A MÁV ígéretei között szerepel a népszerűbb járatok menetrendjének sűrítése, a helyjegyek elhagyása és lehetőség a biciklik kényelmesebb szállítására.

A balatontipp.hu szellőztette meg elsőként a hírt, hogy idén nyáron egyszerűbb és kényelmesebb lesz a Balatonhoz utazni vonattal, de múlt héten a MÁV is megerősítette az értesüléseket. Azt ígérik, könnyebb lesz biciklit szállítani is. A Magyar Kerékpárosklub segítségével utánajártunk, mi fog változni idén nyárra.

A MÁV közleménye szerint:

  • A Balatonra több korszerű kocsi fog közlekedni, illetve a szerelvények többségéhez kerékpáros kocsit is kapcsolnak.
  • A Balaton Expressz gyorsvonat a déli parton egész nyáron óránként fog közlekedni, és a kijelölt kocsikban helyjegy nélkül is lehet majd utazni.
  • Katica sebesvonat minden nap indul az északi partra a Déli pályaudvarról.
  • A Kékhullám sebesvonatok légkondicionált Intercity kocsival folytatják üzemüket, 2 órás menetidővel.
  • Balatonfüredről és Tapolcáról közvetlen, éjszakai járat indul az Adriára is.

A kerekparosklub.hu blog már szeptemberben kikérdezte a MÁV-ot, hogy mennyiben próbálják biciklibarátabbá tenni a vonatozást idén nyárra. A válaszokból kiderült, hogy

  • 2019-től minden budapesti elővárosi vonalra alacsonypadlós vonatok kerülnek, a mostani 5 helyett 12-36 kerékpárt lehet majd szállítani rajtuk.
  • A balatoni vonatokon 2019-től akár 72 bringa is el fog férni: “A nagykapacitású villamos motorvonatokon alapesetben 12 darab kerékpár szállítható egyszerre, amely szezonálisan további 24 darabbal bővíthető, ez 36 kerékpárhelyet jelent, csatolt motorvonat közlekedése esetén (erre a balatoni forgalomban lesz példa) valóban 72 darab biciklit tudunk majd egy vonattal elszállítani.”
  • A Balatonra szóló 300 forintos helyjegyeket elsősorban a zsúfoltság miatt vezették be, és ezen nem is terveznek egyhamar változtatni. Ha viszont előre megváltott bringás helyjegyünk ellenére sem találunk bringahelyet, akkor visszafizetik az árát. Ilyenkor szóljunk a kalauznak. 

  • A legzsúfoltabb balatoni vonatról letiltották a bringákat, de indítottak más járatot: “Kizárólag a vasárnapi csúcsidőben Balatonfüredről Budapest felé közlekedik olyan Katica sebesvonat, amelyen megtiltottuk a kerékpárszállítást. Ám a zsúfoltság csökkentésére nem ezt az egyetlen eszközt használtuk, az érintett vonatok után félórával közlekedő Tekergő gyorsvonatokon eltöröltük a gyorsvonati pótjegy kötelezettséget, valamint Fecske néven egy új sebesvonatot beállítottunk a csúcsórában.”
  • Felújítások során bővítik a B+R bringaparkolókat, nagyobb állomásfelújításoknál tolósíneket is felszerelnek a lépcsőkre: a budapesti és a balatoni állomások is folyamatosan fejlődnek, remélhetőleg a biciklisek örömére.