Március 6-án mi is megnéztük az Akváriumban a Balaton Method című filmet, és nem csalódtunk: egy nagyszerű ötletekkel fényképezett film mutatja meg, hogy a balatoni retró közeg kifejezetten erős díszletekkel tudja megtámogatni a magyar underground zenekarokat. Ezért kiválasztottunk hét általunk kedvelt helyszínt, eláruljuk mire számíthattok majd a filmben, és megkértük Nemes-Jeles Verát, a film gyártásvezetőjét, hogy meséljen arról, milyen volt forgatni ezeken a helyeken.

A Balaton Methodról már többször elmeséltünk mindent, de röviden ezeket érdemes tudni róla:

  • A filmet Szimler Bálint rendezte, Rév Marcell operatőrrel közreműködve
  • A költségvetés egy részét egy sikeres Indiegogo-kampány hozta össze
  • 17 magyar zenekar klipje látható a filmben
  • A forgatás 2014. július és 2015. január között zajlott
  • Az együttesek egy-egy jellegzetes balatoni helyszínen játszottak
  • A zenéket minden alkalommal ott helyben, élőben rögzítették
  • A legtöbb klipet egysnittes (vagyis vágás nélküli) módszerrel vették fel
  • Több mint 500 tábla csoki fogyott a forgatás alatt

Saiid és Závada Peti külön a film kedvéért hozta össze ezt a számot az Amoebával, és mindezt a szó szoros értelmében színpadra is tették. Ez a klip nem csak a szöveg miatt kapott külön tapsot kapott a bemutatón: az egysnittes felvételen úgy kezdünk, hogy Saiidot fejjel lefele látjuk, de kb. fél perc után fordul 180 fokot a kamera, és kiderül, hogy nem is ő lóg a plafonról, hanem az Amoebás kolléga, Sabák Péter. A szkeccs végén derül ki, hogy valójában a balatonföldvári retró moziteremben vagyunk: valahogy így lehet valami teljesen eredetit hozni egy teljesen ingerszegény közegbe. "Há' me' mé' ne!"

Nemes-Jeles Vera, a film gyártásvezetője:

Ezt a klipet már bőven a téli zárva tartás során a Riviéra Park Hotel retró mozitermében vettük fel. Két nappal a kitűzött forgatási nap előtt riasztottam a földváriakat, mégis készségesen, első szóra, ismeretlenül és nem utolsósorban ingyen odaadták nekünk a termet. Ebből pedig egy sok-sok túlórás forgatás lett a jéghideg, már téliesített szállodában.

Nem voltam biztos benne, hogy a srácok bírják-e fizikailag azt, hogy zenélnek, a ruhájuk különböző pontokon fel van függesztve, majd rohangálnak fel-le a színpadról, de végül összehozták. Emlékszem, Takács Nóri látványtervezőnk előző éjjel szerezte a last minute ötlet-díszletfalat, útközben még felpakolt pár zsák sörösüveget a Központban, hogy legyen kellék az AKPH másnapjára tervezett Quimby forgatásra is. A szám refrénje a későbbi forgatási napokra a mi szókincsünkbe is beépült: valahányszor azon gondolkodtunk, hogy meg lehet-e csinálni valamit, csak az volt a kérdés, ki csapja le előbb: "- Há mos' mér'? - Há' me' mé' ne!"

2/7

Révfülöp - Grand Mexican Warlock

A vasúti resti vérbeli ősi klasszikus a vodka/kevert/pálinka-felhozatalával együtt. Ha késik a vonat, azt kizárólag egy ilyen itallappal lehet átvészelni, ha pedig megérkezik, és leszáll onnan egy kisebb fúvószenekar, akkor pedig nincs más hátra: el kell kezdeni zenélni. Így adja elő a Grand Mexican Warlock a Love Struggle című számukat a révfülöpi vasútállomáson, amihez az egyik váróteremben még vonósok is csatlakoznak.

Nemes-Jeles Vera, a film gyártásvezetője:

Tisztán emlékszem, ahogy ülök az irodánkban és azon hezitálok, le lehet-e egyáltalán írni egy MÁV-nak szóló forgatási kérelemben,  hogy a "helyszínen tervezetten jelenlévők száma: min. 85 fő", zárójelben azzal, hogy ennek egy része a vonaton, váróteremben, peronokon szétszórt Gödöllői Szimfonikus Zenekar lenne, hangszerekkel és bőröndökkel. Végül sikerült, többek között steadicam operatőrünk, hangmérnökeink és a zenei résztvevők bravúrjának köszönhetően. És még a mozdonyvezető mellé is beülhettem.

Kérdés: mikor érdemes koncertet adni? Válasz: hát akkor, amikor épp nincs senki rajtad kívül a másfél sávos mellékúton. Kb. ez történik valahol a Káli-medencében, és amikor éppen elhinnénk, hogy itt az úton lévő kisbuszban zenélés lesz a poén, akkor előz szélárnyékból egy másik kisbusz elhúzott ajtóval, az abban ülő csellós srác pedig átveszi a szólót. A Dirty Flow Club zenéje így megy végig, miközben mi egyáltalán nem értjük, miért nem jön éppen senki sem szembe.

Nemes-Jeles Vera, a film gyártásvezetője:

Azért nem jött senki szembe, mert Nagy Feri, a helyszínbiztosítóink vezetője jó előre összebarátkozott a helyi erőkkel és lezárattuk az útszakaszt, közben pedig Szabó Gáspár kaszkadőr csapata - akik vezették a kisbuszokat - tizedmásodpercre pontosan megtervezték előre a koreográfiát a kétsávos úton. Azt egyáltalán nem értem, hogy voltak képesek a zenészek ilyen lehetetlen pózokba görnyedve játszani, de ők azt mondták, a salföldi Pajtából hozott bor segített.

4/7

Fonyódliget - Subscribe

Nem hogy egy snittbe, egy beállításba belefért az, ahogy a Subscribe a Ringside seat című számával elfoglalta a fonyódligeti csúszdát. A klip mégis mozgalmas, mert a kamera időről időre ráközelít különböző részletekre - akár a kukán doboló arcokra, akár az énekes Csongor Bálintra, aki épp a kép bal oldalán látható hinta testi épségét veszélyezteti. Ha pedig már a díszleteknél tartunk, akkor a csúszdáról lekopott eredeti „Lángos" feliratnál jobbat tervezni sem lehetett volna.

Nemes-Jeles Vera, a film gyártásvezetője:

Nekem ez a kedvenc klipem a filmből. A helyszínt jó pár napig nyomoztam, végül Kaposváron bukkantam rá a tulaj bácsira. Onnan jött el reggel 6-ra a Balatonhoz, kinyitotta nekünk a csúszda-büfé komplexumot - teljesen ingyen - és gyártott kétszáz gyros tálat a stábnak. Csak dél körül kérdezte meg a konyhából kikiáltva, hogy ugye a csúszda tetejére nem mászunk fel? Addigra csak egy fúvószenekar volt fent. Rév Marci pár nappal a forgatás előtt küldött sms-ét azóta is őrzöm: „Kéne egy fagyis kocsi, egy vitorlás és egy pianínó".

A Váci Ifjúsági Fúvószenekart nem ismertük, de szemük sem rebbent, hogy a Subscribe zúzását fogják kísérni (a Strokes vad dobosaival együtt), iszonyú fegyelmezettek voltak, emlékszem, hogy közben szerezni kellett egy csónakot, aminek a tulajdonosa két faluval arrébb lakott, és a ladikjában ülve írtam meg a váci gyerekek iskolai igazolását.

5/7

Balatonfüred - Egyedi Péter

Az Óriásos frontember, Egyedi Peti mezítláb fekszik egy vitorlás fedélzetén napszemüvegben, gitárral a mellkasán, miközben öt bikinis lány veszi őt körbe. Itt szinte még a sokat emlegetett egy snitt is sok: nincs közeledő-távolodó kamera, nincs zoom, nincs drón, nincs semmi. És ebből a minimál megoldásból pont az derül ki, hogy a Balaton ezt a lét elviselhetetlen könnyűsége-érzést tudja nagyon hozni nyáron.

Nemes-Jeles Vera, a film gyártásvezetője:

Ez a klip Rév Marciék családi vitorlásán forgott, szóval neki természetesen ez a balatoni nyarak emlékezetes helyszíne is egyben. A helyi vízimentő szerepét ez alkalommal egyébként Felcser Máté (Punnany Massif) töltötte be, de ennek semmi köze ahhoz, hogy a jelenetben csak bikinis kórustagok szerepeltek. Egyébként Fürednek hálásak vagyunk, mert az ottani Tescóban kovácsolódott össze a stáb, részletekért szerintem írjátok be az Instagramon, hogy #BalatonMethod.

6/7

Siófok - Napra

Borzasztóan hiányoltunk volna a filmből egyet a tucatnyi hamisítatlan retró hotel közül, de szerencsére a stáb ugyanígy gondolkodott, és be is került a filmbe az Ezüstpart Siófokról. A távolról csak egy hatalmas amőbatáblának tűnő hotel erkélyeit foglalja be a Napra zenekar Both Miklóssal, harmonikával, szaxofonnal, dobbal, mindennel. Ha még élne Shakespeare, ő is díjazná a Tulipános című szám klipjét a legjobb egysnittes erkélyjelenet kategóriában.

Nemes-Jeles Vera, a film gyártásvezetője:

Ez a hotel mindannyiunkat lenyűgözött a piros műbőr fotelekkel és igazi fodrászüzlettel a földszinten. Előző éjjel a stáb a hotelben aludt, és amikor reggel kinéztem a nyolcadik emeleti teraszról, lent már ott állt Móna Zsolt fahrtmesterünk és a krán (egy jó magas daru), amivel az épület legendás homlokzatát felvettük. Az előzőek miatt csak pár vendéget kellett átköltöztetni miattunk reggel 7-kor. A Coda Nostra Big Band elvállalta, hogy kiegészítik a Naprát, és lesz valaki, aki többször megpróbál leesni valamelyik teraszról, és (spoiler!) a végén sikerült is neki.

7/7

Balatonalmádi, Vörösberény - Soerii & Poolek és Papp Szabi

A Soerii & Poolek - Papp Szabi feat. gospel kórus valószínűleg az egyik legváratlanabb felállás, amit az underground zene története látott. Közben mégis nagyon jól működik. Az akusztik verzióban szóló Valahol messze című számhoz beszáll még egy csomó vonós és fúvós hangszer is, az egysnittes etűd végén pedig Szabival elindulunk egy hőlégballon fedélzetén - Balatonalmáditól egyenesen a déli part felé.

Nemes-Jeles Vera, a film gyártásvezetője:

Mindent elmond, hogy ennek a napnak a végén a vörösberényi erődtemplom lelkésze (Faust Gyula) megkérdezte, hogy „Veronika, tulajdonképpen, itt mi is történt ma?" Nekem életre szóló élmény marad, ahogy állok a református templom falai mellett és majdnem bőgök, hogy a túl nagy szél miatt nem száll fel a hőlégballon, a zenekarnak már rég főpróbája lenne Pesten, közben megy le a nap és napokig nem lesz szélcsend, aztán egyszer csak öt percre mégis alábbhagyott a szél, és fel tudtuk venni a jelenetet.

Az egész forgatás ilyen volt: valahogy mindig segített egy balatoni arc pajszerral, fúróval, a saját kocsijával, vagy csak néhány jó szóval, így a végére mindent össze tudtunk hozni.


A Balaton Methodban hallható zenék itt elérhetőek.