A Klassz a pARTtonnál elsőre azt gondolhatja az ember, hogy kockázatos vállalkozás a könnyed nyári hónapok alatt komolyzenei koncertekkel megszólítani az embereket. A Balatonnál mégis remekül tud ez működni - ezt tapasztaltuk Érdi Tamás és Balog József négykezes zongoraestjén az almádi Szent Erzsébet ligetben. A helyszínválasztás kiváló volt: a zongora közvetlenül a tóparton állt, körülötte félkörívben széksorok. Üres ülőhely nem volt, sok sétáló nyaraló megállt pár percre, többen a fűbe vagy a parti kövekre telepedtek le, és élvezték az andalító zenét. A táj és a zene egysége mellett az is vonzhatta a cirka 400 fős közönséget, hogy a komolyzenéhez társított sztereotip kötöttségek abszolút nem voltak jelen: nem egy zárt térben tartották a koncert, és nélkülözték az öltözködési etikettet is: ha valaki bermudában és pólóban feküdt le a fűbe és nézte a felhős eget, senki sem szólt miatta.
Egy varsói koncert adta az ötletet
A Klassz a pARTon! programsorozat a MOL Nagyon Balaton része, júliustól augusztusig tart, és a Balaton északi partján sokféle helyszínre - templomokba, kastélyok termeibe, strandokra és parkokba - hozza el a klasszikus zenét a helyieknek és a Balatonnál nyaralóknak. A fesztivált Érdi Tamás Liszt-díjas zongoraművész alapította, a producer pedig az édesanyja, É. Szabó Márta, aki korábban televíziós szerkesztőként lett ismert. Sok évvel ezelőtt elkísérte Érdi Tamást egy varsói koncertjére, amit a szabadban, a Royal Lazienki park híres Chopin szobránál rendeztek meg, és nagyon tetszett neki, hogy az emberek a csillagos ég alatt, a fűben ülve hallhatják a zenét. Ez adta az ihletet a 2015-ben induló, a Cimbora Alapítvány által szervezett balatoni komolyzenei fesztiválhoz - meséli Horváth Viola, Klassz a pARTon projektmenedzsere.
„Láttuk, hogy nagyon sok olyan fantasztikus hely van a Balaton parton, ami egy-egy komolyzenei koncert helyszíne lehet. Nem volt túl nagy a kínálat klasszikus zenéből a nyári Balatonon. Egyes települések mindig is szerveztek komolyzenei előadásokat, de mi egy regionális programsorozatot akartunk létrehozni, ami a Balaton több településén is megjelenik. Azt is tudtuk, hogy a meghívandó hazai és külföldi művészek listája nagyon hosszú lesz” – teszi hozzá.
A kastélytermektől a falu főteréig
„A koncepció az volt, hogy néhány nagyobb település hosszabb ideig adjon otthont a fesztiválnak, de találjunk olyan kisebb falvakat is, ahol erre megvan az igény, illetve ahol már hagyománya van a komolyzenei koncerteknek. Nagyon fontos volt az is, hogy változatosak legyenek a helyszínek: van szimfonikus zenekarnak is megfelelő épített szabadtéri színpad, park és utca is közöttük” – folytatja Horváth Viola. Idén többek között a tihanyi Bencés Apátsággal és egy dörgicsei birtokkal bővült a helyszínek sora.
Minden helyszínnek megvan a saját profilja: Balatonfüreden a Kisfaludy Színpad nagyobb zenekarok koncertjeire is alkalmas, Keszthelyen a Festetics-kastély tükörterme kamarakoncertekhez ideális, Almádiban pedig közvetlenül a Balaton partján, az Erzsébet ligetben vannak a koncertek. Itt színpadot sem építenek, csak lerakják a zongorát és a hangszereket a ligetbe, mellé székeket, és „fantasztikusan működik” - mondja róla a projektmenedzser.
Ez a második év, hogy Paloznakon „utcakoncertet” szerveznek a főtérre, estefelé lezárják az utcát, padokat és székeket hoznak. Gyulakeszin egy magángaléria, a Csigó-malom ad otthont a szalonkoncerteknek, a Landhaus Dörgicse pedig „lakáskoncertek” helyszíne. Mindenhol igyekeznek kiválasztani a térhez passzoló fellépőket és a műsort.
Tánckoncert és opera a strandon
„A fesztivál harmadik évében jutottunk el oda, hogy próbálunk olyan formákat találni, amelyek egy kicsit másképp közelítenek a klasszikus zenéhez, és másképp szólítják meg a közönséget” – meséli a különleges koncertekről a projektmenedzser. Az elmúlt évben például volt már fürdőruhás Varázsfuvola-előadás is a strandon, ahol az énekesnők a vízből bukkantak elő, nem kis meglepetést okozva a strandolóknak, de „tánckoncert” is lesz Balatonalmádiban. Az előadás két részből áll majd: a Lanner Kvartett klasszikus zenei koncertje után egy tánctanár is bekapcsolódik, és meg lehet tanulni keringőzni, illetve a mazurka és egyéb korabeli táncok lépéseit is.
A helyszínek beszippantják a fiatal közönséget is
A közönség soraiban egyelőre többségben vannak a középkorúak és az idősebb generáció tagjai, de cél, hogy a mostaninál is több fiatal vegyen részt az előadásokon, amelyek közül sok egyáltalán nem emlékeztet egy klasszikus koncertre. „Aki nem járt zeneiskolába, vagy nem szokása komolyzenei koncertekre járni, egy kicsit meg is rémülhet a klasszikus zenétől, és attól, hogy ingyenes, még nem biztos, hogy elrohanna egy ilyen koncertre, de azt gondolom, hogy a helyszíneink beszippantják a fiatal közönséget is” – mondja Horváth Viola.
„Ők egy másféle kultúrafogyasztáshoz szoktak, nekik az interaktivitás az élmény, nem ragadhatunk le mi sem ott, hogy beültetjük őket egy nézőtérre, ahol csendben végighallgatják a koncertet, megtapsolják és aztán hazamennek. A klasszikus zene régen sem így működött, a szalonokban a társasági élet része volt. Ezt szeretnénk visszahozni, szeretnénk oldani a távolságot az előadó és a közönség között” – mondja a projektmenedzser.
A fiatalabb generációt a fellépők is bevonzzák: egy népszerű fiatal művész koncertjére nagyobb számban jönnek a fiatalok. Ilyen előadó Érdi Tamás zongoraművész, a fesztivál művészeti vezetője Stark János Mátyás hegedűművész, Ránki Fülöp és Kocsis Krisztián zongoraművészek, vagy Rohmann Ditta csellóművész és Fassang László orgonaművész házaspár.
A Klassz a pARTon! évek óta a kapcsolatban van a fiatal művészeket is támogató MOL Alapítvánnyal, és több olyan programot is szerveznek, ahol a MOL Tehetségtámogató Programjának résztvevői lépnek fel – olyan zeneakadémisták vagy nemrég végzett művészek, akik külföldön már most elismert muzsikusok. A fesztivállal támogatják a fiatal zenészeket azzal is, hogy nyilvánosságot és fellépési lehetőséget biztosítanak nekik. A legkisebbeket pedig a strandos családi programokkal, jazz játszótérrel szólítják meg, és az idén először lesz rendhagyó vízi bábperformance is a strandon.