1/10
1. Tihany-szántódi rév – a biztos pont
A Balatonnál sok mindenki jött-ment az elmúlt pár ezer évben, de mindenki a réven kelt át a túlsó partra. Használták római kereskedők, középkori lovagok (az egyik a vízbe ejtette a kardját, ami a Tihanyi Apátság múzeumában látható), és az első füredi nyaralók, akik az északi parti vasút megépülése előtt Szántódig vonatoztak, és a réven át jutottak el Balatonfüredre. A rév mostani épületei és kompjai a hatvanas évek óta szolgálják az átkelőket. A Baross Gábor, a Kisfaludy Sándor, a Széchenyi István és Kossuth Lajos kompok közül utóbbi akár tankokat is tudna szállítani.
2/10
2. A Festetics-arzenál
Egy háromárbócos, harminc méteres hajó a tengeren is jól mutat, hát még a Balatonnál. A Phoenix gálya, a Balaton legnagyobb vitorlása a Festetics grófok flottájába tartozott. A Festeticsek nem csak a híres kastélyukat építették fel Keszthelyen, de itt alapították a Georgikont, Európa első mezőgazdasági főiskoláját, és a fenékpusztai Arzenál hajóépítő műhelyt, ahol a Balaton első nagyhajója, a Phoenix épült. A gályát sószállításra használták három évtizeden keresztül Keszthely és Kenese között. A Phoenix a legnagyobb faszerkezetes jármű volt a balatoni hajózás történetében. Sajnos mára sem a gyár, sem az 1797. július 16-án vízre bocsátott hajó nincs meg, de Keszthelyen a Balatoni Múzeumban vagy a Helikon Kastélymúzeumban legalább egy makettet biztosan találsz róla.
3/10
3. Kisfaludy: az első gőzös újra pöfög
Az első nagy vitorlás már nincs meg, de az első balatoni gőzhajó hamarosan újra pöfög. A Kisfaludy gőzőst 1846. szeptember 21-én tették vízre, hogy a korszak legnépszerűbb üdülőhelyére, Balatonfüredre szállítsa a közönséget. Az 1848-as szabadságharcban még hadifoglyok szállítására is használt gőzős – időközben vasból újraépített testtel - egészen 1887-ig üzemelt. 2013-ban viszont elkezdték újraépíteni. 2014 nyarától újra szolgálatba áll, hol máshol, mint Balatonfüreden. A keszthelyi kikötőben áll egy másik ős-gőzős, a Hableány gőzhajó mása, amellyel Széchenyi István fia, Ödön 43 nap alatt hajózott Pestről Párizsba 1867-ben.
10/10
10. Hajógyárból hajómúzeum
A balatonfüredi hajógyár alapjait egy neves angol hajóépítő, Richard Young tette le az 1880-as évek elején. Munkáját a Stefánia Yacht Egylet folytatta. A kiváló gyár sorra kapta a megrendeléseket és az évtizedek alatt Balatonfüred legnagyobb gyárává vált. Young műhelye a Balatonfüreden, a mai Vitorlás Étterem helyén állt. A ma is álló épület pedig 1887-ben épült klubháznak. Emeletén hamarosan a balatoni vitorlázás történetét bemutató kiállítás nyílik, vitorlásszimulátorral.
Járd be a Helkát virtuálisan!