"Vége a tervezésnek, ősztől az első finomításokkal nekiállnak a balatoni bringakörút renoválásának, hogy jövő tavasztól eljöjjön a nagyobb munkálatok ideje." Tavaly ezzel vezettük fel a cikkünket, ami július közepén azt mutatta meg, hogyan áll a körút felújítása. Akkor az volt a mondás, hogy a sok-sok csúszás után 2018 őszén tényleg elindulnak a munkák.
Azonban késő tavaszig, ami munka történt, az mind a kerékpárutak üzemeltetését országosan átvevő Magyar Közút munkáját dicséri. A bringakörúton az úttakarítás és kaszálás mellett a leglátványosabb beavatkozásuk az volt, hogy - főleg az északi parton - sok korhadt fahidat lecseréltek (ideiglenes fahidak ezek, 5-6 év élettartammal, melyeket vasbeton hidakkal váltanak majd ki). Aztán május 25-én végre jött a hír, a Strabag kivitelezésében megkezdődnek az érdemi munkák is 14 településen és 42 kilométeren át.
Az MTI híre szerint Balatonalmádi és Balatonlelle között kezdik, 2021-ig dolgoznak majd, az egész nettó 670 millió forintba kerül (a komplett bringakör felújítása pedig 17 milliárdba). Hét digitális bringás forgalomszámlálót is kialakítanak, az első körben már ötöt üzembe helyeznek. Azonban a bicajosokat leginkább az érdekli, a sok helyen rossz állapotú utak mikor újulnak meg. Erről beszéltünk a tervezésben is részt vevő Hubik Tiborral, a Magyar Kerékpárosklub balatoni felelősével. A kulcsmondat: most a nem engedélyköteles szakaszok újulnak meg, azaz zömmel olyan belterületi útszakaszok, melyeken frissítik a burkolatot, felfestenek jeleket, kitáblázzák az útvonalat.
1. Balatonlelle-Balatonszemes-Balatonőszöd
Balatonlellén az állomástól csinálták meg az utat egészen a szemesi határig. Kerékpárral nem kell majd a járdán menni, hanem az egyik oldali járda megszűnik, az utat pedig szélesítik, így bringásnak és autósnak is jó lesz. Balatonszemesen szinte minden érintett utcát újraaszfaltoztak, ez többek között érinti a Tompa utcát is. Szórványosan a Kerékpárosklub útvonali javaslatait is meghallgatták, de például Balatonőszödön nem, itt cikkcakkban fog menni a kis utcákban az út.
2. Szántód
Szántódon a Parti villasorról vették ki a bringautat és a forgalmas főutca mentén viszik tovább az útvonalat. A klub szerint jobb lett volna a csendes utcában, pláne, hogy fák is veszélyben vannak, márpedig "hogy emiatt kivágjuk őket, azt nem tudjuk támogatni" - jelezte Hubik.
3. Zamárdi-Siófok-Balatonvilágos
Zamárdiban és Siófokon is az a helyzet, hogy sok helyen a parthoz legközelebbi, de emiatt zsúfolt utakon vezetnék a nyomvonalat. Ez szezonon kívül elfogadható, de Zamárdiban, a strandnál sűrűn vannak nagy rendezvények, fesztiválok, Hubik Tiborék ezért általános terelőutak kijelölését javasolják. Siófokon a Petőfi sétányt végre kivették az útvonalból, ráadásul több helyen nyitott kerékpársávokat alakítottak ki (egyszer a Sió feletti Baross hídon is lesz majd, de előbb kiszélesítik a hidat). Szabadiban és Sóstófürdő környékén is sok helyen újraaszfaltozás zajlott a világosi határig. Balatonvilágosnál a Club Aligát továbbra is izzasztó kaptatókon keresztül tudjuk csak elkerülni.
4. Balatonakarattya-Balatonkenese-Balatonfűzfő
Balatonakarattyán az Árpád utcát aszfaltozták, a távlati terv a partmenti, nagyon szép panorámát nyújtó Kisfaludy sétány leburkolása lesz. A Kerékpárosklub örülne, ha erre nem engednék rá az autóforgalmat (egyirányúsítással megoldható ez). Balatonkenesén, az Altelki úton az úttest nagyon jó minőségű lett, mondta Hubik. Itt több olyan szakasz van, amely engedélyeztetésre vár, így például Kenese után tovább kell a vasút nyugati oldalán tekerni észak felé, hogy az ember átkelhessen rajta és a 71-es főúton is. A Kenese és Fűzfő közötti mesés erdei úton volt egy hurok, ami egy telket került meg, ezt kiegyenesítették.
5. Balatonalmádi és Aszófő
Balatonalmádi felé bozótos, mocsaras területet találunk, mégis lehet, hogy a vasút mentén viszik majd a kerékpárutat. Hubik erre azt mondta, "csak a vasúttól északra haladó nyomvonalat támogatjuk, mert a délin fákat kellene kivágni". Almádiban módosult a nyomvonal: nem viszik ki a lakótelep után a 71-es mellé a bringautat, hanem a párhuzamos Rákóczi utcán jut el az Álmos utcáig (az Eötvös utcai vonalat preferálták volna). A vasútállomás környékén is aszfaltoztak.
Ami még érdekes, hogy az első ütemen, azaz a Lelle-Almádi szakaszon kívül Aszófőn is újraaszfaltoztak belterületi utakat, többek között az állomás előtt, ahol már nagyon kavicsos és balesetveszélyes volt. A nyári szezonra leállnak a munkálatok, szeptembertől az engedélyköteles szakaszokkal folytatják az építkezést.