Befejeződött a Balaton június közepén kezdett vízeresztése, sikerült a Sió-csatornán eljuttatni az új hajókat a tóra.
A vízeresztés és a hajók felvontatása szombaton zárult le, és a lehető legkisebb vízveszteséget okozta a Balatonon, miközben a tó természetes vízkészletváltozására az átlagosnál csapadékosabb június eleji időjárás is kedvezően hatott
– közölte az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) az MTI-vel. A Balatonból leeresztett vízmennyiség júniusban 6,5 centiméter volt, a tó vízkészletének természetes változása pedig, ami vízeresztés nélkül is bekövetkezett volna: 4,5 centiméter. Tehát a vízeresztés időszakában a tó átlag vízállása összesen 11 centimétert csökkent (121-ről 110 centiméterre) – tették hozzá.
A Balaton átlagos vízállása meghaladta a 120 centiméteres szabályozási szintet, így egyes déli parti települések védelme érdekében megkezdődött a vízeresztés a Sió-zsilipen keresztül, amely ezáltal hajózhatóvá is vált, így a Balatoni Hajózási Zrt. új kompjai is eljuthattak a tóra.
Közel 400 kilométert tettek meg a hajók a Balatonig
A hajók mozgatásánál a vízügyi szakemberek egyik legfontosabb célja a Balaton elkerülhetetlen vízmennyiség-veszteségének optimalizálása volt, ezért feszes ütemtervet állítottak össze, modellezték a vízszinteket, vízeresztési és hajómozgatási ütemezést dolgoztak ki, felkészítették a Siót a hajók fogadására, eltávolították a torlaszokat. A kritikus hidakhoz ideiglenes vízmércéket telepítettek, amelyek biztosították, hogy a hajók biztonságosan, megfelelő vízmélység mellett át tudjanak haladni a hidak alatt, az információáramlás gyorsítása érdekében pedig új mobilapplikációt vezettek be, amelynek segítségével a friss mérési eredmények szinte azonnal a döntéshozók rendelkezésére álltak – ismertette az OVF.
Az új hajók a komáromi hajógyárból a Dunán, majd a Sió-csatornán keresztül utaztak konvojban a Balatonra. Az új hajók hónapok óta szállításra előkészített állapotban várták, hogy a Balaton vízállása, valamint az időjárás lehetővé tegye a vízi szállításukat. A hajók a Sió torkolatáig 272 kilométert utaztak, a Sió-csatornán pedig összesen 121 kilométer megtétele után érték el a Balatont.
Az Országos Meteorológiai Szolgálat hosszú távú előrejelzése szerint a nyár folyamán az ilyenkor megszokottnál kissé melegebb, átlagosan csapadékos időjárás várható a Balaton vízgyűjtő területén, így a tó természetes vízkészletcsökkenése átlagosnak számít.
Szántód, Tihany, Balaton és Tomaj
Az új katamaránok (Balaton és Tomaj) egyenként 350 utas és 35 kerékpár szállítására lesznek alkalmasak, míg a kompok (Szántód és Tihany) külön-külön is a jelenlegi kapacitásnál 20 százalékkal több, azaz 24 gépjárművel, 30 kerékpárral és 120 utassal közlekedhetnek majd – számolt be a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART).
Az összeszerelést követően (a Sió-csatorna adottságai miatt visszabontott állapotban szállították a hajókat) forgalomba álló kompok Szántódrév és Tihanyrév között közlekednek majd, míg a katamaránok a Fonyód – Badacsony, valamint Siófok – Balatonfüred – Tihany útvonalon teljesítenek majd szolgálatot.
Forrás: MTI, Balatoni Hajózási Zrt.