A veszprémi tavasz és a nagy szerkesztőségi borkóstolás után most az „Enyém a Balaton!” kampány részeként túrabakancsot húztunk, és nekivágtunk a kilátók, (nagyon) magaslesek és messzelátók birodalmának. A kilátó egyszerű dolog: a legfontosabb, milyen bonyolult megközelíteni, és megéri-e megmászni a panorámáért. Mi pontosan ezt a két dolgot pontoztuk tíz balatoni példánynál.

Soós-hegyi kilátó – Balatonkenese

Egy fémoszlopra felfűztek egy csigalépcsőt, köré építettek egy faszerkezetet, rátűztek pár kommunikációs adó-vevő antennát, és kész is lett a kilátó. A Tátorján tanösvény végállomása a kenesei löszfal tetején álló építmény, ahonnan egyfelől a fejéri határ, másfelől a Balaton komplett keleti medencéje látszik (ez a tó felett vonuló zivatarok idején elképesztően látványos). A kilátást csak a hegyen keresztülhúzott kábel oszlopai rontják el dél felé. A kilátó ingyenes, télen is nyitva van, bár külön figyelmeztetnek: fagy és hó esetén csúszik a lépcső.

Víztorony – Siófok

A siófoki Fő téren található a város egyik legfőbb nevezetessége, a Víztorony, amelyet 2010–12-ben alaposan felújítottak. A belépőért cserébe felliftezhetünk a tetejére, ahol több választásunk van: vagy egy nyitott teraszon sétálunk körbe, vagy a kávézószinten gyönyörködünk az északi part panorámájában, esetleg felmegyünk a legtetejére, ahol szintén a kávézó székeit és asztalait találjuk. Viszont ezek az ülőhelyek körbe-körbe forognak, így ne lepődjünk meg, ha mozog a padló. Nem mi vagyunk másnaposak.

Panoráma: ***
Megközelítés: *****

Felnőtt jegy: 850 Ft

Gömbkilátó – Balatonboglár

Az iWiW hőskorában jól futó mottót idézve írhatnánk, hogy „jöhecc-mehecc, de olyan ismert déli parti kilátó, mint a balatonboglári Gömbkilátó, nem lehecc”. És valóban, ha bárkinek balatoni kilátót említ az ember, talán ez a leglátványosabb darab, amelyről egyik munkatársunk a brüsszeli Atomiumra asszociál. Egy kicsit kell csak kaptatni felfele, de egy rövid sétával elérhető a partról a kilátó. Közben mivel a környékén kevés a nagyobb hegy, szemben pedig szépen sorakoznak a tanúhegyek, a Gömbkilátónak egyáltalán nincs szégyellnivalója panorámában. A látvány és a hegymászás könnyű fokozata miatt igazi best-buy opció, de vigyázat! Beugrós a hely.

Megközelítés: ****
Felnőtt jegy: 250 Ft

Sipos-hegyi kilátó – Fonyód

Fonyód városa több kilátóval is büszkélkedhet. A Várhegyi Széplátó egy valóban szép, új faépítmény, a Valkó-kilátó ellenben kőből van, és a löszfal tetején a sétány egy részét képezi, kilátással a Badacsonyra. Mi tavaly ősszel a Sipos-hegyi kilátót – azaz a Magyar Posta átjátszóállomását – néztük meg közülük, és a városhatárt ugyan nem kellett elhagynunk, de 20-30 perces sétára szükségünk volt, mire felkapaszkodtunk erre a déli parti Mont Blanc-ra. Cserébe kivételesen szuper helyről néztünk le a város „fociarénájára”, kikötőjére, az északi parti tanúhegyekre és a Nagy-Berekre.

Felnőtt jegy: 150 Ft

Berzsenyi-kilátó – Vonyarcvashegy

Tele van a Keszthelyi-hegység jó kilátókkal, a Berzsenyi az egyik csúcspont minőségi és magassági szempontból egyaránt. 2002-ben építették újjá, a piros jelzést kell követni a vasútállomásról, hogy idejussunk. Az erdei túra megéri, a legendárium szerint tiszta időben az Alpokig és a Mecsekig is ellátni innen.

Szépkilátó – Balatongyörök

A Keszthelyi-hegység tényleg gazdag kilátókban, csak Balatongyörökön van három: a Bél Mátyás-, a Batsányi- és a Szépkilátó. Utóbbit most azért teszteltük, mert közel van a 71-es főúthoz és a bringaúthoz is, gyakorlatilag semmilyen hegyet nem kell megmászni hozzá. Ugyan nem vagyunk fent az Everesten, és a Bél Mátyás- vagy a Batsányi-kilátóénál is durvább kilátást kapunk, de ez a hely pont arra jó, hogy csak kiugorjatok az autóból, és Badacsonytól Fonyódig legelésszen a tekintetetek.

Panoráma: ***
Megközelítés: *****

Kisfaludy-kilátó – Badacsony

Fotósunk nemrég járt a csodás badacsonyi kilátóban, és csak szuperlatívuszokban tudott beszélni róla. Ugyan nem visz fel ide se lanovka, se sílift, se buszjárat, szóval nagyot kell érte túrázni, de megéri. Egyrészt megvan az alapvető jutalom: a környező tanúhegyek és a Balaton látványa a 437 méteres hegyről, másrészt lefelé szemezgethetünk a pincészetek ajánlatai közül, hogy vigyorogva érjünk vissza a partra.

Jókai-kilátó – Balatonfüred

Ez már a túrásabb kilátók közé tartozik: a Lóczy-barlang felé kell elindulni, majd felfelé a túraútvonalon egészen a 317 méteres Tamás-hegy csúcsáig. Ahogy sok kilátónál el lehet mondani, úgy itt is: a látvány minden elejtett izzadságcseppért és kifejlődött vádliizomkötegért kárpótol. Bónusz, hogy az Aranyember útján, egy kellemes tanösvényen caplathatunk fel a csúcsra, majd nézelődhetünk Tihanytól Keneséig.

Endrődi Sándor-kilátó – Csopak

Csopakról legtöbben a rizlingre és az új hullámos éttermekre asszociálnak, esetleg a népszerű strandra vagy a Hello Wood installációira. Pedig itt is van egy tisztességesen felújított kilátó. A Balaton-felvidék egyik hegye a Csákány-hegy, közel a 73-as főúthoz, derék túrázásra a falu központjától. A panoráma azonban itt is adu ász: északon a Bakonyig, délen minimum Siófokig ellátni.