látnivalók & kultúra

szerkesztés

A tériszonyostól a galambdúcoson át a sóhajtozósig – Hidak a Balatonnál

Szerzők

  • Molnár Zoltán

2020. 05. 27. 8:00

"Széles a Balaton vize, keskeny a híd rajta" - szól a nóta, ami azért érdekes, mert a ma ismert Balatonon sose feszült híd. Azonban a hidak mindig a környék fontos műtárgyai voltak, legyenek rövidek vagy hosszúak, alacsonyak vagy magasak, szélesek vagy keskenyek. A Balaton legfontosabb és legérdekesebb hídjait gyűjtöttük össze, amik segítenek, hogy száraz és ép lábbal keljünk át egyik oldalról a másikra. Először a közlekedési (vasúti, közúti), majd a gyaloghidakat vettük sorra.

Kőrösi Tamás - We Love Balaton

Fotó: Kőrösi Tamás - We Love Balaton

Kőröshegyi völgyhíd

1/9

8617 Kőröshegy, M7-es autópálya Zamárdi-Balatonszárszó között

Több Infó

Címkék

Sok vita övezte tervezésekor és építesekor, de az autópályák nemzetközi szabványai és a terepadottságok miatt ez volt a legjobb megoldás (a két oldali alagútfúrás még költségesebb lett volna). 2004-ben kezdődtek a völgy két széléről az építkezések és 2007-ben fejeződtek be. Az M7-es autópálya hídjáról elképesztő a panoráma, de Kőröshegy környékét is örökre megváltoztatta. A számok is lélegzetelállítóak: 1872 méter hosszú, 88 méter magas, 17 nyílása van. A völgyhíddal együtt adták át a környező autópályaszakaszt is, ami amúgy egy 300 és egy 168 méteres viaduktot is tartalmaz.

Fotó: Kiripolszky Csongor - We Love Balaton

Szent István völgyhíd, Veszprém

2/9

8200 Veszprém, Szent István völgyhíd

Címkék

Az északi part környékén is van ám egy méretes völgyhíd, bár a kőröshegyi társa mellett eltörpül. A 185 méter hosszú és 37 méter magas hidat Folly Róbert tervezte, a háromnyílásos felsőpályás vasbeton ívhidat 1937-ben adták át. Neve sűrűn változott, volt szimplán Veszprémi Völgyhíd, nevezték el Rákosi Mátyásról is, de 1988 óta a jelenlegi nevét viseli. A világháborúban a németek megpróbálták felrobbantani, de ezt hős veszprémiek megakadályozták (a szovjet légitámadások miatt így is érte kár a viaduktot). A 8-as főút veszprémi elkerülő gyűrűjének megépülésével kissé csökkent a jelentősége, de így is jelentős építészeti emléke a városnak. Ha minden igaz, pár éven belül modern társat is kaphat a Séd völgyében.

Fotó: Márta István

Faluhíd, Kapolcs

3/9

8294 Kapolcs, Dózsa utca

Címkék

Az Eger-patak felett számos régi kőhíd ível át a szűk völgybe szorult Kapolcson. A legnevezetesebb a Faluhíd, ami jelen formájában annyira nem is régi: az 1950-es években elbontották az eredetit, majd újraépítették. 2001-ben renoválták ismét, ekkor kerültek a kőfülkékbe a kapolcsi Fazekasműhelyben, Szurdi Éva által készített szobrok: a Szentháromság, Nepomuki Szent János, Mária Nagyasszonyunk. Nem véletlen itt nyüzsög a legtöbb ember a Művészetek Völgye idején.

Kőrösi Tamás - We Love Balaton

Fotó: Kőrösi Tamás - We Love Balaton

Siójuti vasúti híd

4/9

8652 Siójut

Címkék

Elsőre azt mondhatnánk, semmi különös nincs a siójuti vasúti hídban, pedig a története kalandos. 1896-ban indulunk Óbudán, ahol elkészült az Újpestre vezető vasúti híd (ld. az archív képen). Ez boldogan szolgálta az esztergomi vonalat a második világháborúig, amikor a többi Duna-híddal együtt felrobbantották. Csak 1955-re állították helyre, de teljesen új szerkezettel. A régi szerkezet egy épen maradt darabját levitték Siójutra, megerősítve beépítették a 35-ös vasútvonalra, a Sió fölé, majd 1957-ben forgalomba helyezték. Szóval a kis falunak van egy - szépen felújított - 120 éves budapesti hídja (bár az igazság része, hogy hivatalosan Siófok-Kilitihez tartozik).

Fotó: Kőrösi Tamás - We Love Balaton

Kányavári-sziget

5/9

8753 Balatonmagyaród, Kányavári-sziget

Több Infó

A Kis-Balaton egyik legérdekesebb építménye a - másfél kilométer hosszú, 100 méter széles, tanösvénnyel ellátott - Kányavári-szigetre vezető fa gyaloghíd. A három ívből álló, lépcsőkkel és szintkülönbségekkel tarkított hídról is jól megfigyelhető a vadvilág (a mozgáskorlátozottakat kis komp viszi át). A híd építésekor, a nyolcvanas évek közepén a technológia újnak számított itthon: ragasztott gerendákból tették össze a háromnyílású ívhidat.

Kőrösi Tamás - We Love Balaton

Fotó: Kőrösi Tamás - We Love Balaton

A Galamb-sziget hídja

6/9

8623 Balatonföldvár, Galamb-sziget

Címkék

A balatonföldvári kikötő előző előtti századfordulós kiépítésekor sok iszapot kellett kikotorni, amit valahol el kellett helyezni. Csinos halomba hordták, ebből lett a Galamb-sziget. A sziget neve összefonódik a kedves kis híddal, ami rá vezet: ezen ugyanis galambdúcok voltak, vannak. (Ezt megelőzően egyébként Szúnyog- és Majom-szigetnek is hívták a földdarabot.) A híd 1997 óta helyi védelem alatt áll.

Kőrösi Tamás - We Love Balaton

Fotó: Kőrösi Tamás - We Love Balaton

Sóhajok Hídja, Balatonszemes

7/9

8636 Balatonszemes, Bagolyvár utca

Címkék

Nem ível át mély völgyet, nem szel át patakot vagy folyót, csak egy mellékutca felett lehet átsétálni rajta. Balatonszemes különleges gyalogos felüljárója az - utcában lévő régi villáról elnevezett - Bagolyvár utca felett feszül kecsesen. A helyi mendemonda szerint kívánnunk ildomos átkeléskor, s lőn, az teljesül. (Sajnos a híd eredetéről nem találtunk információt.)

Fotó: Heim Alexandra

Kűvölgyi kőhíd, Dörgicse

8/9

8244 Dörgicse, Diófa utca

Címkék

A Balaton-felvidék egyik legszebb falujának legszélén található egy semmibe vezető, már csak gyalogos turisták által használt kőhíd (az országút mellette megy el pár méterrel). A hídnak egy tágas nyílása van, akár be is lehet mászni a belsejébe. A hagyomány szerint római elődeink építették, de valószínűbb a XVIII. századi eredet.

Fotó: Kőrösi Tamás - We Love Balaton

Alsó-tó feletti híd, Tapolca

9/9

8300 Tapolca, Batsányi János tér

Címkék

A tapolcai Malom-tó önmagában is gyönyörű, ha a rendezett parkra, a csinos kis házakra, a halakra és vadmadarakra gondolunk, de az alsóbbik tavon még egy romantikus fahíd is átível. A romantikát fokozza, hogy a híd acélhuzalaira szerelemlakatokat lehet pár éve aggatni. Arról sajnos nem leltünk információt, mikor készült el a relatíve új, kis gyaloghíd.

Hasonló tartalmak

Admin mode