A sofőrszolgáltatás és a vendéglátók összefogása előzhetné meg leginkább, hogy kényszerből autóba üljenek a borászatokat vagy klubokat látogató vendégek. Addig probléma marad az északi parton az ittas vezetés, amíg nem lehet megoldani a közlekedést a helyek között. A rendőrséget és érintett helyeket is megkérdeztünk a jelenségről.

Matematikailag se lenne nehéz kimutatni, hogy szezonban eleve többen üdülnek a tópartokon, ezért a nagy számok törvénye alapján több a sofőr és több az ittas sofőr is. Ami súlyosbítja a helyzetet, hogy a közlekedés ugyancsak nehézkes, főleg az északi parton, főleg késő estétől kora reggelig. Márpedig aki elmegy egy esti borkóstolóra, leugrik a balaton-felvidéki nyaralóból a partra iszogatni vagy bulizik egyet szombat este, az sok helyről maximum taxival tud hazajutni. Vagy rossz esetben beül a kocsiba és hazavezet.

Feltettük a kérdést az érintett három megyei rendőr-főkapitányságnak, mennyire súlyos az ittasvezetési helyzet a Balaton környékén. A veszprémi, zalai és somogyi kapitányságok közös válaszukban azt írták, "a megyei adatokat és az elmúlt év hasonló időszakát vizsgálva elmondható, hogy 2018. első felében az előző év hasonló időszakához viszonyítva emelkedett az olyan sofőrök száma, akikkel szemben ittas járművezetés gyanúja miatt intézkedtek a rendőrök." Épp ezért a rendőrök kiemelt figyelmet fordítanak a pityókás sofőrök kiszűrésére, az ellenőrzéseket a fő- és mellékutakon is folytatják majd. Amire a rendőrség figyelmeztet:

"Felhívjuk a figyelmet, hogy aki ittasan vagy kábítószer hatása alatt járművet vezet, elfogadhatatlan kockázatot vállal, és mások életét is veszélyezteti!"

Ebben a tekintetben elég jó hír a halálos közlekedési balesetek számának alakulása: a rendőrség országos baleseti térképén látható, hogy a június 14. és július 14. közötti 30 napon (ld. lenti kép), és ha nagyobb időtartamban nézzük, a július 14. előtti 60 napon se történt több halálos karambol a Balatonnál, mint az ország más térségeiben.

Veszélyes az út hazafelé

A helyzet érintettjei azok a vendéglátósok is, akiktől az esetenként ittas vendégnek haza kéne jutniuk, közülük is megszólatattunk néhányat. Kaizer András, a nemrég kocsmával bővült füredi Morzsa első embere azt mondta, hozzájuk alapvetően a környékről jönnek gyalog az emberek, aki meg nem, az taxizik. Hozzátette, azért "volt már olyan, hogy én vittem haza a saját kocsijával" a vendéget. Azoknál az éttermeknél gond ez inkább, melyek eldugott helyeken vannak. A megoldás Kaizer szerint a szezonális sofőrszolgálat indítása lenne a környéken, mivel a taxi nagyon drága mulatság.

"Vendégeinknek, amúgy általában a környéken és személy szerint nekünk is problémát okoz az el- és hazajutás az esti bulikba" - írta a We Love-nak Fegyverneky Sára, a Pegazus vezetője. Az ő kultközpontja a közlekedésileg kieső Szentbékkállán található, így érthető, ha gondot okoz nekik a megközelítés. A taxi nagyon drága és csak Tapolcán van (5000 forint a kiszállás és innen indul az óra), és ez azért gond, mert sokszor egyik helyről mennének a másikra a vendégek. A megoldást szerinte is egy sofőrszolgálat jelentené. A másik probléma szerinte a hiányzó kerékpárút: ugyanis a kanyargós és szűk káli gerincútra vannak ráömlesztve a biciklis turisták, az autósok tömege és az erre rövidítő kamionok is, ami dugót és balesetveszélyt is eredményez.

Schmidt Szilárd, az almádi BÁRmikor tulajdonosa arról írt, hogy a törzsvendégeik már rutinosan kocsival érkeznek úgy, hogy az egyikük sofőr és nem iszik. De a helyiek a biciklit és a sétát is előnyben részesítik. Ha a helynek van használható autója és sofőrje (a személyzet egy jogsis tagja), a törzsvendéget haza is viszik adott esetben. Ők is ajánlani szokták a Picuri kocsma egy autós taxiflottáját, amelynél viszont hátrány, hogy szezonban nagy a várakozási idő. A sofőrszolgáltatásra is vannak próbálkozások, de a színvonal alacsony: nem vesznek fel minden telefont, órákat késnek, szezonon kívül megbízhatatlanok. Éjszakai buszjáratban is gondolkodtak más helyekkel, ez kb. óránként járna a Füred-Almádi-Veszprém útvonalon, és akár még nyereségessé is lehetne tenni. "Minden éjszakai közlekedésilehetőség-bővülés természetesen csökkenti az ittas vezetés kockázatát" - sommázta a helyzetet Schmidt Szilárd.

Össze kell fogni a borászatoknak

Megkerestünk pincészeteket-borászatokat is, hisz az egyik legkritikusabb pontja a becsípett hazatérésnek, ha az ember a dűlőről próbál lejutni. A Szent György-hegyen lévő Szászi Birtoktól így látják a helyzetet: "Borvacsoránál általában van egy 'áldozat', aki a sofőr, és nem iszik", amúgy meg sokan gyalog jönnek hozzájuk a környező vendégházakból. Szásziéknál jók a tapasztalatok a vendégkör komolyságát illetően: "Nem szokott akadály lenni a hazajutás, tapasztalataink szerint van felelősségérzet a vendégekben, és taxival vagy sofőrrel oldják meg a hazajutást."