Az augusztus 20-i budapesti légiparádét követően az Aeroexpress Cessna 206 hidroplán átrepült a Balatonra, és vízre szállt Fonyódnál, ahol a klasszikus magyar gyártású vízibusszal, az Arács MS-sel egy speciális platformon keresztül összekapcsolódtak – számolt be az Aeroexpress sajtóközleményében.
Mint írják, a sikeresen megvalósult kísérlet célja az volt, hogy bebizonyosodjon, hogy a hidroplán repülőgépet és utasait a jövőben kis vízi terminálként és megtekintőhajóként akár a Balaton közepén, kikötőbe járás nélkül is tudja fogadni – ezzel elkerülve a partra jutó zajterhelést és a páratlan turisztikai élmény megteremtését.
A Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata együttműködésével zajló próbák során szakmai megerősítést nyert a kapcsolódás egyszerűsége és biztonsága, melyet nagyban segített az amerikai repülőgép és a Fekecs Gábor idén 95 éves magyar hajókonstruktőr által tervezett, 1963-as gyártású balatoni vízibusz kiváló illeszkedése a hidroplánhoz – mesélte Somogyi-Tóth Dániel, az Aeroexpress alapítója.
A magyar szakemberek által tavaly alapított Aeroexpress cégcsoport egyik célja, hogy Kárpát-medencei célállomásokra indítson menetrend szerinti légi járatokat, másik küldetése pedig az, hogy Magyarországon
ismét meghonosodjon a vízi repülés.
Az Aeroexpress hidroplán divíziója magyar repülési és hajózási szakemberekre alapozva mindeközben üzembe helyez egy vízi oktatógépet és dedikált oktatószervezetet is felállít, emellett magyarországi víztározókat is elkezdett használni a Duna, a Tisza és a Balaton mellett – derült ki a közleményből.
Széchey Márton, Farkas Imre és Horn András hidroplánpilóták dolgozták ki az eljárást, Horn András nagyhajós kapitány is, az Arács MS parancsnoka.
(Borítókép: Varga János)