Veszprém egyik mesés helyszínén, a Veszprémvölgyi út és a Séd találkozásának közelében egy vasútállomás és egy felújított kisvonat őrzi az egykori veszprémi kisvasút emlékét. A 1960-as években megépült Úttörővasút, ami az egykori Vidám Parkot és a Kittenberger Kálmán Vadasparkot kötötte össze, csak bő egy évtizedig közlekedett, mégis fontos része lett a város történetének. Annyira, hogy lelkes önkénteseknek és támogatóknak köszönhetően az egykori mozdony és a négyből megmaradt két kocsi régi pompájában áll a várost átszelő patak partján. Bemutatjuk a veszprémvölgyi kisvonat történetét.

Fotó: Kőrösi Tamás - We Love Balaton
Veszprém nemcsak szintkülönbségekben bővelkedik, hanem zöldterületekben is, és itt úgy indulhatunk akár félnapos túrákra, hogy el sem kell hagynunk a város határait. Az egyik kihagyhatatlan helyszín ehhez a Séd mentén kanyargó Kolostorok és kertek sétány, amely vadregényes helyszínekre visz, és amely mentén romokat, malmokat, sziklafalakat is láthatunk. A Gulya-domb alatti szakaszon 2022 októbere óta egy piros és sárga színekben pompázó kisvonat áll, melynek segítségével 80 évet repülhetünk vissza az időben.

Fotó: Kőrösi Tamás - We Love Balaton

Fotó: Kőrösi Tamás - We Love Balaton
A kisvonat 80 ezer munkaórával valósult meg
A kisvasút története 1958 februárjában kezdődött, a veszprémi tanácsháza városrendezési nagygyűlésén. Ekkor határozták el, hogy létrehozzák a Vadasparkot, a Vidám Parkot (ez az eredeti írásmód) és a kettőt összekötő Úttörővasutat, írja honlapján a városi sétákat szervező Túrajó. A szórakozási lehetőségek kibővítésével és az első vidéki állatkerttel a városvezetés a veszprémiek kedvében akart járni az 1956-os megtorlásokat követő kádári konszolidáció jegyében. Így írt erről a Középdunántúli Napló 1958. február 2-án:
„A veszprémi úttörővasút építését a Séd patak völgyében rövidesen megkezdik. A kisvasút Diesel-mozdonya – az NDK-beli lokomotívgyár FDJ szervezetének ajándékaképpen – az elmúlt napokban már megérkezett, a tervek szerint ez év májusában megindul a vasút.

Fotó: Kőrösi Tamás - We Love Balaton
A lap beszámol arról is, hogy ugyancsak „májusra tervezik az úttörővasút végállomásánál létesítendő állatkert megnyitását is, amelynek állatanyagát a Földművelésügyi Minisztérium Erdőgazdasági Igazgatósága ajándékozza a veszprémi úttörőknek, s amelyben az ország erdeiben élő összes állatfajtákból lesz egy-egy példány”.

Fotó: Kőrösi Tamás - We Love Balaton
A mesés adottságokkal rendelkező Betekints-völgyben induló
fejlesztések, akárcsak a hegyi alagútban zakatoló kisvasút, a városlakók
„önkéntes” munkájával valósult meg. 1958. augusztus elsején megnyílt a Kittenberger Kálmán Úttörő Növény- és Vadaspark, és 1961. május elsejétől már az új Vidám Park
élményelemeként robogott keskeny nyomvonalú, 1 km-es pályáján a Séd-völgyi
Úttörővasút. Bő két évvel később pedig már a Puskás-malom mögötti dolomitsziklába
vájt-robbantott alagúton is átutazhattak vele a város megújult rekreációs
parkjába látogatók.
A Népszabadság 1962.
június 17-i számában az áll, hogy a veszprémi állatkertet és vidámparkot
összekötő alagút felépítéséhez Veszprém város lakói 80 ezer társadalmi
munkaórával járultak hozzá.

Fotó: Kőrösi Tamás - We Love Balaton
A vonat a Vadasparkot az 1961. május elsején megnyílt Vidámpark Kiskuti csárda melletti bejáratával kötötte össze. A beruházás jelentősége hatalmas volt: Veszprém többnapos tartózkodásra is alkalmas turisztikai attrakcióvá vált a várnegyeddel és a viadukttal együtt.

Fotó: Kőrösi Tamás - We Love Balaton
Míg a Vidám Park eleinte másfélszer akkora bevételt hozott, mint a Vadaspark, a trend később megfordult. A 70-es években a Vidám Park és az Úttörővasút működése veszteséges lett, fenntartásuk és a szükséges felújítások költségeit nem fedezték tovább a város és az állami vállalatok. A Vidám Parkot használaton kívül helyezték, a kisvonat 1972-ben tette meg utolsó útját, hogy közel fél évszázadig téli álmot aludjon.

Fotó: Kőrösi Tamás - We Love Balaton
A kisvonat új élete
A város azonban nem felejtette el a kisvasutat: a 80-as
években Bándi László helytörténész kezdeményezésére szerették volna újra üzembe
helyezni a vonatot, nem találtak azonban nyugdíjas mozdonyvezetőket a feladatra. A
síneket felszedték, az egykori vasút emlékét pedig csak a megmaradt állomásépület
őrizte a Séd partján.
A kisvonat történetét Raffai Csilla turisztikai tanácsadó, geotúra-vezető, a Túrajó társalapítója kezdte el kutatni néhány évvel ezelőtt, az egykori Vidám Park helyszínét bejáró városi sétája kapcsán.

Fotó: Kőrösi Tamás - We Love Balaton
„A veszprémi kisvasút és a vidámpark emléke ma már csak nyomokban lelhető fel. Működésének bő 10 éve alatt mégis annyi embert tett boldoggá – ha csak rövid időre is –, hogy turisztikai szakemberként, de veszprémi magánemberként sem lehet elmenni mellette szó nélkül”
– írta 2019 januárjában a Facebookon.
A Túrajó csapata –
lelkes önkéntesek –
és a veszprémi
Városüzemeltetési Iroda vezetője, Kovács Zoltán koordinálásával komoly
kutatómunkába kezdtek.
Kiderült, hogy a mozdony és a kisvonat két kocsijából kettő fennmaradt, néhai Németh Károly mentette és őrizte meg őket Balatonfűzfőn.
Felújítani sajnos már nem tudta a szerelvényeket, de Némethné Károlyi Jolán önkormányzati képviselő segítségével a kocsikat és a mozdonyt visszaszállították Veszprémbe. Megszületett a Veszprémvölgyi kisvonat 2.0 kezdeményezés, amelynek célja a megtalált eredeti mozdony és a két kocsi felújítása és kiállítása volt.

Fotó: Kőrösi Tamás - We Love Balaton

Fotó: Kőrösi Tamás - We Love Balaton
A felújításhoz magánszemélyek, civil szervezetek és cégek saját munkájukkal vagy anyagi támogatással járultak hozzá. Az újjávarázsolt szerelvényt 2022 októberében adták át, addigra a vonatot eredeti színére festették, beépítették a belső fabútorokat, a helyükre kerültek a plexiablakok, elkészült a mozdony játék műszerfala, és tájékoztató táblát is kihelyzetek az Úttörővasút történetéről.

Fotó: Kőrösi Tamás - We Love Balaton

Fotó: Kőrösi Tamás - We Love Balaton
Terveznek egy interaktív minikiállítást is az egykori megállóban, ami az egykori Vidám Parkot és az egykori Úttörővasút működését mutatja be. „Természetesen keressük a pályázati lehetőségeket, de a következő lépések megtételéhez további támogatásra is szükségünk van a kezdeményezést szívügyüknek érző cégektől és magánszemélyektől egyaránt” – írja Raffai Csilla legutóbbi posztjában.

Fotó: Kőrösi Tamás - We Love Balaton
A Vidámpark és a kisvasút emlékét idézi fel a Túrajó Vidámpark Anno című sétája, mely a helyszínek (Betekints-völgy, kisvasútalagút) bejárása mellett az egykori szabadidőközpont történetét és működését is bemutatja a résztvevőknek.
A cikkhez a következő forrásokat használtuk:
A Túrajó honlapja
Középdunántúli Napló, 1958. február 2., II. évf. 28.
szám
Népszabadság, 1962. június 12., 137. szám
Sövényházi János: Vidámpark a Séd-Völgyben, Napló, 2018. október 13.