Megszoktuk, hogy a verseny reflektorfényben zajló küzdelme a csúcstechnológiás rohanógépekről szól, akik gyakran még a rajt napján, csütörtökön körbe is tudják hajózni a tavat és befutnak napnyugtára, de legalábbis éjfél körül. Azonban ne feledkezzünk meg a tíz leggyorsabb hajó mellett nevezett közel 600 másikról sem, akiknek a Kékszalag teljesen másról szól. A 160 kilométeres pálya egy igazi embert próbáló maratoni viadal a legtöbb vitorlázó számára, aminek megtételére valóban szükség van a versenykiírásban meghatározott 48 órára – olykor még ez is kevésnek bizonyulhat!
Kékszalag: rohanás helyett a túrázás öröméért
Fináczy László, becenevén Marci a túravitorlázás szerelmese, elsősorban a túrázás öröméért indul a versenyen. „Először 1959-ben indultam a Kékszalagon, abban az évben rajtolt el a 12. balatoni tókerülő. Édesapám 25-ös jolléján versenyeztünk, még pamut vitorlákkal. A versenyen olyan viharos idő volt, hogy a 37 nevezőből csak 15-en álltak rajthoz, ebből 13 teljesítette a távot…” A '70-es években vette meg és újította fel a ma már több mint 90 éves Bolygót – azóta is azzal rója a Balatont, indul a Kékszalagon és sok más versenyen is. „A Kékszalagon többször sikerült saját rekordunkat megdönteni, a legjobb versenyidőnk 44 óra volt. Persze olyan is előfordult, hogy nem sikerült befutni: Badacsonynál kiszámoltuk, hogy esélytelen limitidőn belül célba érnünk, így feladtuk a versenyt” – meséli Marci. Tapasztalatai alapján főleg éjszaka, a sötétben kell vigyázni, ilyenkor minden fényforrás – zseblámpa, fejlámpa, navigációs fény elkél, valamint a legénység egy tagjának állandóan őrséget kell állnia elől.
Amikor a 48 óra is kevés
Dr. Varga Richárd Balatonfüred testvérvárosát, Gyulát képviseli hajójával a Kékszalagon minden évben, emellett lelkes túravitorlázóként ismeri a keleti medence minden szegletét. Azonban a verseny 48 órás idejével meggyűlik a baja: „2015-ben majdnem sikerült limitidőn belül befutni, szombat hajnalban átértünk a csövön és már láttuk a célvonalat, amikor elállt a szél… Reggel 9 óra előtt 5 perccel hívtuk a rendezőket, nem lehetne-e kicsit meghosszabbítani a versenyt, mert már nem kell sok, de sajnos erre nem volt lehetőség, fél órával csúsztuk le a hivatalos befutót, viszont legalább sikerrel teljesítettük a távot! Idén újra próbálkozunk, egy új hajóval.”
Bár két nap rengeteg időnek tűnik a Balaton megkerülésére, az általában július derekán rendezett Kékszalagon bizony tud olyan szélcsend lenni, hogy a mezőny nagyja még a keleti medencét sem kerüli meg az első nap napnyugtája előtt. Mivel ilyenkor még a kétszer nagyobb nyugati medence hátra van, sokan feladják a küzdelmet, pedig az esti lehűléssel általában szél is érkezik – van, hogy túl sok is. Megoszlik a vitorlázók véleménye arról, hogy hol van a verseny holtpontja. Varga Richárd szerint a hajnal a legnehezebb: „bár ilyenkor csodálatos a Balaton, ekkorra megfáradunk. Éjszaka általában lehet haladni, volt, hogy hátszélben Siófokról Keszthelyig leértünk – de a hajnal, főleg, ha a cső környékén ér minket, a legnehezebb, főleg, ha még a szél is eláll.”
Kékszalag: a balatoni vitorlázás legnagyobb kihívása
A túravitorlázóknak egy Kékszalag hosszúságú verseny teljesítése, mind annak hossza, mind a kétnapos menetidő miatt különleges élmény. Míg a legtöbben általában a keleti medencében túráznak, esetleg Balatonföldvárig, Balatonlelléig merészkednek el, addig a tó egyik csücskéből a másikba, majd vissza vitorlázni kihívás minden hajós számára. Éppen ezért kiváló lehetőség, hogy saját magunkkal mérkőzzünk meg. Vajon képesek vagyunk teljesíteni a kihívást? Meg tudjuk haladni önmagunkat? El tudjuk viselni csapattársainkat ennyi időn keresztül? A Balaton szépségének megismerése minden napszakban, az éjszakai vitorlázás, saját magunk legyőzése mind életre szóló élménnyel szolgálhat, ha belevágunk.
Ha nem egyben teljesítenénk a távot, hanem inkább kisebb részleteiben fedeznénk fel a Balatont, a Vitorlázz Itthon kedvezménykártya ideális társunk lesz az úton: a tó körül rengeteg programon, gasztrocélponton, borászatban, szálláshelyen és kikötőben kaphatunk általa kedvezményeket. Akkor is segítségünkre lehet, ha nincs saját vitorlásunk, vagy még csak most szeretnénk belevágni a sportba: hajós tanfolyamok és hajóbérlés is 15 százalék kedvezménnyel érhető el, ha rendelkezünk Vitorlázz Itthon kártyával. A többi már csak rajtunk múlik.