Ha téli sportról beszélünk a Balatonon, először valamilyen jeges dologra asszociálunk, vagyis alap esetben ez így lenne. Úgy tűnik azonban, hogy a csaknem 150 éves hagyománnyal bíró jégvitorlázás szerepét mostanra átvette a téli vitorlázás. Előbbihez 2017-ben adatott meg minden körülmény – még jégvitorlás Európa-Bajnokságot (IDNIYRA) is rendeztek –, ugyanis abban az évben fagyott be igazán tartósra a tó.
Mindeközben a téli vitorlázás idén lesz 10 éves, ami erős bizonyíték egy új, megváltozott hagyományra. A BL YachtClub vezetőjében, Tóth Balázsban 2012. telén a Garda tónál sétálva fogalmazódott meg az ötlet, hogy miért ne lehetne a téli vitorlázást itthon is meghonosítani.
„Még abban az évben szilveszterkor a magunk szórakoztatására vízre raktunk egy hajót, és vitorláztunk egyet” – mesélte Tóth Balázs a We Love Balatonnak.
„Még abban az évben szilveszterkor a magunk szórakoztatására vízre raktunk egy hajót, és vitorláztunk egyet” – mesélte Tóth Balázs a We Love Balatonnak.
Az esetnek akkora visszhangja lett, hogy a következő évben egy egységes flottával (hat hajóval) rendezték meg Balatonlellén az I. Szilveszteri Regattát. Később bővült a sor Mikulás, Farsangi és Tavaszi Regattával, amikor pedig már OPEN kategóriában is lehetett nevezni saját hajóval (az egységes flotta aztán ki is kopott), még többen neveztek be. „Ma egy-egy versenyen van, hogy közel 30 egység is indul saját hajóval. Három éve pedig a Magyar Vitorlás Szövetség naptárába is bekerültek a téli versenyek, sőt, támogatják is a kezdeményezésünket” – folytatta Tóth Balázs.
A már említett, 2017-es tél a regattákat is befagyasztotta: „szilveszter reggelén álltunk, és néztük, hogy vajon meg tudjuk-e rendezni a versenyt, vagy nem” – emlékszik vissza Tóth Balázs. Ezen a télen a Farsangi Regattát is csak utólag tudták bepótolni a kedvezőtlen időjárási körülmények miatt. Ugyanerről az évről emelt ki Tóth Balázs egy meghatározó élményt:
„Volt egy nagyon szép napsütéses téli nap, amikor az egész Balaton be volt fagyva. 40 centis sportolásra alkalmas jég volt rajta, de
mivel mi forgattuk a kikötőmedence vizét (az ott parkoló hajók miatt – a szerk.), középen csobogott. Mondtam a
kollégáimnak, hogy hajózzunk már egyet, milyen jópofa dolog, hogy mindenhol jég vesz körül, mi pedig a kikötőben mégis vitorlázunk. Elővettünk egy kicsi
hajót, és elkezdtünk körözni a kikötő medencében, és ez egy óriási élmény volt”
„Volt egy nagyon szép napsütéses téli nap, amikor az egész Balaton be volt fagyva. 40 centis sportolásra alkalmas jég volt rajta, de
mivel mi forgattuk a kikötőmedence vizét (az ott parkoló hajók miatt – a szerk.), középen csobogott. Mondtam a
kollégáimnak, hogy hajózzunk már egyet, milyen jópofa dolog, hogy mindenhol jég vesz körül, mi pedig a kikötőben mégis vitorlázunk. Elővettünk egy kicsi
hajót, és elkezdtünk körözni a kikötő medencében, és ez egy óriási élmény volt”
Egy az előzőhöz kicsit hasonló Farsangi Regattára is volt már példa, amit Tóth Balázs szintén kiemelt az elmúlt 10 évből. A tó elkezdett befagyni, a regatta reggelére mégis kiolvadt, a hajók tulajdonképpen a jégen keresztül mentek ki a kikötőből. Ettől függetlenül biztonságosan meg tudták tartani a versenyt.
Mik az ideális körülmények?
Sem a viharos szél, sem a szélcsend nem ideális egy téli vitorlázáshoz. Mínusz 5 fok és a plusz 10 fok között, akár a plusz 15 fok közötti hőmérséklet a legjobb a yachtclubvezető szerint. Nagyon fontos még a biztonság kérdésköre, a mentőmellény viselését kötelezővé is tették a regattákon. Megfelelő réteges öltözékben és a hajó felkészítésével indulhatnak csak el a versenyek.
Kihalt part helyett élettel teli kikötő
A téli vitorlázás hagyománnyá válása más változásokat is hozott magával Balatonlellén: a hajózási lehetőségekkel egy téli kikötői piac is megszületett, a versenyek köré ugyanis rendszeresen szerveznek programokat, adventi vásárt és gasztrofesztiválokat. A másik ilyen velejáró, hogy a hajók vízen tárolása télen is elterjedt. „Hogyha valakinek van egy hajója, költ a kikötőhelyre, költ a fenntartására, akkor neki sem mindegy, hogy ezt két hónapig tudja használni (a nyáron) vagy akár az év 12 hónapjában” – hangsúlyozta Tóth Balázs.
Új csapatok a jubileumi versenyen
Minden évben vegyes a vitorlás mezőny: a csak női tagokból álló csapattól kezdve van mérnök csapat, de volt, hogy kimondottan gyerekekből álló csapat is indult már. Utóbbi Litkey Árpád vitorlásiskolájában tanuló gyerekekből állt.
„Az idei évre tervünk egy vízirendőr, egy vízimentő, egy színész és egy zenész csapat indítása is, és szeretnénk jótékony célra fordítani a nevezési díjak egy részét: a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatát támogatnánk – akik a kezdetektől fogva vigyáznak ránk a téli versenyeken” – avatott be Tóth Balázs a jubileumi szilveszteri esemény terveibe.
Kinek való?
Teljesen
amatőröktől kezdve a profi vitorlázókig bárkinek ajánlott a részvétel. Ha valaki például jelentkezik, de még soha életében nem vitorlázott, akkor Balázsék igyekeznek egy csapatot keresni számára. Amióta pedig van Luszi nézőhajó is, bárki testközelből nézheti a rajtot és magát a versenyt, ami persze a mólóról is elég szép látvány.
Az idei Mikulás Regattán (december 3-án) a Mikulásgyárnak gyűjtenek és egy beteg gyerek gyógyulását támogatják. December 1-jén nyílik a balatonlellei műjégpálya is.