Vadak kószálnak a parti településeken, új hajókat kap a Bahart, vita van a jethajókról. Ez volt az utolsó nyári hét a Balatonon.

Már a múlt héten elbúcsúztattuk a főszezont, most magát a nyarat fogjuk. Véget ér ugyanis az iskolai szünet, a Balaton lassan kiürül, sőt a jövő héten az időjárás is őszbe vált. Az utolsó nyári héten azért még történtek dolgok a tónál, ezt gyűjtöttük össze a disznóhordáktól a sikeres nyárzáró fesztiválokig a szokásos heti hírösszefoglalónkban.

Vaddisznók és rókák a kapuknál

Egyre inkább belterületen jelennek meg a vaddisznók, de a nádasokba is szívesen beköltöznek a bakonyi erdőkből. A Bakonyerdő Zrt. ugyan ritkítja őket, de lakott területen ezt nem teheti meg, ezért arra kér mindenkit, kerítse be birtokát és ne hanyagolja el azt.

Fonyódon a rókák okoznak több problémát a Sonline cikke szerint, de a vaddisznók is portyázgatnak. A polgármester szerint vadkerítés kéne, amit más települések is jó ötletnek tartanak. Így legalább nem megy le a róka a partra horgászni.

Közlekedés

Lezajlott a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) rendkívüli közgyűlése, melyen az állam bejelentette többségi tulajdonszerzését. A cég tőkéjét 6,6 milliárd forinttal megemelték és fejlesztéseket jelentettek be: négy új kompot szereznek be a Szántód-Tihany vonalra, akadálymentesítenek, kikötőket és mosdókat újítanak fel, ütemessé teszik a menetrendet, dinamikussá az árképzést.

Úton folyó munkákról készített képet tett ki a Facebookon a Magyar Kerékpárosklub Balaton. A Tihany szélén futó, tavaly felújított kerékpárutat máris fel kell ismét újítani, valószínűleg a fagyökerek és elégtelen alapozás miatt. Van ahol sokkal rosszabb a helyzet, és a növényzet már benőtte a kerékpárutat.

Épül-szépül

Mint minden vár, a sümegi is rendszeres felújításra szorul, jön is a következő kör: a Magyar Építők szerint keresik a kivitelezőt a keleti szárny és a Csabi-torony felújítására, gyilokjárók építésére, egyéb javításokra, tereprendezésekre.

Egy kaposvári céget (Arker Stúdió) választott ki Fonyód arra, hogy üvegaljú, a meredély fölé kinyúló kilátót tervezzen a Magaspartra. Az Átlátszó arról ír, hogy a rendkívül omlásveszélyes partszakaszon ez nem feltétlen jó ötlet.

Régóta tervben van a Sió-csatorna felújítása, és most a Napi.hu kiszúrta a Magyar Közlönyben, hogy valóban belevágnak. Azonban a korábban jelzett 12 helyett 19 milliárd forintba fog kerülni. A felújítás azért vált szükségessé, mert 110-ről 120 centiméterre emelték a Balaton vízszintjét.

Biztonság

Egyre komolyabb vita övezi a jethajók balatoni megjelenését. Ezek a hajók akár 90 kilométer per órás sebességgel is mehetnek, éles manőverekre képes motorcsónakok. Az Infostart cikke szerint egyes balatoni turisztikai szakemberek beengednék ezeket a hajókat, mások szerint veszélyes a sok úszó, SUP-deszkás, evezős és horgász között a száguldásuk, és épp ez a baj az elektromos jet-skikkel is.

Az elmúlt hétvégén három esetben hét embert mentettek ki a balatoni vízirendőrök, mivel két hajó is lerobbant a viharjelzés alatt. Kapcsolódik, hogy interjút készítettünk Bagyó Sándorral, a vízimentők vezetőjével. Kiderült, hogy kampányt folytatnak a vízibiciklik mentőeszközökkel való felszereléséért és zajlik az új mentőhajók honosítása.

Kultúra & szórakozás

Három nap is megtelt a balatoni nyár zárófesztiválja, a STRAND Fesztivál, melyre 126 ezren voltak kíváncsiak. A párhuzamosan futó, idén ismét Zamárdiban rendezett B.my.Lake-re 46 ezren látogattak el, ezekkel a MOL Nagyon Balaton idei eseményeire összesen már 1 milliónál több vendég vett jegyet.