A guminyomás optimális szinten tartása kulcsfontosságúnak bizonyulhat az üzemanyag-fogyasztásra, valamint az autó műszaki állapotára nézve egyaránt. Éppen ezért külön bejegyzésben foglalkozunk a témakörrel. A cikkben megmutatjuk, hogy miért kell folyamatos jelleggel figyelni a guminyomást, emellett pedig arra is rávilágítunk, hogy a javasolt értékeket hogyan tudjuk ellenőrizni, illetve adott esetben kiszámolni.

Ezért célszerű kiemelt figyelmet fordítani a guminyomásra

Az optimálistól eltérő guminyomás esetén az autó kerekei messze nem ideális módon érintkeznek a talajjal, emiatt növekszik a gördülési ellenállás, a folyamat végeredménye pedig megugró üzemanyag-fogyasztás lesz.
Hogyha a guminyomás nagyobb a javasolt értéknél, annak következtében romlik az autó kormányozhatósága. Menet közben az út egyenetlenségei által keltett rezgéseket a futómű másképp kompenzálja, ennek következtében pedig károsodni fog.
Mindezek mellett a nem megfelelő guminyomás az abroncsok rövidebb élettartamához vezet, miközben egyéb műszaki problémák kiinduló pontját is jelentheti.

Így tájékozódhatunk az optimális guminyomásról

Az autógyártók rendszerint adnak iránymutatást azzal kapcsolatban, hogy milyen kerekeket ajánlott a gépjárműhöz használni. Az erre vonatkozó ajánlás rendszerint megtalálható az autó gépkönyvében, a kesztyűtartóban, illetve azon a matricán, ami a kormány vagy a váltó mellett van felragasztva.
A guminyomásra vonatkozó értékeket psi-ben, illetve bar-ban szokás megadni. Az esetek döntő többségében egy táblázat áll rendelkezésre, rajta azokkal az adatokkal, hogy az adott méretű felnihez és abroncshoz pontosan mekkora javasolt guminyomás tartozik.
Természetesen a korrekt gumiabroncsgyártók is igyekeznek megkönnyíteni az autósok dolgát azzal, hogy ők is rendelkezésre bocsátják a javasolt guminyomásra vonatkozó kulcsfontosságú értékeket. Így többféle tájékozódási pont is rendelkezésre áll.

Ezekben az esetekben érdemes eltérni az ajánlott guminyomástól

Bizonyos esetekben az is megeshet, hogy az optimális guminyomást a gyártó kizárólag egy kerékátmérőre vonatkozóan biztosítja. Részünkről viszont felmerülhet az igény, hogy az autónkat nagyobb felnivel akarjuk üzemeltetni.
Tehát a saját célokra történő átalakításnál nem lesz más választásunk, az optimális guminyomás értékét nekünk kell majd kiszámolni. Ezzel kapcsolatban egyfajta íratlan szabály, hogy colonként 0,2 bar-t célszerű a gyári ajánláshoz hozzátenni.
Magyarul, amennyiben a 15”-os gumit 2,4 bar-on javasolt használni, akkor 16” esetében már 2,6 az ideális guminyomás. Persze a hibáktól mentes, körültekintő számítást talán érdemes olyan szakemberre bízni, aki a munkájának köszönhetően tapasztaltnak számít a témakörben.