aktív

Aktív gyógyír a bezártság ellen - 8 magányosan űzhető sport a Balatonnál

Szerzők

  • Molnár Zoltán

2020. 03. 24. 14:00

A tiszti főorvos is megmondta: mozogni szabad odakint, de ha lehet egyedül, távolságtartással. Ehhez adunk nektek tippeket!

Nehéz időket él át a koronavírus miatt az ország, egyénenként próbál ki-ki olyan életritmust kialakítani, hogy kibírja a végtelennek tűnő bezártságot. A balatoniaknak sok esetben jobb dolguk van, mint a nagyvárosokban élőknek, hiszen a természet öleli körül őket: itt van Közép-Európa egyik legnagyobb tava és még sok kis vízfelület, méretes erdőségek, védett mocsarak, hegyek-völgyek, tanösvények, rétek, sziklafalak, szurdokok.

A teljes kijárási tilalmat nem vezették be egyelőre (a jogszabályi megfogalmazást ld. keretes írásunkban), sőt Müller Cecília országos tiszti főorvos is kifejezetten ajánlotta korábban a kültéri, egyéni, nem csoportos testmozgást. Ezért összeszedtünk pár olyan sportot, amit más emberektől elszeparálódva, vagy akár másokkal, de távolságtartással végezni lehet a Balatonnál e vészterhes időkben.

A kirándulás jogszabályi korlátai

A március 27-én kelt kormányrendelet értelmében csak "alapos indokkal" lehet elhagyni a tartózkodási vagy lakhelyet. Az egyik ilyen indok lehet "az egyéni szabadidős sporttevékenység, szabadidős célú gyalogos közlekedés". A rendelet későbbi kifejtése részletezi ezt: "Egyéni szabadidős sporttevékenység, szabadidős célú gyalogos közlekedés külterületen, valamint a települések belterületén – lehetőség szerint a zöldterületeken – egyedül vagy ugyanazon háztartásban élőkkel közösen folytatható azzal, hogy másoktól legalább 1,5 méter távolságot kell tartani."

Túrázás

A Balaton környékén nyilvánvalóan egy nagyobb séta vagy egy túra a legjobban kivitelezhető tevékenység. A túra- és tanösvényeket még nem zárták le, így érdemes a nyakunkba venni a Balaton-felvidéket, a Keszthelyi-hegységet, a Zalai-dombságot, a Kis-Balaton vidékét vagy épp a Kőröshegy környéki dombvidéket. Amire figyeljünk oda, hogy vagy egyedül, vagy nagyon szűk körben menjünk el, kerüljük a többi embert, és az sem árt, ha maszk és kesztyű is van nálunk, ha véletlen mégis érintkezni kell másokkal, meg kell fogni egy korlátot. Cikket is írunk hamarosan a legjobb magányos túrahelyekről, addig is a Természetjáró appal is tudsz magadnak túrákat tervezni.

Fotó: Kőrösi Tamás - We Love Balaton

Futás

Akad olyan ember, aki szereti a sétatempónál fürgébben szedni a lábait, szóval előszeretettel fut. Akár egy - ilyenkor nagyrészt - kihalt üdülőtelepi utcát, akár egy erdei ösvényt választunk, a futás sokat segít abban, hogy ne bolonduljunk be a bezártságtól és erősen tartsuk a szervezetünket. Akár a nagyobb - talán már megtartható - őszi futóversenyekre is elkezdhetjük most a felkészülést apránként.

Fotó: Hartyányi Norbert - We Love Budapest

Kerékpározás

Ha még a fentieknél is gyorsabban haladnánk, üljünk nyeregbe és fedezzük fel két keréken a Balaton térségét. Ilyenkor pláne érdemes a Balatoni Bringakör ismert és népszerű szakaszairól letérni olyan útvonalakra, amiket kevéssé ismerünk. Vágj bele például a Keszthelyi-hegység északról való megkerülésébe, vagy tekerj le a Sió töltésén a tolnai megyehatárig! A Merretekerjek.hu térképével jó bringatúrákat tudsz tervezni.

Fotó: Heim Alexandra - We Love Balaton

Evezés

Cikkünk írásakor akár a sífutást is ajánlhattuk volna, de hamarosan enyhül a hirtelen jött tél szorítása, és várhatóan a Balaton is visszamelegszik. Legalábbis annyira, hogy egy evezőt vízbe mártó kéz ne fagyjon le. Így aztán elővehetjük a sufniból a csónakot, kajakot, kenut, SUP-deszkát és kimerészkedhetünk a nyílt vízre. Ott garantáltan nincs fertőzésveszély, de egyelőre nincs viharjelzés sem, szóval csak felelősen, tájékozottan evezzünk ki!

Fotó: Csudai Sándor - We Love Balaton

Vitorlázás

Ha olyan hajóosztályban mozgunk, amit egy ember is el tud irányítgatni, nyugodtan fussunk ki a kikötőből. Nyilván maga a kikötő a szűk keresztmetszet, ahol emberekkel érintkezhetünk, de a nyílt vízen az evezéshez hasonlóan már magunk lehetünk. Sőt egy windsurf-deszkával vagy kite-tal egy strandról is elrajtolhatunk, ahol ilyenkor alig van valaki.

Fotó: Csudai Sándor - We Love Balaton

Jóga

Ha megjön végre a jó idő, és tizenvalahány fokok lesznek, a nap melegebb óráiban a kertbe vagy egy parkba is kimehetünk egy jógaszőnyeggel és magunkba szívhatjuk a tavaszt egy nehéz póz elsajátítása közben. Érdemes körülnézni a neten, sok jógaoktató költözött fel a webre, és onnan tartja kurzusait.

Fotó: Juhász Norbert - We Love Budapest

Torna

Itt-ott erdei tornapályákat is találunk a Balatonnál, de ez se feltétlen szükséges, hogy mozogjunk egyet, online találunk korunknak és erőnlétünknek megfelelő tornagyakorlatokat, videókat, amiket egy réten is elvégezhetünk. Amire nem árt vigyázni, az a szabadtéri kondiparkok. Ezeket is igénybe lehet persze venni, de azt tanácsoljuk, legyen rajtatok közben jól záró (akár gumi-) kesztyű, és ha extra rendesek akartok lenni, magatok előtt és után is lefertőtleníthetitek az eszközök megmarkolandó részeit.

Fotó: Kőrösi Tamás - We Love Budapest

Tenisz

Egy páros sportágat is találtunk: a teniszben az a jó, hogy a játékosok kellően távol vannak egymástól, miközben élvezetes meccset vívhatnak. A kesztyű itt is ajánlott, ha nem akarjuk mindketten összefogdosni a labdákat. Ami még növeli a biztonságot, ha saját ütővel rendelkezünk. Amiről esetleg óvatosságból le kell ez esetben mondanunk, az a tenisz klubházak öltözőinek és közösségi helyiségeinek használata.

Fotó: Photo: Mario Gogh On Unsplash

Hasonló tartalmak