Az őszre és a szeles-hűvös időre hajlamosak vagyunk valami istencsapásként gondolni, különösen, ha a balatoni hosszú hétvégénket akarja elszúrni. Pedig az ősz a közhiedelemmel ellentétben még nem jelenti a Balaton végét, ezért mondunk pár ötletet, mihez lehet kezdeni a Balatonnál, ha éppen nincs kánikula. Szabadulni, csillagokat nézni, de állatokkal ismerkedni is ér.

1/7

Az eget bámulóknak

A Balatontól mindössze húsz perc autózás után ott találhatjuk magunkat a térerőben szegényes, csillagászati látnivalókban viszont annál gazdagabb Bakonybélben, a Pannon Csillagdában. Bár minden turista az épület tetejére igyekszik, hogy a csillagda hipermodern naptávcsövével kémlelhesse az égboltot, azért szerintünk az alsóbb szintek interaktív kiállításait sem érdemes elhanyagolni. Lehet meteort simogatni, holdra lépést szimulálni és egymást fotózni a (mű)hold előtt. Egy hatalmas kijelzőn még azt is kiszámolhatjuk, hogy éppen milyen messze vagyunk egy-egy csillagtól. Ja, és a planetárium filmvetítéseit sem szabad kihagyni, ahol szinte fekvő helyzetből nyújtogatja mindenki a nyakát a plafonra. Mi legutóbb az izgalmas, Galileo Galilei életéről szóló filmjüket néztük végig a csillagos égboltot imitáló plafonon.

2/7

Azoknak, akik szeretik magukra zárni az ajtót

A fővárosban már javában aranykorukat élő szabadulójátékok a Balatonra is leköltöztek. Keszthelyen egy 1848-as történetbe vagy egy titkos ügynök sztorijába csöppenhetünk, egy kicsit arrébb, Gyenesdiáson pedig egy nagybácsi titkára kell rájönnünk, ha ki szeretnénk jutni a padlástérben berendezett szabadulószobából. Utóbbinak, a Balaton ESCAPE-nek a vezetője szerint nem is olyan egyszerű ez, mindössze a látogatók 40-50%-ának sikerül rájönnie hatvan perc alatt az ajtókat nyitó rejtélyekre. Szerencsére a déli parton táborozóknak sem kell körbe utazni a fél Balatont egy kis szabadulásért: Balatonlellén, a Cseles Kelepce nevű helyen egy milliomos család házába csöppenő betörő fejével agyalhatunk a biztonságos kijutáson, a másik helyiségben pedig egy őrült feltaláló szobája tart majd fogva, ha önként vállalkozunk a bezárkózásra.

Balaton Escape
Cím: 8315 Gyenesdiás, Kossuth Lajos utca 79.

Cseles Kelepce szabadulós játé
Cím: 8638 Balatonlelle, Vadvirág utca 5.

Akit eddig a napsütés és a strandolás halaszthatatlan kötelezettségei folyton eltérítettek a tervezett kiállításoktól, annak itt az alkalom, és pótolhatja elmaradásait. Nemrég összefoglaltuk, hol érdemes ősszel múzeumok után nézni, de a lehetőségek száma szinte végtelen, így itt is megemlítünk néhányat. Aki szívesen nézne balatoni halakat élőben, annak csak a Tagore sétány végéig kell elsétálnia a Bodorka Látogatóközpontig. Az északi parton egzotikus élményt kaphatunk a balatonedericsi Afrika Múzeumtól, ahol egy fanatikus Afrika-kutató és szenvedélyes gyűjtő izgalmas életét is bemutatják. Ha pedig elértük Keszthelyt, akkor már igazán nem kell aggódnunk, mert ott aztán végképp nincs hiány múzeumokból. A városnak van Szendrey Júlia-emlékszobája, de Cadillac Múzeumot vagy Rádió és Televízió Múzeumot is találunk. Fonyódon a Balaton csavargőzös kiállításáért érdemes beiktatni egy pihenőt, ahol a Balaton összes híres gőzöséről bőséges információval látnak el minket, Siófokon pedig Kálmán Imre életéről tudunk meg mindent az ő emlékházában.

Tavaly ősszel már elmondtuk, milyen sok helyen lehet kedves vagy kevésbé kedves, mégis veszélytelen állatokkal találkoznunk a Balatonnál, nyár elején pedig sorra vettük, hogy a Veszprémi Állatkert milyen újdonságokkal készült nyárra.Ezekre a helyekre ősszel is számíthatunk, mindegy, hogy éppen hét ágra süt a nap, vagy pont felhős időt hoznak a szelek és Aigner Szilárd leszármazottai.

5/7

Azoknak, akik még esőben is kalandra vágynak

Ha esik az eső, akkor célszerű fedezékbe vonulni, és erre a barlangok kiválóan alkalmasak. Korábban írtunk már arról, hogy tíztermes látogatóközponttal, kőtapogatóval és kúszóbarlanggal bővült a Tapolcai-tavasbarlang, de a legizgalmasabb attrakciója kétségtelenül még mindig a barlangrendszerben való csónakázás. Itt legfeljebb alulról ázhatunk el, ha nem vagyunk elég ügyesek. Tapolcától tíz perc kocsiútra, Balatonedericsen pedig a Csodabogyós-barlangban lehet kúszni-mászni profi vezetőkkel. Azért érdemes előtte energiát pótolni, mert ez Magyarország tizedik leghosszabb barlangja, szóval öt kilométer hosszan barangolhatunk benne.

6/7

Kerüljük a tortúrát!

Nem véletlenül gyűjtöttük össze egy évvel ezelőtt az északi part legérdekesebb tanösvényeit, és soroltuk fel nemrég, hogy mit nem szabad kihagyni a Balaton-felvidéki Nemzeti Park látnivalói közül: ha itt van az ősz, akkor irány a természet, és a Balatonnál biciklitúráktól kezdve kenutúrán át a legeldugottabb helyek felfedezéséig mindent lehet. Akit utóbbi különösen érdekel, a Káli-medencében Balogh Tomihoz és az ő kalandtúráihoz érdemes fordulni. Amiről ő nem tud a környéken, az valószínűleg nem is létezik.

7/7

Jó szelet!

Ha a napsütést felváltja a szél, a strandrajongók szomorúak, a szörfösök viszont azonnal készítik a deszkát, a vitorlázók pedig már bontják is a vitorlát. Hiába, a szeptember a vízen még bőven szezonnak számít, ezt pedig a kikötős éttermek nagy része ugyanígy látja. Ha hihetünk a koponyeg.hu-nak, vasárnap például a 26 fokos hőmérséklet mellé komoly szél is támad a Balatonon: ennél jobb alkalom nem kell a magyar tengerre szállni.