Melyik hajón szivarozott Fidel, hol borult fel a "Balaton Titanicja", melyik a legnagyobb, a legrégebbi és a legszebb? Balatoni hajók és hajókalandok, amiket érdemes megismerned.

1/10

1. Tihany-szántódi rév – a biztos pont

A Balatonnál sok mindenki jött-ment az elmúlt pár ezer évben, de mindenki a réven kelt át a túlsó partra. Használták római kereskedők, középkori lovagok (az egyik a vízbe ejtette a kardját, ami a Tihanyi Apátság múzeumában látható), és az első füredi nyaralók, akik az északi parti vasút megépülése előtt Szántódig vonatoztak, és a réven át jutottak el Balatonfüredre. A rév mostani épületei és kompjai a hatvanas évek óta szolgálják az átkelőket. A Baross Gábor, a Kisfaludy Sándor, a Széchenyi István és Kossuth Lajos kompok közül utóbbi akár tankokat is tudna szállítani.

2/10

2. A Festetics-arzenál

Egy háromárbócos, harminc méteres hajó a tengeren is jól mutat, hát még a Balatonnál. A Phoenix gálya, a Balaton legnagyobb vitorlása a Festetics grófok flottájába tartozott. A Festeticsek nem csak a híres kastélyukat építették fel Keszthelyen, de itt alapították a Georgikont, Európa első mezőgazdasági főiskoláját, és a fenékpusztai Arzenál hajóépítő műhelyt, ahol a Balaton első nagyhajója, a Phoenix épült. A gályát sószállításra használták három évtizeden keresztül Keszthely és Kenese között. A Phoenix a legnagyobb faszerkezetes jármű volt a balatoni hajózás történetében. Sajnos mára sem a gyár, sem az 1797. július 16-án vízre bocsátott hajó nincs meg, de Keszthelyen a Balatoni Múzeumban vagy a Helikon Kastélymúzeumban legalább egy makettet biztosan találsz róla.

3/10

3. Kisfaludy: az első gőzös újra pöfög

Az első nagy vitorlás már nincs meg, de az első balatoni gőzhajó hamarosan újra pöfög. A Kisfaludy gőzőst 1846. szeptember 21-én tették vízre, hogy a korszak legnépszerűbb üdülőhelyére, Balatonfüredre szállítsa a közönséget.  Az 1848-as szabadságharcban még hadifoglyok szállítására is használt gőzős – időközben vasból újraépített testtel - egészen 1887-ig üzemelt. 2013-ban viszont elkezdték újraépíteni. 2014 nyarától újra szolgálatba áll, hol máshol, mint Balatonfüreden. A keszthelyi kikötőben áll egy másik ős-gőzős, a Hableány gőzhajó mása, amellyel Széchenyi István fia, Ödön 43 nap alatt hajózott Pestről Párizsba 1867-ben.

4/10

4. Kékszalag: Európa legrégebbi vitorlásversenye

1934-ben rendezte meg a tengeri bajnokságok mintájára a Hungária Yacht Club az első Kékszalag tókerülő vitorlásversenyt. Akkor még valószínűleg ők sem tudták, hogy néhány évtized múlva ez lesz Európa legnagyobb hagyományokra visszatekintő és legnépesebb mezőnnyel induló versenye. A verseny hosszú idő óta a Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred útvonalon halad, amelyet a legrövidebb idő, 10 óra 34 perc alatt a Fifty-Fifty katamaránnak sikerült megtennie 2012-ben. A legeredményesebb hajó a Tramontana, amely 1940 és 1989 között hétszer ért be elsőként. A kormányosok között Litkey Farkas az abszolút csúcstartó, akinek tizenegy győzelmét csak Király Zsoltnak sikerült megközelítenie, aki kilencszer lett második.

5/10

5. A legöregebbek: a Helka és a Kelén

A Balaton jelenleg legöregebb hajója egy testvérpár: a Helka és a Kelén. Első útjukat szárazföldön tették meg, mivel alkatrészeik 1891-ben Újpesten készültek, de a Balatonnál rakták össze őket. A két hajót a világháború alatt elsüllyesztették, majd a harcok elmúltával kiemelték. A sok átépítés és az évek azonban mindkét hajón meglátszottak, így a Helkát a 70-es években, a Kelént valamivel később selejtezték. Előbbi a partra vetve, a 71-es út mellett diszkóvá avanzsált. A Helka diszkó a szintén legendás Ötvös Csöpi-filmekben is feltűnt, miközben kívülről körbenőtte a parti bazárváros. Ebben a sajátos Kádár-kori történetben azonban bekövetkezett egy szerencsés fordulat: a Kelén felújítása 1991-re, a 100. születésnapjára, a Helka pedig 1996-ra, vagyis a rendszeres balatoni hajózás megindulásának 150. évfordulójára készült el.

6/10

6. A legszebbek: a Nemere II. és a Sirocco

A Balaton legszebb hajóinak ezt a két szemet gyönyörködtető, fából készült klasszikus cirkálót tartja a hajós nép. A Sirocco azonban kalandos sorsával is kitűnik a többi hajó közül. A cirkálót 1947-ben, Big Boy néven tették vízre, majd a következő évben Faruk egyiptomi király akarta megvenni. A hajó tulajdonosaira azonban a kommunista hatalom rendőrsége vetett szemet: a hajót elkobozták, őket pedig bebörtönözték, hiába nem került elő egy gramm arany sem az állítólag aranycsempészetre használt hajó tőkesúlyából. A Sirocco ezután Győzelem néven szolgálta a Párt tagjainak kikapcsolódását. Az állapotára azonban nem figyeltek, így a végén kis híján a zánkai úttörőtábor fajátékai lettek a hajó drága anyagából. Szerencsére mégis védetté nyilvánították, mára pedig az utolsó szögig felújítva újra Sirocco néven szeli a Balatont.

7/10

7. A Balaton Titanicja: a Pajtás gőzhajó

A Balatonon nem nagyon szoktak nagy hajók elsüllyedni, az pedig általában elég szép teljesítmény, ha egy hajónak kétszer sikerül elsüllyednie. A Pajtásnak mégis sikerült. A hajó először a Dunán szolgált, aztán a világháborúban elsüllyesztették. A kiemelése után a Balatonra került, hiába jelezte a személyzet, hogy a folyóra tervezett hajó ingatag a tavon. Ebből lett a tragédia. 1954. május 30-án a balatonfüredi kikötőből futott ki a Pajtás. Az utasai egy éppen induló vitorlásverseny miatt a hajó egyik oldalába tódultak. A Pajtás megborult és néhány perc alatt elsüllyedt. A vitorlások, parti bámészkodók segítsége és a hajót a felrobbanástól megmentő kazánfűtő önfeláldozása ellenére 23-an vesztek oda. A Tagore sétányon 1999-ben állítottak szobrot a Pajtás tragédiájának. Bronzba öntött, hajóablakot formáló talapzatból ég felé nyúló kéz emlékeztet a Balaton egyetlen hajókatasztrófájára.

8/10

8. Fidel Castro sétahajója: a Szabadság

Balaton, 1972, Fidel Castro és Kádár János ülnek a Szabadság motoros hajó fedélzetén. Előbbi szokásos diktátor outfitben, utóbbi öltönyben és kalapban. A képen látható még egy testőr és egy őrökkel teli csónak, akiknek a Tanú című filmben – sem – feltűnő ellenséges békaemberek kifogása a feladata. A balatonaligai pártüdülő fegyveres őrökkel, kutyákkal szigorúan őrzött világának vendégszeretetét Fidel Castro is megtapasztalhatta. A pihenés közben jutott idő egy kis hajózásra is. Kádár már nincs, Fidel is nehezen húzza. Az egykori pártüdülőben Európa legjobb egyik legjobb zenei fesztiválját, a B. my. Lake-et szervezik, Szabadságot pedig Zánkára nevezték át, de a felső fedélzetén te is ülhetsz úgy, mint egykor a két vidám diktátor.

9/10

9. A legnagyobbak: a Beloiannisz és a Szent Miklós

A „Balaton legnagyobb hajója” címre 2003-ig a Beloiannisz tarthatott  igényt. Valódi zászlóshajó volt, amely a balatoni „aranykor” ikonikus darabjaként rendszeresen visszaköszönt képeslapokon és prospektusokon. A legendás hajót 1952-ben gyártották Balatonfüreden, nevét egy görög partizánról kapta. Helyét a Törökországból hozott Szent Miklós vette át. A 2001-ben épült hajó 2006 óta jár a Balatonon, míg a rozsdaette Beloiannisz nemrég távozott a tóról örökre.

10/10

10. Hajógyárból hajómúzeum

A balatonfüredi hajógyár alapjait egy neves angol hajóépítő, Richard Young tette le az 1880-as évek elején. Munkáját a Stefánia Yacht Egylet folytatta. A kiváló gyár sorra kapta a megrendeléseket és az évtizedek alatt Balatonfüred legnagyobb gyárává vált. Young műhelye a Balatonfüreden, a mai Vitorlás Étterem helyén állt. A ma is álló épület pedig 1887-ben épült klubháznak. Emeletén hamarosan a balatoni vitorlázás történetét bemutató kiállítás nyílik, vitorlásszimulátorral.

Járd be a Helkát virtuálisan!