Végtelennek tűnik az M7-es dugója, ezért szabadulnál az autótömegből, de a régi 7-esen kívül nem ismersz más utat a Balatonra? Van megoldás, de ezért a járatlan utak felé kell venni az irányt. Bicskétől kezdve, Nádasdladányon át, Kálozig autóztunk, hogy alternatív útvonalakat keressünk a Balatonhoz. Segítünk, akár az északi, akár a déli partra tartasz!

A Budapestről Balatonra való lejutás nehézségeit valószínűleg senkinek sem kell bemutatnunk. Az ember vagy a zsúfolt, sokszor nem is légkondicionált vonatokon nyomorogva várja Szabadifürdőt, vagy autóba ül és beáll az M7-es autópályán kialakuló hosszú kocsisorba, esetleg hasonlót él át a párhuzamos 7-es főúton. Olyan közúti alternatívákat gyűjtöttünk össze, akik nekivágtak a nagy kalandnak. Ezek az útvonalak sokszor gyönyörűek, vadregényesek, de a lakott területek és vonalvezetés miatt nem tudunk olyan gyorsani menni, mint az autópályán, kilométerben pedig biztosan hosszabbak, mint a legismertebb útvonalak. Mégis időt spórolhatunk ezeken, ha tényleg hatalmas a torlódás az M7-esen (és ilyenkor a 7-es főúton is, ahol mindenki el akarja kerülni a dugót).

Fontos információ: ugyan igyekeztünk részletesen leírni az útvonalakat, de a biztonság kedvéért a Google Maps térképen is megjelöltük őket. A cikkben elhelyezett linkekre kattintva meg is tekinthetők térképen a menekülőutak.

Az északi menekülőút

Már Budapestnél eldönthetjük, ha azt látjuk, hogy beállt az M7-es, hogy melyik partra igyekszünk, ennek megfelelően tudunk jó kerülőutat választani. Ha az északi partra megyünk, Székesfehérvárig több lehetőség áll rendelkezésünkre. Mindegyik érinti az M1-es autópályát is.

Az egyik opció, hogy hamar lehajtunk az M0-s csomópontjában, majd az 1-es főúton a biatorbágyi körforgalomig haladunk. Átszelve a kisvárost Etyek és Alcsútdoboz felé menjünk tovább. Ez az útvonal szép (ámuljunk el az alcsúti golfpálya melletti fasoron!), kiváló vezetési élményt nyújt, bár néhány szakasza zötyögős.

Alcsútdobozt úgy is elérhetjük, ha az M1-esen Bicskéig autózunk, majd az 1-es és 811-es főutakon haladunk tovább. A 811-es előnye, hogy szintén szép, dimbes-dombos tájon halad, forgalom alig van rajta, Lovasberénytől fel van újítva és Fehérvárig kevés lakott területen kell áthaladni.

Ennek is van alternatívája: ha még Felcsút előtt elhagyjuk a 811-est, majd Vértesbogláron, Csákváron és Zámolyon át érünk Fehérvárra. Szintén vegyes minőségű az út, de kellemes a táj.

Székesfehérvárról két opció adódik. A gyors a 8-as, ami olyan, mint egy gyorsforgalmi út (hivatalosan nem az, így matrica se kell rá), kétszer két sávon mehetünk 110-zel, bár vannak 70-es szakaszai. Főszezonban a veszprémi körgyűrű a gyenge pontja, ahol minden kereszteződésben kialakulhatnak dugók. A másik útvonal vadregényes, de sok falun vezet át: Fehérvár-Nádasdladány-Berhida- Balatonfűzfő a körülbelüli vonalvezetése.

A déli menedék

Hiába kedvezne a földrajz - a sík Mezőföld - az M7-estől délre lévő utaknak, egészen minimális a választék. Budapestről indulva nagy mentsvár lehet az M6-os autópálya, ami az Ercsi-Martonvásár tengelyig párhuzamosan fut az M7-essel. Innen viszont zsonglőrködni kell a GPS-szel.

Érdemes az Iváncsa-Pusztaszabolcs-Adony csomópontnál elhagyni az M6-ost, majd Szabadegyháza felé suhanni. Innen Sárosdon át Kálozig az M7-essel párhuzamosan, bár jó távol tudunk haladni mellékutakon. Ezután vagy vagy elmegyünk némi kerülővel Dégig, hogy aztán vagy felmenjünk a 64-es úton, Enyingen át Balatonvilágosig, vagy Szabadhídvégen át Somig haladjunk tovább, és aztán a 65-ösön célozzuk meg Siófokot.

Apró mentsvárak

Akadnak olyan útvonalak is, melyek pár kilométeren tudnak csak segíteni, de ez is hasznos lehet. Például a Velencei-tó északi parti útja (Kápolnásnyék-Velence-Sukoró-Pákozd), bár sok a lakott terület és a tó környéke is zsúfolt szezonban. Esetleg Polgárditól Fülén és Balatonfőkajáron át lehet menni Balatonakarattyáig.