Keszthely környéke igazi kilátó-nagyhatalom: hat kilátóhoz is felmászhatunk akár egy pár órán belül, ha elég kitartóak vagyunk. Most megmutatjuk, ehhez merre induljatok el, és mellé összeszedtünk két másik túraútvonalat is a Keszthelyi-hegységben, amikkel kellemesen, sőt, ha akarjuk, a kellemesnél még jobban kimozgathatjuk magunkat egy őszi délutánon. Közben pedig láthatunk arborétumot, forrásokat, sőt, még katonakutya-temetőt is.

Nemrég már felfedeztük magunknak a nem is olyan régen felújított Padkűi-kilátót, és a környéken kóborolva az a gondolat merült fel bennünk, hogy egy másik alkalommal jobban feltérképezzük a Keszthelyi-hegység túraútvonalait, hogy az őszi túraszezonra ajánlhassunk nektek is néhányat. Erre a másik alkalomra nem is kellett sokat várni, most megmutatjuk, hogy szerintünk merre érdemes majd barangolni a fák sárguló lombjai alatt. Vagy akár már ezen a hétvégén.

1. Darnay-Dornyai, a klasszikus kilátótúra

A keszthelyi muzeológusról és helytörténészről elnevezett Darnay-Dornyai Béla emléktúra egy közepes nehézségű, 12 kilométeres séta, amit 4 óra alatt simán lezavarhatunk, és közben körbenézhetünk a környék összes kilátójából is. A túra Keszthely belvárosából indul, az együtt futó kék és piros jelzéseken elérünk Gyenesdiásra, a Lőtéri úton pedig felmegyünk a Nagymezőre. Itt van egy erdei tornapálya is, úgyhogy a kardió mellett erősíthetünk is egy kicsit, ha pedig ezzel megvagyunk, a Kerek-hegy kék háromszög jelzésén fel is mászhatunk a Festetics-kilátóhoz, ahonnan látni az öblöt és a régi kőbányákat.

Innen visszamegyünk a sárga jelzésig, a sárga háromszöggel jelölt ösvény pedig a Berzsenyi-kilátóhoz vezet, ahonnan jó időben még az Alpok (!) hegyei is látszanak. Innen irány a Padkűi-kilátó Büdöskút felé (és ha már itt vagyunk, megnézhetjük az arborétumot is, ami egy 1937-ben létesített fagyűjtemény).

Padkű helyett, ha szeretnénk, a piros jelzésen is folytathatjuk az utat a feketefenyőktől ölelt Hosszú-völgyben, hogy a Malacos-tető nyiladékán át a zöld háromszög jelzést követve elérjünk a (kicsivel kopottasabb) Kitaibel Pál-kilátóig.

Innen a balatongyöröki Zsölle-háton át a Bélapi-pihenőig jutunk (ami Szalonnázóként is ismert), és a sárga háromszöget követve a Bél Mátyás-, a pirosat figyelve pedig a Batsányi-kilátóig juthatunk. Ha kíváncsiak vagyunk a Szépkilátóra is, a Batsányiból könnyen lejuthatunk hozzá.

2. Bevállalós tájfutás Vonyarcvashegyről Vállusra

Pár nappal ezelőtti ottjártunkkor nem egy futóval találkoztunk az erdei ösvényeken, és valóban sokkal jobb errefelé edzeni, mint az aszfalton. Egy körülbelül 9 kilométeres távot elkezdhetünk Vonyarcvashegyen, ehhez a zöld sávval jelölt utat kell megtalálni, ami a településen belül a Rákóczi Ferenc utcán megy. Ha ezen haladunk észak felé, a Cser-völgyben haladva elérjük Büdöskút pihenőhelyet.

Innen ugyanezen a jelzésen haladva Vállus már csak 4 kilométer, és útközben leróhatjuk tiszteletünket a katonakutyák temetőjénél. Errefelé (pontosabban a Görbe-tetőn) régen katonai bázis, egy légvédelmi szerepet is betöltő átjátszóállomás működött, a civilek előtt zárt is volt a terület. Ma már csak az itt szolgált kutyák sírjai emlékeztetnek erre az időszakra.

Vállus elég apró település, ezért kocsmát, boltot nem találunk, de a pecsétet gyűjtő túrázók a mára bezárt vegyesboltnál találhatnak egy bélyegzőt. Ha visszafelé már nem gyalog (futva) mennénk, visszabuszozhatunk Keszthelyre vagy Vonyarcvashegyre.

3. Forrástúra a Pálos-kolostor romjaival

A Szent Miklós forrástól nem messze egy pálos kolostor maradványait rejti az erdő. Ezt, és néhány forrást is útba ejthetünk egy körülbelül 3 órás és 10 kilométeres túrával, ami a más ismert Büdöskútról indul. Kövessük a zöld jelzést észak felé. A kutyasírok után jobbra kanyarodunk a Z-jelű ösvényre a Szent Miklós forráshoz. Emellett találjuk a 14. századi kolostor maradványait is, amit egyébként tavaly tártak fel a Balatoni és a Göcseji Múzeum munkatársai és pécsi régészhallgatók.

Innen tovább mehetünk a zöld jelzésen és a Szent Miklós-völgy Z+ jelzésén a faluba érünk. A Várvölgy felé vezető országút mentén haladunk, aztán a kőhídnál jobbra térünk le, a patakvölgyben kanyargó barbacsi erdei útra. Az út kivezet a várvölgytapolcai országútra, ezen jobbra fordulva haladunk tovább. Hamarosan befordulunk egy földútra, ami a Láz-hegy szőlői és présházai között vezet felfelé.