Sokak szerint a tópart környéke ősszel a legszebb, azt pedig mondanunk sem kell, hogy ez az évszak talán a legalkalmasabb arra, hogy hosszabb-rövidebb kirándulásokat tegyünk – megkérdeztünk hát egy szakértőt, hogy ő merre túrázna. Balogh Tomi, akinek kalandtúráiról korábban írtunk már, régebben tájfutott, mostanság rengeteget kirándul, könyvet ír és túrákat vezet. A Balaton-felvidék szakavatott ismerője, most a Káli-medencéből és annak határait kicsit átlépve, a Tapolcai-medencéből is ajánlott nekünk túraútvonalakat.

Kővágóörstől a Kornyi-tóig

Kezdetnek egy könnyű, késő délutáni sétát ajánlott nekünk Kővágóörsről a Kornyi-tóhoz, a mosóház érintésével. Kővágóörsöt – a Káli-medence legnagyobb faluját – nyugati irányban hagyjuk el úgy, hogy a falu főutcáján (Jókai utca) sétálunk végig Kékkút/Tapolca irányába, és a falu vége utáni nagy balos kanyarban lesétálunk jobbra a mosóházhoz, ahol jó kis táblák írnak az egykori szokásokról, és a fölbugyogó vizet is kikémlelhetjük a ház medencéjében. Aztán továbbsétálunk a megkezdett szekérúton, és 500 métert megtéve patakhoz érünk (Burnót-patak).

Száraz időben gázló, máskor ott a kis híd, és aztán azon túl újabb 3-400 méter, kereszteződés, ahol jobbra fordulunk, és jobb kézről követjük (tovább) a villanypásztort, ami egészen a Kornyi-tóig vezet. Balra széltől megdőlt mandulafák, szemben pedig a tanya, tele különböző állatokkal. Ahogy a nádashoz érünk, forduljunk balra, és innentől a tavat követjük jobb kézről egy füves szekérúton. Ha szerencsénk van, gémeket, kócsagokat és gólyákat is láthatunk. A tó túloldalán szobrokkal díszített dombhoz érünk, azon túl pedig ösvény vezet – a tótól enyhén távolodva az országúthoz és a parkolóhoz, ahonnan – jobbra – visszasétálunk a faluba.

nehézségi fok: könnyű
táv: 5500-6000 méter
szint: nincs
időtartam: bámészkodva, csodálkozva inkább két óra
élmények: mosóház, patak, körpanoráma és a Kornyi-tó élővilága: madarak, ürgék, békák, birkanyájak

Kirándulás a Tóti-hegyre

A Káptalantótit Badacsonytomajjal összekötő országút felénél bejáratot találunk egy pincészethez, illetve tanyához. A földúton balra tartunk, és pár száz méter után le tudjuk tenni az autót egy kis kavicsos körforgalom mellett, biciklivel pedig tekerhetünk tovább a jelzett úton. Ha gyalog jövünk, akkor keressük meg a zöld jelzést az országúton, és azon induljunk neki a hegynek, ez is ugyanarra az erdei szekérútra visz. Körülbelül 300 méter után a jobb oldalon elhagyott bányát találunk, érdemes betérni, megfigyelni a hegy belső szerkezetét.

Amikor felérünk a nyeregbe, balra zöld háromszög jelzi a hegycsúcsra vezető ösvényt. Innentől már oda a kényelmes séta, 300 méternyi meredek szakasz következik, száraz időben az apró kövektől, eső után az agyagtól csúszik az út. Erős gyökerekbe kapaszkodhatunk. Amikor fölértünk a 346 méter magas vulkáni kúp tetejére, menjünk végig az ösvényen, mert a túloldalon találjuk a tökéletes kilátást. Ahogy nyugat-délnyugat felé fordulunk, közelebbről a Gulácsot, tőle kicsit jobbra a Szent György-hegyet látjuk. Ha óvatosan elindulunk feléjük, akkor egyre meredekebb részre érünk, és pár méter után bazaltoszlopok között bujkálhatunk. Az oszlopok legtöbbje szabályos hatszög formájú, köztük vékony repedésekkel. Itt is nagyon óvatosan kell mozogni. Igazi fotózós hely.

nehézségi fok: közepes
táv: 2000 méter
szint: 150 méter
időtartam: a csúcs megjárása a parkolótól ~1,5 óra
élmények: a vulkáni kúp tetején szinte nincs lapos rész, így páratlan, 360 fokos panoráma tárul elénk

Túra a Fekete-hegyi kilátóhoz és a Vaskapuhoz

Szentbékkállán a templomdomb alatt keskeny aszfaltút vezet föl a szőlőkhöz, ahol az út mellett a fűben leparkolhatunk, és továbbsétálva az úton, hamar megtaláljuk a kék jelzést balra egy szekérúton. Ezt követjük, és 20-25 perc alatt fölérünk az Eötvös Károly-kilátóhoz. Ha kibámészkodtuk magunkat, keressük a sárgát, és a hegy peremén sétálva, majd balra fordulva eljutunk a Bika-tóhoz, amelyik egészen lenyűgöző – minden évszakban más a vízszintje, illata, színe. Aztán kövessük a kéket és a sárgát is – kicsit nehézkes, de megtalálható. Amikor úgy 15-20 perc után egy pici, ámde gyorsan növekvő bemélyedést látunk, ahol a kék jelzés egy flakon képében himbálózik, akkor ez az a völgy, amibe ha lemászunk (kis csapás mutatja, hol szoktak azon kevesek, akik ismerik a Vaskapuhoz való lejárót), 50 méter óvatos meredek után a töredezett kövekkel kirakott kis szurdokba érünk.

Száraz időben mehetünk lefelé a völgyben – egyre mélyebb és szebb – sárban, másszunk ki a túloldalon, és a völgy melletti szekérúton menjünk lefelé egészen egy sorompóig, ahol aztán jobbra baktatunk tovább. Nemsokára balról érkezik egy kék+ Köveskál felől, ezen tehetünk egy 150 méteres kitérőt a jegenyék tövében megbújó Kis-Csere forráshoz, aztán vissza föl az útra, és ezen érünk vissza az autóhoz 35-40 perc alatt. Útközben kóstoljuk meg az Öreg-hegyi-forrást.

nehézségi fok: közepes (a szintek miatt egy kicsit erősebb túra, de még 7-8 éves gyerekekkel is teljesíthető)
táv: 5500-6000 m
szint: ~150 méter: vagyis az első szakaszon egy domb oldalában kapaszkodunk
időtartam: legalább 3 óra
látnivalók: gondozott présházak, az Eötvös-kilátóból 180 fokos panoráma a medencére és a Balatonra, bazalt tavak, Vaskapu, források

Túra a Csobánc hegyre

Gyulakeszi központjában, a templom mellett visz az út (Jókai Mór utca) a Csobánc tövébe. Fele aszfalt, a második fele rázós, köves út, a végén fakarámmal körbevett, füves parkoló. Innen indulunk a csúcstámadásnak, utunkat tenyérnyi méretű fa útjelző kíséri, de a zöld L jelet is követhetjük. Az első szakasz a domboldalba mosódott és vágott mélyútban halad egészen a pléhkrisztusig, amelynél enyhén balra haladunk tovább, immár gyümölcsösök, kisebb-nagyobb házak, telkek között. A következő jellegzetes pont – és egyúttal a nézelődés, pihenés lehetősége – egy messziről látszó, romos kőépület a meredek, bazaltfalú hegytető tövében.

A leírások szerint az itt megtelepült falu temploma volt, és már a 13. században állt. A rom előtt forduljunk jobbra, és 50 méter után beérünk a szőlőkből az erdőbe, ahol ismét jobbra indulunk az utolsó szakaszon. Köves, sziklás, csúszós és emelkedős úton haladunk egészen a hegytetőig, útközben találunk pihenőpadokat, csodálatos kilátással nyugat felé. Sokan – miután fölnéznek a messzinek tűnő várromokhoz – innen visszafordulnak, pedig már csak további 10-15 perc a hegytető, ahonnan csodás panoráma tárul elénk: előttünk a Szent György-hegy, mögötte húzódik a Keszthelyi-hegység, balra a Balaton. Visszafelé érdemes benézni a Csobánc Íze bicajos pihenőjébe.

nehézségi fok: közepes
táv: 6000 méter
szint: ~ 220 méter
időtartam: legalább 3 óra
élmények: vártúra elég sok szinttel, meseszép panorámával

Túra Kővágóörstől Monoszlóig

Végül egy komoly, félnapos, 5-7 órás túra azoknak, akik kellő kitartással bírnak, kényelmes sportcipőjük és hátizsákjuk is van, benne szendvicsekkel, vízzel, gyümölccsel, kalandkedvvel. Kővágóörsről indulunk, és Monoszlóra érkezünk, a visszafelé induló buszokat érdemes kinézni a menetrendek.hu oldalon, és ahhoz igazítva indulni. Kővágóörsről Kékkút felé indulunk, és a mosóháznál bevágunk a nyárfák közé (lásd 1. kirándulás), és elmegyünk a patakig, át a kishídon és tovább a következő földutas kereszteződésig. Itt balra hidat találunk, átmegyünk rajta, és a híd végétől kb. 2 óra irányába indulunk, követve a tanösvényt, amely erős faoszlopra szerelt kék fejű madár képében mutatkozik. 4-500 méter után belefutunk a következő patakba (Sásdi-patak), balra kis hidat találunk, ahol vénséges (200 millió évnél is idősebb) csigákat és kagylókat keresgélhetünk a kövekben. A híd túloldalán pici ösvény vezet ki a szántóföldekre és aztán toronyiránt Mindszentkálla felé, jobb kézről követjük az árkot. Fél óra múlva keresztezzük az országutat, szemben folytatódik az ösvény és a mindszentkállai focipályánál fut be a faluba. Még 6-8 perc, és a centrumban vagyunk – kávé, sör, fröccs, bambi a Káli-Kapocsban –, és ballagunk tovább a főutcán északnak, a falu végén a temetőnél jobbra fordulunk, kiérünk a faluból és aztán a kék jelzést követve földúton megyünk be balra egészen a kőtenger parkolójáig, majd ott jobbra Szentbékkállára.

A faluban az elágazásnál – ivókút van itt – jobbra, aztán 200 méterrel lejjebb balra, végig, ki a faluból, és a nagy kanyarnál tovább egyenesen egy kis hídon át, majd az újabb elágazásnál jobbra és 20 méter múlva balra, föl a jegenyék felé, ahol a Töttöskáli templomromot találjuk meg (ahol Teréz anyu is ült a nagy sikerű filmben). A romok után tovább a köves úton, és pár tíz méter után, egy jobb oldali ház után jobbra indulunk lefelé, és innen menjünk mindig úgy, hogy a szőlők mindig bal kézről legyenek, és alattunk a földút ne vékonyodjon el. Több kis présház mellett is elmegyünk, majd egyre közelebb leszünk az országúthoz, amelyik Tapolcáról jön, és Köveskál felé tart. Ha ügyesek vagyunk, akkor végig földúton érünk Köveskálra, ha túl jobbra megyünk, leérünk az országútra, és akkor azon – balra – jutunk Köveskálra. A faluban keressük a gumis táblákat, és így eljutunk a gumis mögötti játszóteres térre, amely fölött az öreg temető felé visz az út, jobbról villanypásztor. A temető balról érkezik majd – érdemes megnézni, csörgedező patak két partján szép régi sírokkal –, aztán megyünk tovább a legerősebb földúton. 10-15 perc múlva kiérünk az erdőből, szőlők között megyünk egyenesen, aztán fél óra múlva kiérünk egy másik országútra, amelyik már Monoszlóra megy, sőt amikor balra fordulunk, és bevesszük az aszfalt jobbos kanyarját, már meg is érkeztünk a faluba. A buszmegálló a focipályán és pár épületen túl lesz, itt fordul is a busz.

nehézségi fok: nehéz
táv: ~ 15 km
szint: kevés, és az is egyenletesen oszlik el
időtartam: tempótól, megállóktól függően legalább 5, de inkább 7 óra
élmények: a Káli-medence szépsége

Balogh Tomiról itt írtunk korábban, kalandtúráit és a kirándulásokhoz kitalált könyveit, térképeit itt találod: falusikalandturak.hu