A tavasz egyik legszelesebb napján, március 28-án került sor a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) új hajóinak avatására. A négy új hajó közül az egyik, a Tomaj katamarán fedélzetén utaztunk át – erős hullámzásban – Siófokról Balatonfüredre. Különös érzés volt belegondolni, hogy a hajó első utasai között lehetünk. Élménybeszámolónk következik.
A siófoki kikötőben vártuk, hogy kipróbáljuk a BAHART négy új hajója közül az egyiket, a Tomaj katamaránt. A kékben és feketében pompázó monstrum kis késéssel, hangtalanul úszott be az indulási helyére, mi pedig izgatottan vettük birtokba a fedélzetet. Különös érzés volt belegondolni, hogy a hajó első utasai között lehetünk.
A katamarán kívülről a komp színeit és formavilágát hozza. 11 méter széles és 35 méter hosszú, 350 utast és 35 kerékpárt tud egyszerre szállítani.
Bent letisztult, szürke enteriőr fogadott minket, a szürke üléssorok egy repülőgép belső tereit juttatták eszünkbe. Nemcsak egymás mögött, hanem egymással szemben, asztalok mellett is helyet foglalhatnak a nagyobb társaságok.
Az aznap haragoszöld víz hullámait a klimatizált utastér két oldalán, a hatalmas ablakokon keresztül láthattuk. Amit hiányoltunk, hogy a katamarán utasteréből előre nem lehet kilátni. Felsétáltunk a felső fedélzetre, ahol a hely nagy részét rendezett széksorok foglalják el. A katamarán fedélzete szinte teljesen fedett, amiért minden utas hálás lesz a nyári napokon. A tájban gyönyörködni itt is csak oldalt és hátul lehet, a teljes panorámát egy fal zárja el.
Indulás előtt még az átlátszó falú kapitányfülkébe is beleshettünk. Akárcsak a kompon (amit korábban már szintén leteszteltünk), itt is egy sci-fibe illő irányítópultnál állva, érintőképernyőket nyomkodva irányítja a komp vezetője a hatalmas járművet.
Az elemek tánca
A katamarán hangtalanul hagyta el a kikötőt – akárcsak a kompot, ezt a hatalmas hajót is elektromos motorok mozgatják. A nyílt vízen aztán megtapasztaltuk a természet erejét: az 50-60 km-es szélben lemondtunk arról, hogy a felső fedélzetről kísérjük figyelemmel a másik három jármű útját. Ez a nap azért is különleges volt, mert még soha nem történt olyan a BAHART 178 éves történetében, hogy négy hajót egyszerre adtak át a nagyközönségnek. A Tomaj katamarán mellett útnak indult testvére, a Balaton és a két új komp, a Tihany és a Szántód is.
Visszatértünk az alsó szintre, és az ablakok mögül néztük az elemek táncát. Az erős hullámzás miatt lassabban haladtunk a tervezettnél, és éreztük, ahogy a hajó a hullámokkal küzdve szeli át a tavat. Az utazás ideje alatt – ha valamilyen oknál fogva nem akarunk a tájban gyönyörködni, vagy az átadás napjához hasonlóan túl szeles az idő – kávézhatunk, vagy letesztelhetjük a büfé kínálatát. Kiderült, hogy a wifi is gyors.
A négy hajóból álló flottát a rossz idő ellenére lelkes tömeg várta Balatonfüreden. A hagyományoknak megfelelően Bóka István balatonfüredi, Manninger Jenő keszthelyi polgármester és dr. Molnár Anita, Siófok alpolgármestere fogadta a hajókat, majd Mihályi Norbert Jeromos atya, tihanyi perjel felszentelte azokat. A két-két kompot és katamaránt ezt követően hagyományosan, pezsgővel avatták fel, majd az utasok ingyenes sétahajózáson próbálhatták ki a hajókat.
Szét kellett szerelni a hajókat, hogy elférjenek a hidak alatt
A két új komp és a két katamarán már 2021-ben elkészült a komáromi hajógyárban, a BAHART és a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) közreműködésével. A katamaránokat kb. egy éven át építették, majd a járművek két évig vártak a szállításra előkészített állapotban, hogy a Balaton vízállása, valamint az időjárás lehetővé tegye a Dunán és a Sió csatornán át vezető, 400 km-es út megtételét (útjukat mi is követtük).
Az Országos Vízügyi Főigazgatóság munkatársainak úgy kellett szabályozniuk a vízszintet, hogy a hajók elférjenek a csatorna hídjai alatt, ugyanakkor elég mély maradjon a víz, hogy lehetővé tegye a haladást. A szállítás előtt mederkotrást is kellett végezni a Sión. A hajók végül 2023 nyarán érkeztek meg Siófokra, visszabontott állapotban – egyes felépítményelemeik ugyanis nem fértek volna el a hidak alatt, ezért szétszerelve, hajón utaztak. Az új vízi járművek összeszerelése és műszaki rendszereik véglegesítése, beüzemelése a siófoki telephelyen történt.
A legforgalmasabb útvonalakat szolgálják ki
A Tomaj és a Balaton a tó eddigi legnagyobb kapacitással rendelkező katamaránjai, és a két legforgalmasabb, azaz a Fonyód–Badacsony, valamint a Siófok–Balatonfüred–Tihany útvonalon közlekednek. A kompokkal együtt évente várhatóan közel 1 millió utast fognak szállítani. A katamaránok a korábbi hajókhoz képest sokkal több, 35 kerékpárt tudnak egyszerre fogadni: erre szükség is van, 2023-ban csak a kompokra közel 130 ezer utas szállt fel kerékpárral, és ez a szám az utasforgalom tizedét jelenti.
2024 áprilisában Siófok, Balatonfüred, Tihany, Badacsony és Fonyód hajóállomások nyitnak meg, szombaton és vasárnap lesz lehetőség hajóra szállni. A menetrendek, a jegyárak és a jegyvásárlás itt találhatók.
(Borítókép: Vasvári Tamás / MTI)