszavágjon a svájci Safram csapatnak és Litkey Farkas tavalyi Kékszalag-győztes Festipay katamaránjának

Fotó: Kőrösi Tamás - We Love Balaton

A bevallottan sebességmániás Józsa Márton a Fifty-Fifty lelkéről bizalmasan csak annyit árult el, hogy „komplikált. De az utóbbi 5 évben sikerült összebarátkoznunk, és a csapat is ismeri minden rezdülését.” 

Fotó: Gémesi Jóka - Opel Fifty-Fifty

Hasonló tartalmak

Admin mode