A BAHART-nál 2015 őszén elkészült egy terv. Dónucz László ezt tartja az új vezetés egyik eddigi legnagyobb eredményének, mert eddig nem volt ilyen jövőbe tekintő, átgondolt koncepciója a társaságnak. A következő öt évre vonatkozó stratégia a BAHART Zrt. 21 önkormányzatot tartalmazó tulajdonosi körének jóváhagyásával és együttműködésével készült el és három pillér köré épül:
- a hatékonyság és jövedelmezőség növelése
- az ügyfélközpontúság növelése
- az erőforrások fejlesztése
„Szerencsés, hogy pont most került elfogadásra az a kormányhatározat, ami prioritásként kezeli a Balaton térségének fejlesztését, ennek köszönhetően reméljük, hogy mi is eredményesen tudjuk felhasználni azt a négy milliárd forint fejlesztési támogatást, amiből két milliárdot a hajópark fejlesztésére, két milliárdot a közforgalmi kikötők fejlesztésére fogunk fordítani” – mondta nekünk Dónucz.
Személyhajózás
Dónucz László úgy véli, hogy „a közforgalmi kikötők a Balaton parti települések fontos turisztikai központjai, hozzájárulnak a város hangulatához, összképéhez, mégsem volt lehetőség eddig arra, hogy saját forrásból fordítsunk kiemelt nagyságrendű összegeket ezek fejlesztésére.” Pedig fontos megjegyezni, hogy a BAHART Zrt.-nek nem csak egy közlekedési, szállítási funkciója van, hanem egy szolgáltatási része is – ennek fejlesztése kiemelt figyelmet fog kapni a következő években. Hogy pontosan melyik kikötőjüket, hogyan fogják fejleszteni, az jelenleg még tervezés alatt áll, viszont egy fontos újítás már lesz idén is: a kikötőkben – és a BAHART személyszállító hajóin, kompján is - elérhető lesz az ingyenes SmartWifi szolgáltatás, amivel a turisták díjfizetés nélkül internetezhetnek, ehhez csak egy tíz percenként megjelenő reklámablak felugrását kell elviselniük. A BAHART vitorláskikötők hajóhely bérlőinek is létrehoznak wifihálózatot, ami a hajóhelyhez szintén díjmentesen jár, esetükben reklámmentesen.
A hajópark fejlesztésénél ugyanaz a cél, amit a Siófok nevű, frissen átadott katamaránnál már elkezdtek: modernizálják a régi, korszerűtlen hajókat és azok szolgáltatásait. „Ugyan a BAHART hajóinak egy része elavult, de fontos leszögezni, hogy nem üzemi szempontból! Ezek a hajók teljesen biztonságosan működnek” – jegyzi meg Dónucz. A felújítandó hajókat akadálymentesítik, valamint rendezvények helyszínére is alkalmassá tennék őket. Erre van is kereslet, a Siófok katamarán például sajtótájékoztatóra és csapatépítésre is kibérelhető. A cél, hogy több ilyen felújított hajó a Balaton több településén is elérhető legyen, sőt, a 2 milliárd forint fejlesztési támogatásból három új hajót is szeretne vásárolni a BAHART.
A nagy tervnek része az is, hogy a háttértámogatást fejlesztik: „Jelenlegi programjainkkal hetekbe telik, mire egy-egy időszak eredményét részletesen kielemezzük – a Balatonon egyébként is rövid a szezon, így ennél nagyobb sebességre kell kapcsolnunk. Ezért fejlesztünk az informatikai rendszeren, de más területen is szeretnénk változtatni. Felmérjük ügyfeleink igényeit, a munkatársainkat pedig ügyfélközpontú kiszolgálására képezzük” – mondja Dónucz.
A második komp
A balatoni második komp elindítása már nem új ötlet, régóta terveznek a Szántód rév-Tihany rév mellett egy Fonyód-Badacsony útvonalat is, ahol a jelenlegi személyhajózáson kívül már nem csak embereket, de járműveket is szállíthatnának. A déli parton így az M7-es autópályán el lehetne menni egészen Fonyódig, és ott átkelve az északi part nyugati részébe sokkal gyorsabban eljuthatnának az utasok a célpontjukhoz. Dónucz, bár jogosnak tartja ezt az igényt, még semmi biztosat nem tud mondani. „Most újra terítéken van a második komp kérdése, dolgozunk rajta, elemezzük a lehetőségeket. Elővettük a pár évvel ezelőtt készült hatástanulmányt is, és minden érintett szereplővel egyeztetéseket végzünk.” Azért ennyire óvatosak, mert nemcsak létrehozni szeretnék a kompot, hanem utána fenntarthatóan szeretnék üzemeltetni is.
Menetrend és díjszabás
A balatontipp.hu-n márciusban megjelent egy cikk arról, hogy tavalyhoz képest kevesebb hajójárat indul drágábban, azonban a BAHART közleményben cáfolta, hogy a reformjuk egyoldalú és radikális lenne. A 2015-ös szezonhoz képest valóban történtek változások a személyhajózás menetrendjében és díjszabásában is, ezekről is megkérdeztük Dónucz Lászlót. „Tavaly nyár végén készítettünk egy nagy kiértékelést az egyes útvonalak, menetrend szerint közlekedő járatok kihasználtságáról, végeztünk elégedettségi felméréseket ügyfeleink körében, történtek próbavásárlások, és megkérdeztük a tulajdonos önkormányzatokat is – egyszóval rengeteg adatot elemeztünk, ami alapján látszott, hogy átfogó optimalizálásra lesz szükség, mert több járat nem működik elég hatékonyan bizonyos időszakokban.”
A stratégiai terv egyik pillére a hatékonyság és jövedelmezőség növelése, és erre ezen a téren volt a legnagyobb szükség: „Mivel nem kapunk semmilyen állami támogatást a Balaton parti települések között működtetett menetrendi személyszállításhoz, így azt úgy kell üzemeltetnünk, hogy önfenntartó legyen.” Az új menetrendi és díjszabási tervet ellenőrizte a tulajdonosi kör, az érintett önkormányzatok is. „Egy előre meghirdetett menetrendi járatot még akkor is muszáj elindítani, ha csak egy utas ül a hajón. A tavalyi adatokat elemezve kiderült, hogy például a Balatonszemes-Balatonakali járatot egész szezonban összesen 171 utas vette igénybe – ez nem túl hatékony egy olyan hajónál, amin egy út alatt is elfér ennyi ember.” Ezt az egyetlen útvonalat törölték, azonban Akali egy láncútvonal részeként hajóval továbbra is elérhető maradt.
Dónucz hangsúlyozta, a Balaton parti települések által pozitívan fogadott változások is történtek a tavalyi menetrendhez képest. Az ügyfelek igényei miatt a települési rendezvényeket összehangolják a hajójáratokkal, és idén a forgalmasabb útvonalakon már indulnak esti hajók is. „A cél, hogy az utas, aki reggel átmegy kirándulni a túlsó partra, esti hajóval is vissza tudjon térni, így akár az egész napot a Balaton másik oldalán töltheti." Ez a forgalmas részekre igaz: például főszezonban Füred és Siófok között még este 9 után is jár majd menetrendi hajó és gyorshajó is.
Ezen felbuzdulva rákérdeztünk arra is, számíthatunk-e a jövőben éjszakai hajójáratra, ám erről sajnos úgy tűnik, le kell mondanunk: „Elsősorban biztonsági okokból lenne rizikós egy ilyen hajójáratot elindítani, hiszen éjszaka, sötétben, akár kedvezőtlen időjárásban is közlekednie kellene, ami egészen más feltételrendszert jelent, mint amikor egy autóbusz közlekedik egy kivilágított közúton. Ráadásul nem gondolom, hogy valóban akkora lenne rá az igény, ezért a szolgáltatás valószínűleg nem lenne rentábilisan működtethető.” Vízi taxik a legforgalmasabb kikötőkben jelenleg is működnek, azok akkor indulnak el, ha van rá utas.
A társaság menetrendjét már máshogyan érhetjük el tavalyhoz képest: oldalt kiválasztva az idényeket rögtön láthatjuk egy térképen, hogy ebben az időszakban milyen útvonalakon járnak hajók, ezalatt táblázatos formában megtalálhatóak a pontos érkezési és indulási időpontok is. A konkrét járatok megtalálásában pedig a hamarosan üzembe lépő menetrend kereső is segíthet.
„Az új díjszabást igyekeztünk arányosabban és igazságosabban kialakítani.” - határozta meg Dónucz a fő irányvonalat. Az eddigi három kilométer-övezet helyett négy díjzóna lett, kilométerek szerint meghatározva, a megtett úttal arányosabban. „Eddig Siófokról indulva ugyanannyit fizetett az, aki a Siófok-Balatonfüred-Tihany járaton csak Balatonfüredig ment, mint aki Tihanyig utazott. Pedig egy retúrjegy esetén 50 perccel több időt töltött az utas a fedélzeten – az ilyen jellegű aránytalanságokat igyekeztünk kiküszöbölni.”
Egyik útvonalon sem fizetünk kevesebbet a tavalyihoz képest. Megkaptuk a hivatalos listát:
- 15 útvonalat egyáltalán nem érint az áremelés
- 20 útvonalon 100Ft-tal fizetünk többet
- 13 útvonalon 200Ft-os áremelés történt
Utóbbi főleg a IV. távolsági zónás járatok (25-70km-es távolság) felnőtt jegyében mutatkozik meg – az egyes települések között meghatározott zónák szintén elérhetők a társaság honlapján. „Az elmúlt három évben abszolút nem történt jegyár-emelés, az idei díjkorrekció ráadásul szolgáltatásbővítéssel, -javulással párosul.” – teszi hozzá Dónucz.
Vitorlázás
Május 1-én nyílik az új alsóörsi kikötő, első körben 51 hajóhellyel – a teljes beruházás során összesen 150 hajóhely lesz, a maradék 100 jövő nyárra épül meg. A Balatonon tíz év alatt megduplázódott a vitorláshajók száma, és a BAHART-nál úgy gondolják, hogy ez a bővülő tendencia folytatódik, ezért a következő években a már meglévő kikötők fejlesztését is tervezik: „Nem csak az fontos számunkra, hogy bevonzzunk új vitorlás ügyfeleket, hanem az is, hogy megtartsuk a régieket. A szolgáltatások bővítésével, többek között például a wifivel épp ez a célunk. Emellett szeretnénk közösségi tereket is kialakítani a kikötőkben, szalonnasütő helyeket, vagy a gyermekek számára játszóteret.” Mivel döntő többségben a kisebb túrahajók veszik igénybe a kikötőhelyeket, illetve a szolgáltatásokat, így a fő hangsúlyt is erre a fogyasztói csoportra helyezik, de érezhetően növekszik az igény harminc láb feletti jachtokra, amelyek száma szintén megszaporodott az utóbbi években.