A járvány okozta felfordulás kevés, ám annál figyelemreméltóbb pozitívumának egyike az archívumok és adatbázisok felszínre kerülése. Idén tavasszal ugyanis nemcsak hóvirágok, kökörcsinek és nárciszok nyíltak, hanem különböző digitális források is a nagyközönség előtt. És bár jóval régebb óta elérhetők már, széleskörű ismertséggel a Hungaroton Youtube-ra fekerült anyagai nem dicsekedhetnek. Az azonban tagadhatatlan, hogy igazi gyöngyszemekre lehet bukkanni a lemezek közt. Ebből választottuk ki öt balatoni kedvencünket.

Hubay Jenő: Hegedű–zongora művek VIII. – Hullámzó Balaton (2005)

Hubay Jenő az egyik „legjobb” példa arra, hogy a világhír kétoldalú dolog Magyarországon: valaki vagy csak itthon világhírű, míg mások mindenhol azok, csak éppen itthon nem. Hubay korának egyik legsikeresebb hegedűművészeként vált világszerte ismertté és a Hullámzó Balaton című darabját pályájának zenitjén, 1887 körül komponálta. A Csárdajelenetek – vagy, ahogyan külföldön ismerik, a Scènes de la Csárda – címet viselő ciklus ötödik darabját a zeneszerző hegedűre és zongorára írt műveinek sorozatában adta ki a Hungatoron 2005-ben Szecsődi Ferenc tolmácsolásában, Kassai István zongoraművész közreműködésével.

Lagzi Lajcsi: Anyósom, a drága – Balaton tetején még ma este… (2001)

Az ezredforduló magyar szerelmi lírájának minden bizonnyal egyik méltatlanul elfeledett csúcspontja a magyarnóta-átértelmezéssel ódává magasztosult trúbadúrköltemény Balatonkiliti Lidijéhez.

„Lanyha szellő csapkodja a… vitorlámat.”

„Lanyha szellő csapkodja a… vitorlámat.”

A Vajkó Ferenccel, Vass Évával és Jávori „Fegyával” koprodukcióban készült, Lagzi Lajcsi által előadott dal igazán magáért beszél. Ezt fokozni már csak a szintén ezen a bakeliten található remekművek tudják, mint például a Van nekem egy miniszoknyás anyósom vagy Az anyósom, az ám, finom fehérnép. Reméljük is, hogy a balatonudvari Anyósfesztivál szervezőinek figyelmét is felkelti az „anyósreneszánszban” rejlő potenciál.

Prognózis: Minden viharon át – Megvár a Balaton (1995)

A többek között a kívül hordott leopárdmintás alsónadrágban énekelt Tele van a város szerelemmelt is jegyző Prognózis az 1980-as évek egy legismertebb hazai rockzenekara volt. Feloszlásuk, pontosabban Vörös István és a Prognózissá való átalakulásuk után jópár évvel adta ki a Hungaroton válogatásalbumukat, amelyen helyet kapott a Megvár a Balaton című szám is. A dal az M7-esen dugóba szorultak frusztrációjáról és az arra adott fridzsiderszocialista „Don't worry, be happy!”-válaszról szól megkapó közvetlenséggel:

„Te ülsz némán és mosolyogsz.
Lassan gurul az autó.
Hé, emberek, nyugalom!
Megvár minket a Balaton.”

„Te ülsz némán és mosolyogsz.
Lassan gurul az autó.
Hé, emberek, nyugalom!
Megvár minket a Balaton.”

Illyés Gyula verseit mondja – Balaton I–II. (1983)

Illyés Gyula 1949 és 1952 között vezetett „jegyzőfüzetének” két négysorosát a költő maga mondta lemezre. Az album ráadásul az író-költő halálának évében jelent meg, így valószínűleg legutolsó hangfelvételeinek egyike is egyben.

„Forog, zokog, mint nyűgös csecsemő,
mint megbékíthetetlen szerető.
Ne nyugodj bele rosszba semmibe!
locsogja ajka, veri vad szive.”

„Forog, zokog, mint nyűgös csecsemő,
mint megbékíthetetlen szerető.
Ne nyugodj bele rosszba semmibe!
locsogja ajka, veri vad szive.”

A versében a nyárvég ellen tiltakozó vagy éppen nyűgös csecsemőhöz hasonlított Balatonhoz Illyést ezer szál kötötte, de nem csak tihanyi nyaralója miatt. A balatoni regéket összegyűjtő és kiadó Lipták Gáborral való kapcsolatáról – amit jól jellemez, hogy néha megválasztották egymást a tó császárának vagy épp Illyés kertjének csigáiból készítettek franciás vacsorát –, illetve a róluk szóló jelentésekről például néhány évvel ezelőtt már írtunk.

A Balaton mint idegenforgalmi látványosság (1966)

Milyen a „Balaton mint olyan”? A filozófiai kérdésre válaszul kiadott album minden bizonnyal kultúrtörténeti unikum. De nem pusztán a Sinkovits Imre által felmondott kétrészes monológ némileg drámai felütése miatt.

„«A tenger!» – mondja az idegen természetjáró, ha a tihanyi Visszhang-dombról körülnéz. Sőt, szinte már két tenger!”

„«A tenger!» – mondja az idegen természetjáró, ha a tihanyi Visszhang-dombról körülnéz. Sőt, szinte már két tenger!”

Azt is megtudhatjuk ugyanis belőle, hol van „az ízületi bántalmakkal szenvedők Mekkája”, a kijevi szerzetesek kéglije vagy éppen a kontinens első mezőgazdasági főiskolája. Mindezt pedig Bach d-moll toccatája, Brahms 5. magyar táncának tánczenésített verziója és más klasszikusok zenei aláfestésével. A lényeg azonban talán mégis a nem csak zenei téren megnyilvánuló nemzetköziség: cseh, német és francia, de esetleg még angol nyelven értő ismerőseinknek is bátran ajánlhatjuk a digitalizált nosztalgiát.

Címkék