Tavaly elkezdtük összegyűjteni a Balaton legnagyobb kikötőit, idén pedig folytatjuk azokkal, akik kimaradtak. Balatonszemesen és Balatonbogláron is nagyon sok hajó elfér, nem beszélve a komoly tiltakozások között átadott balatonfenyvesiről. Megnéztük azt is, hogy mennyibe kerül a hajótartás, mikor éri meg téli tárolást kérni, valamint azt is, hol, milyen vendéglátó egységeket találtok a kikötők környékén.

Legnagyobbak

tavalyi első részben említett balatonföldvári kikötő továbbra is a legnagyobb a Balatonon a maga 363 férőhelyével. Bár tavaly még 350 helyesre ígérték Balatonfenyves új kikötőjét, idén 300 hellyel adták át – azért ezzel továbbra is a második legnagyobb a tavon, holtversenyben a balatonfüredi Hajógyári kikötővel. Utánuk nem sokkal lemaradva következik a 291 férőhelyes balatonszemesi BAHART-kikötő.

Az általunk most összegyűjtött 11 kikötőt így lehet rangsorolni nagyság szerint:

Szezonár

Ahogy a lenti ábrán is látható, a szezonárakban nagy ingadozás is előfordulhat, ennek oka, hogy a kikötői díj nagyban függ a hajó méretétől, elsősorban annak szélességétől. A BAHART-kikötők esetében tapasztalhatjuk a legszélesebb árskálát: a legkeskenyebb hajók, 1,69 méterig már 112.000 Ft-ért kaphatnak hajóhelyet, míg az öt méteres szélesség feletti vitorlásoknak 1.148.000 Ft-ot kell fizetniük.

Hasonlóan nagy különbségek lehetnek az új fenyvesi kikötőben és az Alsóörs Marinában is, itt azonban a hajó szélessége mellett a hajó hosszúságát is figyelembe veszik. A Balatonon kedvelt túrahajó típus például a Dolfin 28, aminek hossza 8,75 méter, szélessége 2,95 méter. Amennyiben ilyen hajóval rendelkezünk, úgy a BAHART-kikötőkben egy szezonra 474.000 Ft-ot, míg a fenyvesi és alsóörsi kikötőkben 480.000 Ft-ot kellene fizetnünk.

Egy másik megfontolandó kérdés, hogy szeretnénk-e hajónkat egész évben a kikötőre bízni vagy csak a hajózási szezonban tárolnánk ott és a téli hónapokban mi gondoskodunk róla. Utóbbi verzió akkor éri meg, ha van a part közelében saját nyaralónk, ahova elvontatva hajónkat biztonságban átvészeli a hideget. Amennyiben nincs, úgy kényelmesebb, ha a kikötő által biztosított tárolási lehetőséget vesszük igénybe – ugyan ez esetben a téli tárolást is állnunk kell, de legalább biztosan jó kezekben lesz a hajónk és nem kell tavasszal teljes szervizzel kezdenünk a szezont .

Vendéghely

Ahogy a grafikonon is láthatjuk, a vendéghelyek árában is több helyen nem egyetlen egységes árat, hanem árskálát adnak meg. A hely díja a hajó méretétől, ez esetben általában annak hosszától függ. Már emlegetett Dolfin típusú hajónkkal például a BAHART-kikötőkben egy éjszakáért 7.000 Ft-ot, a fenyvesi és alsóörsi kikötőkben az éves díj 1%-át, azaz 4.800 Ft-ot kell fizetnünk.

Kikötői együttműködés tekintetében a BAHART által üzemeltetett helyek száma tovább bővült idén, mivel megnyílt az alsóörsi kikötő, amivel összesen már tizenkét BAHART-kikötő működik a Balatonon. A Kikötőlánc tagjai között is változások történtek: míg a balatonfüredi Hajógyári kikötő kilépett az együttműködésből, két új, a Fenyves Yacht Club és az Alsóörs Marina belépett.

Különleges szolgáltatást kínál a Keszthelyi Yacht Kikötő (vagy más néven Phoenix Kikötő), ami bár alapvetően a kikötőlánc tagja, de megállapodást kötött a BAHART-tal: a BAHART-kikötőkből érkezett hajók egy szezonban két napot ingyen a kikötőben tölthetnek.

Szállás, étterem

Gasztronómiai élmény szempontjából több kikötőnél is erős felhozatalt találunk: az Alsóörs Marinában és a Fenyves Yacht Clubban egyaránt Segal Viktor találta ki a gasztronómiai koncepciót, a Keszthelyi Yacht Kikötőben idén nyitott meg a Paletta, de egy másik Palettát a boglári kikötőben is találunk, mindkettőnek közös a tulajdonosa, egymáshoz nagyon hasonló koncepcióval működnek. Aki a már kipróbált, biztos helyeket szereti, az a szemesi kikötőtől csupán egy kilométerre található Kistücsökbe ülhet be, a badacsonyi pincészetek felfedezéséhez a közeli BAHART-kikötő a legideálisabb kiindulópont. Enni egyelőre csak az idén nyílt Vonyarc Marinában nem tudunk, a tavaly ígért grillterasz egyelőre nem nyílt meg.