We Love Balaton: Hol tartanak jelenleg a különböző technológiai eszközök a vitorlázásban?
Pénzes Botond: Folyamatosan használjuk őket, nélkülük elképzelhetetlen a vitorlázás. Balatonra leérve összekészítjük a hajót a kikötőben: ledaruzzuk, betesszük a vitorlákat, bekötjük a sottokat, ellenőrizzük a vereteket, köteleket. Majd elővesszük a számítógépet, és megnézzük fél órás bontásban a következő időszak időjárását az adott területre. Ellenőrizzük a pályarajzot elektronikus térképen. Elővesszük a korábbi évek azonos versenyeinek eredményeit, majd ezt összevetjük a hajó adataival, és kiszámoljuk, milyen irányban, milyen vitorlaváltásokra, és főleg hányszor lesz szükség. Másnap verseny közben a karomra szerelt GPS-ről és a vízhatlan tokba rejtett telefonról nézem a szükséges adatokat. Sőt, rögzítem is őket, hogy később a parton ki tudjuk értékelni, hol tudnánk gyorsulni. Ehhez képest nagyon furcsa, hogy a verseny végén a faliújságról olvassuk le az eredményeket.
WLBa: Ezek szerint a versenyzők tartják a lépést a 21. századdal, de a versenyek szervezői nem?
P.B.: Ez ennél kicsit bonyolultabb. A vitorlázás egy misztikus sport azoknak, akik keveset tudnak róla. Sok millió forintba kerül egy versenyhajó, hasonlóan drágák a felszerelések, a vitorlák, a ruhák, a kikötők, és rengeteg ráfordított időt igényel. Majd a néző csak annyit lát, hogy a hajók kimennek a vízre, áthaladnak egy képzeletbeli rajtvonalon, távoli bójákat kerülnek, aztán visszatérnek ugyanoda. Persze vitorlásversenyből is olyan sokféle van, mint autóversenyből: pályaverseny, túraverseny, match race, különböző hajóosztályokkal, különböző távokon vívva – ráadásul a szélsőséges időjárási körülmények még izgalmasabbá teszik a hajók egymással és az idővel való küzdelmét. Mégis, ha egy verseny közben felsétálok Tihanyba, és lenézek a vízre, látok 150-200 hajót, amint egymást kerülgetik, de még nekem sem könnyű kideríteni, hogy milyen verseny folyik, pedig nekem a vitorlázás tölti ki az időm java részét. Mit láthat akkor egy laikus néző? Fehér vitorlások elegánsan siklanak a vízen, csillog a kék Balaton – de a tartalom elveszett.
WLBa: Mi a helyzet külföldön? Ott hogyan követik a nézők a versenyeket?
P.B.: Az olyan nagy vitorlásversenyeknek a költségvetése szinte korlátlan, mint a Földkerülő Volvo Ocean Race, vagy az America kupa. Ők megengedhetik maguknak a helikopterekről történő közvetítést, folyamatos a műhold bérlés, az élőképre felrajzolt szélirány, illetve maga a TV közvetítés is a verseny részét képezi. Ők azt mondják, hogy egyre nehezebb a dolguk, de az ekkora eseményeken még mindig nívós cégek hirdetnek, például a Volvo, a Louis Vuitton, az Oracle, vagy a Rolex. Ezek az események tudatosan kihasználják a közösségi média felületeit is, rendszeresen posztolnak Twitter és Facebook oldalaikra, valamint a nézők egy mobilapplikáció segítségével is követhetik a versenyt.
WLBa: És közvetlen környezetünkben, az európai versenyeken? Például a tókerülőkön, amelyeknél idén alakul egy összefogás?
P.B.: A környező európai tavaknak csupán legnagyobb, tókerülő versenyeit lehet nyomon követni, de magyar hajó általában csak ezeken tűnik fel, így számunkra ezek bírnak jelentőséggel. Ez idáig saját készítésű nyomkövető rendszereken keresztül figyelhettük a hajók útját, és a rendező klubok - a Société Nautique de Geneve (SNG) és a Circolo Vela Gargnano (CVG) - közösségi oldalain csak nemzeti nyelvű kiírásokat olvashattunk – azokat sem rendszeresen. A nemzetközi versenyek összekötésére, és a hatékonyabb kommunikáció elősegítésére szolgálhat az az új, a cégem által fejlesztett versenyrendező- és követő számítógépes rendszer és applikáció, a Kwindoo, aminek használatáról már folynak tárgyalások az említett klubokkal.
WLBa: Mit tud kínálni a Kwindoo a nézőknek?
P.B.: A Kwindoo egy hazai tőkéből alapított startup cég. Fő profilját a vitorlás versenyek szervezése, lebonyolítása, nyomon követése és kiértékelő rendszere jelenti. Az applikáció így hasznára válik a vitorlázónak és a versenyszervezőnek is, de a néző is nyomon tudja követni a valós idejű versenyt. Láthatja a térképen a hajók útját a rajttól a befutásig, majd az appon belül az eredményeket is megtekintheti, valamint a versennyel kapcsolatos rendezvények részleteiről is tájékozódhat.
WLBa: A Kékszalagot már az elmúlt években is lehetett követni az interneten.
P.B.: Igen. A Magyar Vitorlás Szövetség messze az európai átlag felett jár azzal, hogy élő közvetítést biztosít a nagyobb versenyeiről, valamint azzal, hogy minden évben megrendezi a Kékszalag fesztivált Balatonfüreden. A Kékszalag minden évben nívós szponzorokat vonz magához, de a legtöbb verseny még mindig a nevezési díjakból él.
WLBa: Ezen hogyan lehet változtatni?
P.B.: Sok kisebb cég a kisebb versenyeken is szívesen hirdetne, de a versenyszervezők nem tudják őket megfelelő felülettel kiszolgálni. Segíthetne, ha aktívabban használnák a közösségi média ingyenes felületeit. A közösségi médiában egyébként is sokkal több lehetőség van, mint amit idáig kihasználtak belőle. Sok klub rendez versenyeket a Balaton körül, de a csatornáikon nem kommunikálnak eleget. Csak néhány versenyző és csapat használja ki ezeket a lehetőségeket. Ilyen Érdi Mári, aki egész évben rendületlenül versenyez, és sorra nyeri az Eb és vb aranyakat. Rajta kívül a Raffica libera csapata, a Kékszalag-rekorder Fifty-Fifty, vagy a Team Black Jack katamarán csapata használja jól a Facebook oldalát.