Vége a tervezésnek, ősztől az első finomításokkal nekiállnak a balatoni bringakörút renoválásának, hogy jövő tavasztól eljöjjön a nagyobb munkálatok ideje. Hubik Tiborral, a Magyar Kerékpárosklub helyi felelősével beszéltük át a terveket a Balatonlelle és Tihany közti nagy szakaszra.

Az utóbbi években az átlagnál is többet foglalkozunk a balatoni bringakörúttal, annak állapotával, jövőjével. Ennek egyik oka, hogy egyes szakaszainak finoman szólva sem EU-konform az állapota (le is teszteltük két éve), a másik, hogy a Balatonba csobogó sokmilliárdos állami támogatás egy vastag szeletét erre költik majd. 2016-ban cikkeztünk erről először, akkor a még létező Nemzeti Fejlesztési Minisztérium bejelentette: összesen 2,5 milliárd forintot szánnak a projektre. Első ütemében 68 kilométeren renoválják a kerékpáros útvonalat, Balatonkenese és Tihany, valamint Zamárdi és Balatonlelle között kezdenek.

Azonban nem minden halad az ütemterv szerint: 2016 nyarán azt mondták, 2018 végéig minden munkával végeznének, de a kivitelezés még el sem kezdődött. A tervek azonban már elkészültek, és ezeket a tervezésben oroszlánszerepet vállaló Magyar Kerékpárosklub balatoni részlege elkezdte kitenni - településenként - a Facebook-oldalára (az első, akarattyai verzióról mi is írtunk, a posztot pedig beágyaztuk ide). Meg is kerestük az illetékes Hubik Tibort, meséljen róla, milyen változások várhatóak és mikor.

Hubik a főbb útvonal-módosulásokról elmondta, sok helyen csak forgalomtechnikai változások lesznek (piktogramok felfestése, kerékpársáv létesítése), néhol csupán a táblázást rendezik, de egyes szakaszokat át kell helyezni, mert a nyolcvanas évek bringás gondolkodásmódját tükrözi a vonalvezetés. Balatonlellétől voltaképp Tihanyig készülhet el a keleti szakasz, ami sok helyen szép aszfaltot kap. Zamárdiról és Siófokról nem hiába nem esett sok szó, a településeken belül halad a kerékpáros útvonal, nagyrészt rendben is van, de a Petőfi sétányt kiveszik majd a nyomvonalból (itt az a nonszensz eset alakult ki, hogy a bringásokat az egyirányú, bár forgalomcsökkentett útszakaszra terelték régen, szembe a forgalommal).

Balatonakarattyán kiszednek majd egy kaptatót, ez a kenesei nyomvonalat is érinti majd. A környék legrosszabb szakasza volt eddig az akarattyai, ahol a régi nyomvonalnak megfelelően közlekedő bringást egy szűk és elhasznált járdára terelték fel. Kenesén a strand környékén voltak konfliktusok abból, hogy a bejáratnál vezették el a kerekes forgalmat. Itt annyit segítenek, hogy beljebb helyezik át a strand kerítését, és egy 3 méter széles bringaút, valamint egy 1,5 m széles gyalogút létesül. A továbbiakban a vasút menti szervizúton haladhatnak majd a cangások. Külön öröm, hogy a Kikötő utcai öszvér megoldást - az úttestből egy sárga vonallal leválasztott kétirányú kerékpársávszerűséget - megszüntetik, kétoldali közlekedés lesz. (Mellékes infó: a Tandem Mérnökiroda tervezte a Kenese-Almádi szakaszt.)

Kenese északi részén annyit változtatnak még, hogy az eddigi jelzőlámpás 71-es átkelés helyett továbbviszik a vasút mentén a kerékpárutat egy leaszfaltozandó földúton, és csak ezután szeli majd át a vasutat és az országutat. Balatonfűzfő csak apró változtatásokat kap, főleg mert pár éve az öböl csúcsánál teljesen új, sima és kellően széles kerékpárúttal törték át a nádast. Egy olyan terv is létezik, miszerint itt a vasút mentén is vezetnének egy gyorsabb öbölkerülő nyomvonalat. Almádiban a jelenleg a főút mellett, ingatlanok kapubejáróit keresztező szakasz kiváltása tűnik a legfontosabbnak, egy párhuzamos utcába terelik majd a bringásokat. A Tihanyig tartó szakaszon nagy változások nem várhatók, szélesítések, új aszfalt, na meg a projekt megkoronázása: a Füred és Tihany közti balesetveszélyes rondellák elbontása.

Általánosságban igaz még, hogy ahol lehet, az önálló kerékpárutakat 3 méteresre szélesítik. Hubik Tibor elmondása szerint az első verziók még arról szóltak, hogy csak felújítják a régi nyomvonalakon a kerékpárutat, de a Kerékpárosklub jelezte: az elavult, életidegen, ezért kellett sok helyen újratervezni, így került csúszás a projektbe. De megéri majd, ha nem kell logikátlanul fel-le menni kaptatón, lejtőn, jobbra-balra. Mindenesetre nagy munka lesz a kivitelezés mellett a nyáron sűrű kerékpáros forgalom elterelése, pl. a Füred és Tihany közötti szakaszon, ahol egyszerűen nincs más alternatíva, mint a 71-es. Egy biztos, a Magyar Kerékpárosklub Balaton Facebook-oldalára folyamatosan kerülnek majd ki a nyomvonaltervek, érdemes követni őket.

Hoppá! Gondozott kerékpárutak!

Még egy jó hírt közölt Hubik Tibor: a Magyar Közút az új szabályozásnak megfelelően átvette az önkormányzatoktól a külterületi kerékpárutak kezelését, és ennek meg is lett az eredménye. A Kerékpárosklub Facebook-oldalán jól látható, hogy egyre-másra nyúlnak az év(tized)ekig elhanyagolt utakhoz, marnak, javítanak, aszfaltoznak, elhárítják a balesetveszélyt. A két szervezet kapcsolata kiváló, ezt hamarosan együttműködési megállapodásba is önthetik.

A Közút minden panaszra gyorsan reagál, pedig csak pár hete vette át - országosan! -  a kerékpárutak üzemeltetését. Hubik elmesélt egy példát is: barátnőjével nemrég a Füred-Tihany közti rondellás, hepehupás szakaszon tekertek, amikor a párja az egyik úthibában elesett és csúnyán megsérült. Hubik bejelentést tett a Közútnál, másnapra kijavították és leaszfaltozták. Az R76-os ellentmondásos, erdőirtásos építése miatt a Balatonszentgyörgy környéki kerékpárút is megrongálódott, mára ezt is megcsinálták, ahogy a Révfülöp és Balatonszepezd közötti, az aszfaltot felnyomó gyökerek miatt balesetveszélyessé vált pár száz métert is.