Ha valaki kulturális programot keres a Balaton körül, akkor érdemes Balatonfüred felé venni az irányt, ahol virágzik a művészeti élet. Áprilisban nyitotta meg kapuit Balatonfüred új múzeuma, így akit érdekel a modern és a kortárs képzőművészet, vagy csak szeretné megnézni a belváros két izgalmasan átalakított villaépületét, az mindenképp látogasson el a MoMűbe, azaz a Balatonfüredi Modern Műtárba.

A Szöllősi­-Nagy András és Nemes Judit házaspár gazdag magángyűjteménye harminc év után került haza Párizsból, a modern és kortárs, nemzetközi és magyar geometrikus művészetet reprezentáló izgalmas kollekció pedig Balatonfüreden talált új otthonra.

Nemcsak a kiállítások, de maga az átalakított villaépület is a város új színfoltja lett, melyet nemrég mi is megnéztünk.

Nemcsak a kiállítások, de maga az átalakított villaépület is a város új színfoltja lett, melyet nemrég mi is megnéztünk.

Művészeti gyűjtemény Budapesttől a Balatonig, nemzetközi kitérőkkel

Izgalmas utat jártak be azok a képzőművészeti alkotások – fotográfiák, festmények, szobrok és installációk –, melyek a MoMű gazdag gyűjteményének és kiállítási anyagának részét képezik. A történet Budapesten kezdődött még a hatvanas évek végén, amikor Szöllősi­-Nagy András (hidrológus, egyetemi tanár) és Nemes Judit (festőművész, a Széchenyi Művészeti Akadémia tagja) már kamaszkorukban elkezdték gyűjteményük felépítését. Kezdetben a magyar modernizmus, azon belül is az Európai Iskola néhány művészétől szereztek alkotásokat, de hamar a fiatalabb kortárs alkotótársak felé fordultak.

 A házaspár a nyolcvanas évek végén Párizsba költözött, ahol tovább építették gyűjteményüket, azonban ekkor már a 20. században Franciaországban élő és alkotó magyar fotográfusok és képzőművészek munkáinak megszerzése volt a cél.

 A házaspár a nyolcvanas évek végén Párizsba költözött, ahol tovább építették gyűjteményüket, azonban ekkor már a 20. században Franciaországban élő és alkotó magyar fotográfusok és képzőművészek munkáinak megszerzése volt a cél.

A kilencvenes években tovább bővült a gyűjtemény, a házaspár ekkor már széles nemzetközi kitekintéssel gyarapította kollekcióját. A fókuszba ezúttal a konstruktív-geometrikus művészet került. Francia, majd svájci, holland, német, svéd, illetve észak- és latin-amerikai, továbbá japán geometrikus művészek munkái kerültek a gyűjteménybe.

A ma már több ezer alkotást számláló kollekcióból több külföldi és hazai tárlatot rendeztek, azonban a gyűjtők életműve most ért igazán révbe azzal, hogy végleg hazakerült.

A ma már több ezer alkotást számláló kollekcióból több külföldi és hazai tárlatot rendeztek, azonban a gyűjtők életműve most ért igazán révbe azzal, hogy végleg hazakerült.

Két felújított és összekapcsolt villaépület ad otthont Balatonfüred új múzeumának

A gyűjtemény története és a kiállítások is rendkívül izgalmasak és sokszínűek, azonban érdemes pár szót ejteni arról a villakomplexumról, mely Balatonfüreden építészetileg is új színfolt lett. A Szőllősi-Nagy–Nemes házaspár olyan partnereket keresett, akik megfelelő otthont tudnak kialakítani a kortárs képzőművészeti gyűjteményük számára, és ahol minden adott ahhoz, hogy azt bemutathassák a nagyközönségnek. Balatonfüred tárt karokkal fogadta a gyűjteményt, és a 2023-as Európa Kulturális Fővárosa program részeként valósulhatott meg a kollekció méltó bemutatása.

A város két jelentős, villaméretű középületének, a Városi Múzeum és a Borok Házának (Blaha Lujza utca 3. és 5.) összevonásával készült el a gyűjtemény új otthona.

„A két épületből új múzeumot létrehozni Balatonfüred ezen érzékeny pontján egyszerűnek tűnő, mégis kihívást jelentő feladat volt. Több lehetőség áttekintése után alakult ki a végső koncepció, amely a két 19. századi villa maximális megőrzését és felújítását tűzte ki célul, miközben kortárs elemekkel egészítette ki és kötötte össze őket” – olvashatjuk a Vikár & Lukács építésziroda oldalán, akiket a házaspár és Füred városa megbízott az új kulturális központ kialakításával.

„A két épületből új múzeumot létrehozni Balatonfüred ezen érzékeny pontján egyszerűnek tűnő, mégis kihívást jelentő feladat volt. Több lehetőség áttekintése után alakult ki a végső koncepció, amely a két 19. századi villa maximális megőrzését és felújítását tűzte ki célul, miközben kortárs elemekkel egészítette ki és kötötte össze őket” – olvashatjuk a Vikár & Lukács építésziroda oldalán, akiket a házaspár és Füred városa megbízott az új kulturális központ kialakításával.

„Európa összeköt”: kortárs kiállítások a MoMűben

Az építésziroda szerint Szöllősiék az új intézményt egy vibráló, élettel teli, pezsgő helyként képzelték el, mind a szakmabeliek, mind a nagyközönség számára. Ottjártunkkor bebizonyosodott, hogy ez a koncepció maximálisan megvalósult. Miután belépünk a tágas fogadótérbe, az Európa összeköt című kettős tárlatot nézhetjük meg, mellyel megnyitotta kapuit a MoMű. Az épület egyik szárnyában a Találkozások című kiállítás vár ránk, a fotóművészeti anyagból Somosi Rita kurátor válogatott, míg a másik villaépületben a képzőművészeti kollekcióból A képek játéktere címen Rényi András rendezett kiállítást.

Az Európa összeköt koncepciója pedig nem csak névlegesen valósult meg, a két villát és a két tárlatot az alsó szinten egy szabadon formált üvegfolyosó, közlekedő-kiállítótér köti össze.

„Ide belépve hirtelen a napfényes kerten haladunk át, és megtapasztaljuk a kortárs építészet lehetőségei által kínált szabadságot, amely jól reagál a kortárs művészeti alkotások jelenlétére is” – olvashatjuk a Vikár & Lukács építésziroda által megfogalmazott gondolatokat.

„Ide belépve hirtelen a napfényes kerten haladunk át, és megtapasztaljuk a kortárs építészet lehetőségei által kínált szabadságot, amely jól reagál a kortárs művészeti alkotások jelenlétére is” – olvashatjuk a Vikár & Lukács építésziroda által megfogalmazott gondolatokat.

A fotógyűjtemény érdekessége, hogy nem csupán olyan nagy nevek fényképeit láthatjuk, mint Maurer Dóra, Kerekes Gábor, Lugosi Lugo László vagy Brassaï, de a házaspár az alkotókról készült portrékat, önarcképeket is gyűjtötte, így igazán izgalmas metszete tárul fel a 20. századi fotóművészetnek.

A Képek játéktere című kiállítás a műgyűjtemény szép és értékes darabjainak bemutatásán túl arra is törekszik, hogy valódi játékra és interakcióra hívja a nézőket, miközben segít eligazodni az absztrakt, geometrikus alkotások között.

„Megérteni egy képet azt jelenti, hogy szemlélése során fölismerjük a szabályokat, amelyeket követ vagy megszeg. Aki csak futólag pillant rá a képre, egy illúzió rabja, ha azt hiszi, hogy már látja is az egészet. A kép nemcsak megmutat valamit, de el is rejt valami mást” – olvashatjuk a kiállításon a kurátori koncepciót.

„Megérteni egy képet azt jelenti, hogy szemlélése során fölismerjük a szabályokat, amelyeket követ vagy megszeg. Aki csak futólag pillant rá a képre, egy illúzió rabja, ha azt hiszi, hogy már látja is az egészet. A kép nemcsak megmutat valamit, de el is rejt valami mást” – olvashatjuk a kiállításon a kurátori koncepciót.

A tárlaton Maurer Dóra, Molnar Vera, Konok Tamás, Bak Imre, Hantai Simon és sok más elismert magyar és nemzetközi alkotó munkáját láthatjuk. Az egyes képcsoportok tematizálása és a falakon végigfutó, a képekhez kapcsolódó gondolatindító szavak pedig segítenek értelmezni a kiállítást, megteremtve azt a közeget, ahol a fantáziánkat szabadon engedhetjük a műalkotások között.

A MoMű aktuális kiállításairól a műtár weboldalán és a Facebook-oldalán tájékozódhattok, év végéig VERA MOLNAR 99: Ritmusok és algoritmusok időszaki kiállítását nézhetitek meg.

Címkék