Nagy Dániel
Pár nappal azelőtt, hogy megkezdődne Zamárdiban a fesztivál, még a VOLT-on léptek fel. Hogyan tudtok gyorsan feltöltődni és áthangolódni a Soundra ilyen rövid idő alatt? Szükség van erre egyáltalán? Van valami titkos recept, ami megkönnyíti az átállást?
Évek óta ilyen minden nyarunk, egyik fesztiválról a másikra rohanunk, de hát ezért csináljuk ezt az egészet! Ezeken a rendezvényeken tudjuk megmutatni magunkat a legnagyobb tömegeknek. A Sound kifejezetten a kedvelt fesztiváljaink közé tartozik. Imádjuk azokat a naplementéket!
Bejön a Sound idei kínálata? Kinek a fellépésén találkozhatunk idén a közönség soraiban az Irie család tagjaival? Van olyan program, - természetesen a saját koncerteteken kívül -, melyen kollektívan részt fogtok venni, vagy mindenki megy majd a saját feje után, magányosan vadászva az élményekre?
Elég sok olyan fellépő van idén, akinek érkezése hallatán felkaptuk a fejünket. A csapat hip-hoposabb fele biztos ott lesz a Wu-Tang koncerten, engem Nas is nagyon érdekel. Mivel az utóbbi időben a modern basszuszenék kerültek figyelmünk középpontjába, az ilyen stílusú előadók nagyon izgatnak minket, mint például Iggy Azalea vagy Doctor P. Tudjuk, a fesztiválon a dance vonal a legerősebb, ezért lehet, hogy belenézünk egy-két világsztár fellépésere, mondjuk Aviciiéra vagy Afrojackére.
A zenekar nagyjából egy idős a fesztivállal. Nem volt olyan év, amikor ne koncerteztetek volna Zamárdiban. Melyik volt eddig a legerősebb Soundos nyár?
Igen, a kezdetektől fogva ott vagyunk Zamárdiban. Sok emlékezetes koncertünk volt a fesztiválon az évek során. A legjobban a Moby előtti bulink sikerült, óriási tömeg volt a nagyszínpadnál, mégis a legbüszkébbek a Snoop Dogg előtti show-nkra vagyunk. Még közös freestyle és videójátékozásra is futotta Snooppal a backstage-ben.
Mielőtt nem létezett volna a fesztivál, azelőtt is gyakran nyaraltatok a tónál? Milyen szálakkal kötődtök a Balatonhoz?
Tizenketten vagyunk, tizenkétféle kötődéssel. Én Füreden nyaraltam sokat gyermekkoromban, a Műszaki Egyetem üdülőjében…
Ha meg kéne neveznetek egy Irie számot, ami leginkább passzol a balatoni nyár világához, melyik lenne az? Miért pont ez a dal?
Az idén megjelent Nagyon Jó Lesz című lemezünk igazán passzol a balatoni nyárhoz: sok vidám, pörgős, elektronikus szám van rajta. A Cross The Roads vagy a See No Barrier például bármelyik szettbe beférne.
Két bivalyerős elektronikus zenei produkció, a holland Baskerville és az olasz Bloody Beetroots között léptek színpadra csütörtökön. Mindkét fellépő profilja erősen eltér az Irie-étől. Van ennek jelentősége?
Nincsen. Nagyjából a Wu Tang nagyszínpados koncertje után kezdünk, így a fekete zene iránt érdeklődők tudják folytatni nálunk a mulatságot. Mint mondtam, az új show erősen elektronikus, több szinti, dobgép, triggerek, miegymás. Így meg fogjuk oldani ezt a feladatot.
Aktuális lemezetek a legelektronikusabb Irie-album. Nemrégiben egy interjúban arról beszéltetek, hogy ezt nem lehet tovább fokozni. Mi ennek az oka?
Lehetne fokozni, csak akkor már nagyon eltávolodnánk tizenkét fős zenekarunk arculatától. Ez talán leginkább a szövegcentrikusságra vonatkozik. Az úgynevezett EDM címke, amivel ma minden elektronikus zenei produkciót egy kalap alá vesznek, azért jóval kevesebb szöveget tartalmaz általában, továbbá az élőhangszerek is inkább csak hangminta jelleggel jelennek meg bennünk. Mi az ilyen jellegű elképzeléseinket inkább már szóló projektjeinkben éljük ki, a Jumo Daddy-ben vagy az ELO-ben. Emellett az Irie-számokat remixeltetjük olyan előadókkal, akik főleg az elektronikus tánczenék világában mozognak. Most például Kovary/Agebeat és a Nobody Moves csinál remixet a Fever In Her Eyes című számunkhoz.
Milyen aktuális elektronikus zenei trendeket követ a Nagyon jó lesz? Miért tartottátok fontosnak, hogy ezek a hangok is helyet kapjanak a lemezen?
Gáspár (Jumo Daddy) leginkább a trap, dubstep, moombahton és egyéb progresszív basszuszenék nagy rajongója és művelője. Engem (ELO) ugyanezek mellett az afrobeat, global bass, grime és future dancehall mozgat a legjobban. Ezekből a stílusokból emeltünk át elemeket az új lemezünkbe.
Legújabb lemezeteken olyan vendégművészek működtek közre, mint Akkezdet Phiai, Mohamed Fatima az egykori Fekete Vonatból, vagy a jamaikai dancehall-csillag, Beenie Man. Mi pont őket szerveztétek be? Volt valami külön szempont, ami érvényesült a vendégelőadók kiválasztásakor, vagy spontán ment az ügy?
Elég spontán volt. Akartunk magyar rap featet, ehhez számunkra az Akkezdet adta magát. Régi haverjaink, nagyon bírjuk, amit csinálnak! Fatima pedig rendszeresen lejárt a Corvintetős klubestünkre, nagyon szereti a dancehallt. Itt találtuk ki, hogy legyen vele is közös szám. Ezt egyébként már vagy három éve vettük fel. Autentikus jamaikai hangokra is szükségünk volt, Beenie pont erre járt tavaly nyáron, így kapóra jött az együttműködés. Azóta én is jártam Jamaikában, kint vettem fel még négy számot több jamaikai énekessel is. Ezek hamarosan meg is jelennek.
Ez lesz az első alkalom, hogy az új lemezt tesztelitek a Sound közönsége előtt. Az eddigi koncerteken kapott visszajelzések alapján mire számítotok?
Csodásan indult a nyár! Az ingyenes letöltésnek köszönhetően már jól ismeri a közönség a lemezt. Már több mint ötvenezren szedték le, és az is érdekli a letöltőket, hogyan szól az anyag élőben, legalábbis a koncertejeink nézőszáma ezt támasztja alá. A Wu-Tang utánra időzített Soundos koncerten sem félek, hogy gond lesz a hangulattal…
Úgy tudjuk, az eddigi években tapasztaltakhoz-megszokottakhoz képest nemcsak hangban, hanem látványban is megújult a produkció…
Igen, készülünk tematikus vetítéssel, valamint gatyalebegtető subbasszusokkal, és persze óriási lelkesedéssel.
Hogyan folytatódik a nyár az Irie Maffia számára a Sound után? Mentek külföldre is, vagy végig itthon bandáztok a fesztiválszezon alatt?
Pont a Sound utáni héten megyünk egy három állomásos mini turnéra Dél-Franciaországba. Az augusztus is elég sűrű lesz. Sena koncertjeivel együtt majd húsz fellépésünk lesz. Szerencsére sok ezek közül a Balatonnál. De megyünk még Szerbiába, Romániába is.