Keszthely környékén szálltunk fel és a szelek Zalakomárig röpítettek minket egy hatalmas hőlégballonon. Kipróbáltuk, milyen egy kosárban ülve, egy kilométer magasan repülni a Balaton fölött.

Számtalan drónvideót láttunk már a Balaton környékéről, amelyek elképesztően látványosak, de semmivel nem ér fel, ha ezeket a képsorokat élőben, a saját szemünkkel láthatjuk. Nagyjából erre jutottunk, miután részt vettünk a Balaton Ballooning egyik hőlégballonos sétarepülésén Keszthely környékén. A túráik naplemente előtt (ottjártunkkor épp 18:45-kor, de ez évszakfüggő) kezdődnek a kijelölt napokon április 1-től október 31-ig (télen a hektikus időjárás miatt nem repülnek). Ekkor az egyik Hévíz melletti benzinkúton van találkozó, ahol egy terepjáró és egy kisbusz veszi fel a jelentkezőket, majd viszi őket a start helyszínére. Ez általában egy Keszthely-Kertváros melletti füves placc, de minket egy tavaly használatba vett "kilövőállásból", a Keszthely és Gyenesdiás közötti mezőről indítottak el.

Aki jelentkezni akar, a honlapon folyamatosan látja, melyik időpontra mennyi szabad hely van. A kb. 1 órás repülés, a transzferek, az idegenvezetés, az utasbiztosítás, az oklevél és a végén a pezsgőzés/ásványvizezés összesen 42 000 forintos fejenkénti áron érhető el (6-12 év közti gyerekeknek 29 000 forint, 6 év alatti gyereket nem visznek), ami a hazai átlagfizetéseket figyelembe véve nem olcsó, de cserébe tényleg életre szóló élményt kapunk. Ennek megfelelően sokan adják a ballonozást ajándékba, létezik is ajándékutalványuk. Érdemes amúgy figyelni az akcióikat, karácsony előtt és tavasszal is szoktak 10-15 százalékos áresések lenni.

Korlátozottan irányítható jármű

Kollár Gábor ügyvezetőtől megtudtuk, hogy nemzetközi hátterű az anyacég, ami Magyarország mellett Olaszországban és az Arab Emírségekben, Dubajban is röptet ballonokkal. A magyar cég 2008 óta létezik, ez a 12. szezonjuk. Maga Kollár annak idején a Malév területi igazgatójaként dolgozott, szóval nem állt távol tőle a repülés. Aztán jött a felkérés: "Előtte azért már volt fogalmam a ballonozásról, de úgyis az a lényeg, hogy adjuk el a terméket, én meg ekkor már jó ideje a légiközlekedési értékesítésben dolgoztam" - mesélte a kezdetekről. Ő maga nem vezet hőlégballont, ahhoz külön vizsga is kell.

Náluk amúgy csak olyan vezethet ballont, akinek többszáz óra gyakorlata van. Ez nem is csoda, mi is láttuk élesben, ahogy a pilóta kezeli a négy fúvókát, a ballont szabályozó belső zsinegeket és persze figyeli a műszerein az adatokat. Márpedig a ballon hivatalosan korlátozottan irányítható légijármű, a szelek szárnyán száll, szóval nem mindegy, ki áll a pilótafülkében.

"Ez tényleg egy olyan dolog, amit az ember egyszer az életében próbál ki, persze hogy tart tőle, hisz ismeretlen, nem hétköznapi élmény" - válaszolt arra Kollár Gábor, hogy győzné meg a nem túl tériszonyos, de kissé ódzkodó leendő utasokat. Veszélyektől nem kell félni, szerinte statisztikailag az egyik legbiztonságosabb jármű ez, ráadásul a csapatuk képzett, rutinos, a felszerelés is színvonalas (az indonéz tengeri nádból fonott, 19 személy vitelére alkalmas kosarat például az angliai Bristolban gyártják). Attól se kell félni, hogy a monotónia miatt nem figyel a pilóta. "Mivel minden repülés más, hiszen változóak az időjárási viszonyok, eltérő a szél és a repülés iránya, mindig más a társaság, így nem unalmas" - mondja Kollár.

Ha a szél leállna, az se gond, mert magasságot váltanak, amíg nem találnak újra (egyszer 3600 méterig felmentek emiatt). Ha meg tényleg "kifogy" a szél pont a Balaton felett, leereszkednek a vízszintig, ahonnan egy motorcsónak partra vontatja az egész lebegő szerkezetet. Ráadásul nagyon egyszerű a ballon, nincs benne mozgó alkatrész, ami elromolhatna. De a hatóság is átvizsgálja a teljes ballont 100 üzemóra vagy egy év után. Aki mindezek ellenére tart a magasságtól, az meg megteheti, hogy beáll a kosár közepére, és így inkább csak a panorámát látja, nem a nyaktörő magasságot.

Az égbe és tovább!

A repülés előtti eligazításon magyarul és angolul (volt egy belga család is velünk) is elmondta Attila, a pilótánk, mik a teendőink. Megtudtuk, a max. 19 fős ballon kosara öt rekeszt tartalmaz: a középső a pilótafülke, a két oldalsó van fenntartva a látogatóknak. Így a vendégeket hamar négy részre osztotta Attila, hogy meglegyen a kosárban az egyensúly (amúgy a ballon megengedett legnagyobb súlya közel 3,4 tonna lehet). A menetrend a felszállásnál a következő: felfújják két hatalmas ventilátorral a ballont, aztán ezeket a propánnal fűtött gázfúvókák váltják, amik a magasba emelkedő meleg levegő elvén felállítják azt: ekkor lehet bemászni a kosárba.

Nekünk várni kellett még 20 percet, mire a - mobileszközökön folyamatosan figyelt - szélerősség lecsökkent. Az erős szél ugyanis lehetetlenné teszi a ballon felfújását, leszálláskor pedig veszélyes lehet. "Hőlégballonnal csak napkeltekor vagy napnyugtakor szabad felszállni, mert napközben előfordulhatnak termikek (hirtelen, spirálban felszálló légáram), turbulencia, amik veszélyesek a ballonra" - tudtuk meg Kollár Gábortól. Hozzáteszi, ők napnyugta előtt egy órával szoktak felszállni, és mivel sötétben tilos repülni, előtte leszállnak.

A ballonunk végül simán felszállt, és pillanatok alatt kiértünk a nyílt víz fölé, rohamosan növelve a magasságot. És itt jött az a rész, amitől még a tériszonyos is meggyógyul. Lehet dicsérni a balatoni kilátók panorámáját, de 1200 méterről, egy hőlégballonból végignézni a tavon, megkapó élmény. Közben 45 kilométer/órás tempóval gyorsan átszeltük a Balatont és már a Kis-Balaton mellett, a zalai-somogyi határvidéken mentünk. Alattunk néha riadt őzek és szarvasok rohantak az erdő felé, olykor meg úgy éreztük, egy terepasztal felett vagyunk, mivel a gabonaszállító tehervonat is játékvasútnak tűnt fentről. A hőlégballon romantikája elvitathatatlan, hetente van itt lánykérés. Kollár Gábortól úgy tudjuk, eddig minden lány igent mondott, sőt egy esküvőt is tartottak az égben, evangélikus lelkész adta össze az ifjú párt.

A széllel sodródtunk tehát, fix útvonal itt nincs is. Mivel a ballonnak csak a magassága (és a különböző magasságokban különböző sebességgel fújó szél miatt a sebessége) szabályozható, az útirány egy hőlégballon esetében azon múlik, hogy merre fúj a szél. Megtudtuk, hogy egyszer Pápa környékén szálltak le, autóval 67 kilométert kellett menniük érte. A pilóta amúgy folyamatos rádiókapcsolatban van a földön minket követni próbáló dzsippel és kisbusszal. Érdekesség, hogy a ballon jogilag akárhol leszállhat, akár egy ház kertjében is, de az okozott kárt a ballonosoknak kell megtéríteni.

A sas leszáll

A leszállás is alaposan meg van komponálva, már az eligazításon is megtudjuk, mi a teendő közben, de a levegőben is gyakoroltatta velünk Attila, a pilóta. Ha felhangzik a "landing position" (azaz leszállási póz) felszólítás, mindenkinek hátat kell fordítani a menetiránynak, a hátat a kosárrekesz falának nyomni, térdet rogyasztani és a kosárfalból kilógó kapaszkodókba markolni. Mint utólag kiderült, nem véletlen ez a pozíció, ugyanis leszálláskor meg-megakad a földben a kosár, az is előfordulhat, hogy teljesen eldől az oldalára. Azonban ha betartjuk a pozíciót, akkor egyszerűen hanyatt fekszünk a kosárral, amíg a pilóta lábra nem állítja a jószágot.

Címkék