A balatoni biciklizésre nemcsak mint teljesítményre érdemes tekinteni: az útról letérve számos izgalmas megállóval találhatjuk magunkat szemben, arról nem is beszélve, hogy a kerékpárjainkat a szezon végeztével vétek lenne a garázs mélyére tenni. Megmutatjuk, hogy milyen egy kicsit zimankósabb időben kirándulós ütemet diktálni a Balaton egyik szakaszán.

Aláöltözet bekészítve, a kulacsunk feltöltve, irány Balatonvilágos! Egy október végi hétköznapon adtuk arra a fejünket, hogy 42 km-t letekerve megnézzük a Balatoni Bringakör Balatonvilágos és Balatonszemes közti szakaszának megújult részeit. A Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség (Maketusz) célja, hogy népszerűsítse a Balatonakarattya és Siófok közötti felújított szakaszt, amellett, hogy a szezonon kívüli, őszi, téli, tavaszi időszakban is kerékpározásra buzdítsa az embereket.

Study tour

A közös bringázás során azonban nem csak annyi történt, hogy letekertünk egy szakaszt, kipipáltuk a feladatot és hazamentünk. Sok-sok izgalmas kitérőt iktattak be a szervezők, melyeknek köszönhetően nemcsak a környéket ismertük meg jobban, de a Balaton őszi nyugalmára, különleges hangulatára is rákapcsolódhattunk – ez pedig még egy érv amellett, hogy miért is éri meg a nyári időszakon túl is biciklire pattanni

A csendes környezetért, a horizonton az éggel egybefolyó tó látványáért és az őszi tájért már megérte ellátogatni a kiindulópontunkra is, a balatonvilágosi magaspartra. Az itt található Szerelmesek hídjánál a szövetség nevében – és a biciklizés iránti szerelem jegyében – helyeztünk el biciklilakatot. Pontosabban helyezett el a Balatonnál gyakran tekerő vagy éppen vitorlázó Zsidró Tamás mesterfodrász, aki szintén részt vett a közös tekerésen.

Ezután belevetettük magunkat a kerékpártúrába. Az enyhén dimbes-dombos szakaszt magunk mögött hagyva, libasorban és párosan tekerve, ki-ki a maga tempójában, értünk az első állomásunkhoz, A bicikliző lány szobrához (mely egy kút medencéjének része) Siófokon. Fürtös György 1990-ben készült pirogránit-alkotásán a bicikli szerkezetének részéből csupán a kormány darabja sejthető, az is csak erős képzelőerővel, de a kissé kéjes lány ábrázatán jót somolygott mindenki. Ezután a Víztoronyhoz mentünk egy gyors frissítőre, a kilátás innen még mindig pazar

Aktív sport és felfedezőkirándulás egyszerre

Közvetlenül a part mentén suhanás után értünk a kiadós ebédünk helyszínére, Zamárdiba, a Balázs Bisztróba. Ezután egy igencsak merész vállalás következett: a bringaútról letérve, egy körülbelül 20%-os emelkedőn – hősiesen tekerve, néhányan inkább állva hajtva a kerékpárt – értünk fel a Kőhegyi kilátóhoz. A Balaton és a Tihanyi-félsziget látványa persze mindenért kárpótolt. Folytatva az utunkat, Balatonszárszóra érkeztünk: itt már nemcsak szép kilátással, hanem kulturális élményekkel is gazdagodtunk: a bringaútról alig letérve kiváló megállóként szolgál a József Attila Emlékház és a parton álló József Attila-emlékmű is, ahol elidőztünk szakavatott túravezetőnkkel.

Miután mindenki felidézte vagy felfedezte az emlékmű hullámzó betűiből a kedvenc versét a költőtől, egy rögtönzött szlalomversenyen döntöttük el, ki a legügyesebb bringás köztünk. Természetesen a kerékpáros szövetség tagjai taroltak a versenyen, de azért mi is okoztunk némi meglepetést. Túránk a Bujdosó Pincészet balatonszemesi borkóstolóján zárult, ahol a borászat fehér-, vörös- és rozéborainak különböző tételeit is megismerhettük.

Még több kerékpárosbarát helyet!

A balatoni tekerést tehát érdemes felfedezőútnak is tekinteni, és ellátogatni olyan helyekre, ahol bicikliseket is szívesen látnak. Ezen dolgozik ugyanis a Maketusz: céljuk egy kerékpárosbarát szolgáltatói hálózat létrehozása egy néhány országban már alkalmazott, kerékpárosbarát minősítési rendszerrel. Ezzel előre tudhatnánk egy adott hely vagy szolgáltató kiválasztásánál, hogy kerékpárosbarát-e, vagy sem. További terveik között szerepel az útvonalak mentén turisztikai információs táblák kihelyezése is.

Zsidró Tamás – a kezdeményezéshez kapcsolódva – most közösségi videóforgatásra buzdítja a lelkes bringázókat: „Ha valaki éppen az ország bármely felújított kerékpárútján teker, készítsen egy videót, bemutatva az utak szépségét, és töltse fel a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség oldalára, amiért ajándékokat is kaphatnak az aktív videós-biciklisták.”

A study tour a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség szervezésében és a Széchenyi 2020 program keretében valósult meg.