FRISS HELYZETKÉP: Fél 3 körül az élmezőny elhagyta a Tihanyi-szorost, és gyenge szélben halad a keszthelyi bója felé. A vezető RSM2-nek félóra az előnye a többiekkel szemben, de egyedül ők haladnak a déli part mentén.
11 órai helyzet: A kenesei bójánál Litkey Farkas PreVitalja fordult először 11 óra után nem sokkal, szorosan a nyomában Vándor Róbert RSM2-jével.
***
Hogy repül az idő, akár a vitorlások erős szélben – gondolhatná az ember, ha rátekint az idei Kékszalag sorszámára. Az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj 2020 ma, azaz július 30-án, csütörtökön reggel 9 órakor rajtolt el, szokás szerint Balatonfüred vizeiről, és remélhetőleg mihamarabb, legkésőbb másnap, péntekig a célba ér a mezőny Balatonkenese, Siófok és Keszthely érintésével. Mind a profi, a győzelemre hajtó egységeknek, mind a hobbivitorlázóknak persze az a kulcskérdés:
Milyen idő várható a futamon? A csütörtöki napon gyenge szél várható, míg péntekre egy távolabb elhaladó hidegfront hatására felélénkül a szél, akár 35 kilométer/órás is lehet.
Amúgy kevesen tudják, de más verseny is akad a Kékszalag farvizén. Szerdán tartották meg a Kékpántlika Raiffeisen Nagydíjat a legjobb utánpóltás korú vitorlázóknak, még aznap meg is volt a díjátadás (Rácz Mihály és Dobos Gergely nyertek). Ha már díjosztás, a Kékszalagét augusztus 1-én, 18 órától tartják a füredi Gyógy téren, lehet menni éltetni a győzteseket.
Július 29-i állás szerint mintegy 600 nevezés érkezett az 52. Kékszalagra (ezt közben 530-ra pontosították), és szintén az aznapi sajtótájékoztatón derült ki, hogy a táv változatlanul 150 kilométer, a limitidő 48 óra. Érdekesség, hogy Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára elmondta, gondolkoztak a szervezők a kenesei bója áthelyezéséről a hínarasodás miatt, de mivel a hínárcsomók mindenhol ott vannak a térségben, ettől eltekintettek. A vízállás amúgy mindenhol elég, a keszthelyi bójánál is 250 centis a víz, a nagy hajók is meg tudják kerülni.
Sanszok
És végül az esélyekről. A Kékszalag blogján megjelent egy esélylatolgató cikk, ezt szemlézzük most. 10-11 egységet is győzelemre esélyesnek tartanak, ráadásul bonyolíthat mindent, hogy több hajó legénységébe beolvasztottak utánpótlás korú, fiatal vitorlázókat is. A versenyt a gyenge szél és a kenesei hínár is befolyásolhatja. A cikk esélyesnek tartja a gyenge szélben kiváló Decision 35-ös katamaránokat, de ők is a hínártól tartanak. A tavalyi győztes Petrányi Zoltán, a Racing Django kormányosa így fogalmazott:
"Az idei legfontosabb technikai fejlesztésünk? Egy cirokseprű. Ezzel toljuk majd le a hinarat a kormányról, közben persze előre terheljük a hajót, a sverteket meg folyamatosan mozgatjuk. Ez a keleti medencében nagy gond, nyugatra már lényegesen jobb a helyzet."
"Az idei legfontosabb technikai fejlesztésünk? Egy cirokseprű. Ezzel toljuk majd le a hinarat a kormányról, közben persze előre terheljük a hajót, a sverteket meg folyamatosan mozgatjuk. Ez a keleti medencében nagy gond, nyugatra már lényegesen jobb a helyzet."
Petrányiék mellett nagy és örök esélyes Litkey Farkas hajója, aztán ott van a New Black Jack az olimpiai érmes Roland Gaeblerrel a kormánynál, az MKB Prospex Kaiser Kristóffal, a Trinity Kreskai Györgyékkel, Váradi Szabó János a Nanushkával, az RSM2 Vándor Róberttel, a Raffica Király Zsolttal. És akkor ott a csúcstartó, 2014-es győztes, a Raiffeisen Fifty Fifty, amit szintén fejlesztettek azóta. Mi pedig szurkolunk a Get The Rednek is, aminek női kormányosa, Virág Flóra megmutathatja, bármelyik nem képes nagy eredményre e sportágban is.
A végeredménnyel külön cikkben jelentkezünk.