Míg egy nyári strandolás tervezésénél a legfontosabb, hogy süssön a nap, addig egy vitorlázás esetében a kiindulópont a szél. Balatonfüreden vagyunk, hét ágra süt a nap, a szél még inkább csendesnek tűnik, de a kikötőből megnyugtatásul érkezik az információ a verseny előtt: „jó szelünk lesz”.
Sorsolás útján kiderült, hogy melyik csapat melyik hajóban lesz, a szervezők által biztosított kapitányokkal – merthogy Media Regatta verseny lévén ebből a szektorból kevés a hivatásos vitorlázó. Felszállunk a megfelelő hajókra (mi a Gen Y csoport Media Future Lagertha nevű hajóján voltunk), és Zozó kapitányunkkal vitorlát is bontunk.
14 év után újra Media Regatta
A hazai médiaszektor szereplőinek dedikált nagyhajós versenyt 2010-ben rendezték meg utoljára. A mostanra újjáéledt regattának is Litkey Farkas olimpikon vitorlázó volt a társszervezője és fővédnöke, aki azt mondta a We Love Balatonnak a versenyről, hogy az iparág képviselői egy szokatlan közegben ismerhetik meg egymást. A 22 nevezett hajó tengerekre és hatalmas hullámokra van kialakítva, így teljes biztonságban tehettük meg a Balatonfüredi Yacht Clubból induló, Tihanyig tartó versenytávot. A hajókat hosszúságuk alapján három különböző kategóriába sorolták, amelyeket a különböző generációkra utaló fantázianevekkel láttak el (Gen X, Z és Y).
Teljesen bevonódni
Néhány perc leforgása alatt utasokból egyszer csak aktív versenyzőkké válunk, és a frissítő italok kíséretében töltött laza beszélgetéseket hirtelen felváltják a kanyarodáshoz szükséges, többszereplős műveletek, feszített tempóban hangzanak el a „Fordulunk, felkészülni!” és a „Tépjed, tépjed!” felszólítások. Egyszerre figyelünk arra, hogy ellentartsunk a számunkra szinte felborulni látszó (valójában átlagosan forduló) hajó dőlésszögének.
És ami a legújabb, legérdekesebb tapasztalás a versenypályán, az a szintén (számunkra)
ütközni látszó hajók.
Mikor kapitányunkat figyelmeztetve – inkább már aggódva – jelezzük, hogy nagyon közel jön egy hajó, ő teljes higgadtsággal jelzi, hogy „nekünk van útjogunk”. Mintha ezzel nullára redukálódna az ütközési esélyünk. Ez a többször megismétlődő jelenet a valóságban végül tényleg nem végződött ütközéssel – mint megtudjuk, néha persze előfordul versenyeken, de hajók esetében egy kis karcolás is többmilliós kár lehet.
„Elvenni a szelet”
Ezek után nem kérdés, hogy a versenyszellem mindenkiben aktiválódott, a regatta útvonalán kihelyezett bóják elérése és szabályos megkerülésük közben egymás előzése egy nagyon izgalmas procedúra (természetesen főleg akkor, mikor mi előztünk). Ilyenkor egy másik versenyző hajó közvetlen mögé helyezkedünk, a művelettel párhuzamosan elkezdjük az ellenfél hajót lassítani, ugyanis azzal, hogy mögé „állunk”, elvesszük a vitorlájából a szelet, ezután sikeresen végre is hajtjuk az előzést.
A célba érés után sem kötöttünk még ki, ugyanis vízi DJ-szettel folytatódik a program. A bulihajóhoz – hármasával-ötösével egymáshoz kötve a hajók – lehorgonyozunk, hogy élvezzük a zenei aláfestéssel lüktető panorámát.
Igazi megérkezés ez, megszűnt az idő, a verseny okozta adrenalin pedig szépen elsimult, volt, aki úszott is egyet. A hajó orránál üldögélve élveztük a pillanatot és a jó társaságot.
A győztesek:
- Gen X kategória: az RTL 3-as csapata
- Gen Y kategória: Ringier
- Gen Z kategória: Google
Az Indaplay különdíját az RTL 2-es csapata kapta a legjobb megörökített pillanatért, a Media Future szakmai lap a különdíját a Mindshare női kollaborációjának ítélte, a BYC vándorkupáját pedig a kategórianyertes és az abszolút győztes RTL 3-as csapat vitte el. A díjakat Litkey Farkas adta át.
A szervezők bejelentették, hogy a Media Regattát 2025-ben is megrendezik (június 13. a kitűzött nap), már el is indult az előzetes regisztráció.
(Borítókép: Cserta Gábor)