Az 1920-as években a balatoni vitorlázók egy csoportja úgy gondolta, elkelne egy hosszútávú verseny a tavon. A Balatoni Yacht klub választmánya ezért 1921. április 15-én döntött a Kenese–Keszthely Rekordverseny kiírásáról, amire végül a Magyar Yacht 1921. júniusi számában került sor. A kiírást a Sailing.hu korábbi cikke tette közzé.
Az egyéni versenyen a klubtagok bármilyen típusú, de csakis fedett hajóval vehettek részt. Az indulás Keneséről és Keszthelyről is történhetett, a versenyző tetszése szerinti napon, de előtte be kellett jelenteni a szándékot a klubkapitánynál, és versenyigazolványt kellett kérni.
Az egyéni versenyen a klubtagok bármilyen típusú, de csakis fedett hajóval vehettek részt. Az indulás Keneséről és Keszthelyről is történhetett, a versenyző tetszése szerinti napon, de előtte be kellett jelenteni a szándékot a klubkapitánynál, és versenyigazolványt kellett kérni.
A hitelesítés becsületszóval történt
A versenyigazolványnak tartalmaznia kellett a hajó nevét, legnagyobb hosszát, szélességét és vitorlafelületét, az indítás és az érkezés idejének igazolására szánt helyet, végül a jelentkező azon nyilatkozatát, amelyben
„becsületszavára kijelenti, hogy a menetidő tartama alatt hajóját sem motorikus erővel, sem egyébként nem vontatta”.
„becsületszavára kijelenti, hogy a menetidő tartama alatt hajóját sem motorikus erővel, sem egyébként nem vontatta”.
Az indulás és az érkezés idejét sem a
megszokott módon számították: a versenyzőnek a balatonkenesei, illetve a
keszthelyi állomásfőnökkel percnyi pontossággal, tintával kellett feljegyeztetnie
azt az időpontot, amikor a versenyző indulása előtt, illetve érkezése után
közvetlenül az állomásfőnöknek versenyigazolványát átnyújtotta. Ennek hitelességét
a két állomás főnöke szintén becsületszóval erősítette meg.
Az állomástól a
hajóig, érkezésnél pedig a hajótól az állomásig tartó időveszteség miatt az
összidőből 30 percet levonnak.
Az is a szabályok között szerepelt, hogy egy versenyző a folyó évben legfeljebb kétszer indulhatott.
A versenykiírás azonban nem aratott nagy sikert, 1921-ben csak egy jelentkező volt, egy Pelso nevű jolle állította fel a verseny alapidejét. Erős északi szélben indult Keneséről, és 6 óra 42 perc alatt
teljesítette a távot (nettóban, a 30 perces levonás után).
Idejét 1929-ben szárnyalta túl a Sirokkó 22-es cirkáló, dr. Tuss Miklós irányításával (5 óra 53 perccel), majd 1936-ban egy Novara 25-ös túrajolle vert rá néhány percet a csúcsidőre. Számos hajós próbálkozott a rekord megdöntésével, a II. világháború után azonban, a Balatoni Yacht Club megszűnésével, a versenynek nem volt gazdája, és a csúcsdöntési kísérletek is elmaradtak.
Egy hagyomány feltámad
1986-ban, az 1936-os rekord 50 éves évfordulóján Kiss Gyula és dr. Szénássy József a Magellán Klubbal közösen elhatározták, hogy feltámasztják a már csaknem feledésbe merült hagyományt. A rekordversenyt azóta több kategóriában is lehet teljesíteni, így ma már létezik egytestű hajókkal, többtestű katamaránnal felállított csúcs is, és nem hivatalosan, de hitelesítve egyéb vízisport-eszközzel, például kitefoillal is lehetséges a rekord megdöntése.
A 90-es évek második felében sorra dőltek meg a rekordok, aztán csökkent a lendület és az érdeklődés egészen 2007-ig, amikor Majthényi Szabolcs és csapata 3 óra 41 perces egytestűrekordot állított fel Fantomasso nevű, Asso-osztályba tartozó hajójával. Ezen a rekordon 2011-ben Rajnai István közel egy órát javított a HUNcat-típusú katamaránnal, Keszthelyről indulva 2 óra 42 percre emelve a tétet.
2013 júliusában ugyanazon a napon egyszerre két hajó is rávert a korábbi rekordra. Forgács Zoltán és Jankovics Gábor egy F20-as Nacrával 2 óra 32 perc alatt vitorláztak Keneséről Keszthelyre, de nem élvezhették sokáig a csúcstartóknak járó figyelmet, mert a Fifty-Fifty még aznap 10 perccel hamarabb, 2 óra 22 perc alatt tette meg ugyanezt a távot.
Azóta számos többtestű- és egytestűrekord született (a teljes felsorolás 2015-ig itt látható), és persze egy sor olyan rekordkísérlet is történt, amely végül nem végződött sikerrel. Csak néhány ezek közül: Pallay Tibor például éppen 10 éve, 2011 januárjában próbált meg jégszörffel új csúcsot beállítani, 2020 júniusában pedig a Nelson Flottalízing Flaar 26 RR legénysége tett sikertelen próbálkozást.
Legutóbb Bors Máténak, a vitorlázóból lett szörfbajnoknak sikerült új rekordot felállítania: 2020. szeptember 30-án nettó 1 óra 36 perc alatt teljesítette a távot egy repülő szörffel, az ún. iQFoiL-lal. A szörfössel készült interjúnkat itt olvashatjátok.