Átfogó módosítás alatt áll a KRESZ, amelynek legfőbb oka az, hogy szabályrendszert az elmúlt 50 évben csak kisebb részletekben módosították, emiatt pedig mára átláthatatlanná vált. Az Index június elején egy átfogó cikkben szedte össze mindazt, amit érdemes tudni a Építési és Közlekedési minisztérium által tervezett módosításokról, ezt követően pedig egy kifejezetten kerékpárosoknak szóló összegző is elkészült.
Sebességkorlátozások, utak
A tervek szerint lakott területen kívül sisak nélkül legfeljebb 40 kilométer/órával lehet biciklizni, sisakkal ez legfeljebb 50 kilométer/órára módosul. Mint írják, utóbbi esetben nagy az ellenállás, mert a sportkerékpárosok esetében bizonyos helyzetekben ez a sebesség kifejezetten kevésnek számít. (A terv alapján sportkerékpáros minősítést is bevezetnek, ezt az „kapja meg”, aki kiváltja a versenyzői licencet, illetve a biciklije megfelel bizonyos előírásoknak.)
Járdán maximum 10 kilométer per órával lehet biciklizni, ha nincs kerékpárút vagy kerékpársáv, és nem zavarják a gyalogosokat. Bevezetnék az ún. 10/10-es szabályt is, ez alapján a gyalogátkelőhely tízméteres körzetében szintén maximum 10 kilométer/órás sebességgel lehetne közlekedni kerékpárral, amely az átkelésre is vonatkozik, így nem lenne szükséges leszállni és áttolni a bringát az úttesten. Nagyon fontos, hogy igazodni kell a gyalogosok sebességéhez, és ebben az esetben NEM lesz elsőbbségük a közeledő autósokkal szemben, tehát az a kerékpáros, aki a gyalogátkelőre hajt és az autós már nem tud lefékezni, nem védekezhet azzal, hogy neki volt elsőbbsége.

A kerékpárutak megmaradnak, de nem kötelező használni őket. Ha túlzsúfolt vagy nem biztonságos az út, a kerékpárral közlekedők választhatják a járdát, emiatt és nem büntetik meg őket.
„Egy leendő szabályozás kimondja, hogy az úttest jobb szélétől számított egy méter széles útfelületet vegyes használatú sávrésznek neveznék, ezzel megerősíthetik azt az előírást, mely szerint a kerékpárosok, gyalogosok és más, jellemzően egy nyomon haladó járművek az úttest jobb szélére húzódva közlekedhetnek. Ez pedig azt is jelenthetné, hogy az autósoknak a jobbra tartási kötelezettsége megszűnne a sávon belül, és mehetnének egészen középen is akár” – írják.
Kerékpáros utca
A terv alapján a kerékpáros utcákba csak biciklisek hajthatnak be, az autósok pedig ugyanezt csak célforgalomban használhatják, azt is maximum 25 kilométer/órás sebességgel. Ebben a zónában a gyalogosok csak a járdán haladhatnak, tehát a bringások itt valóban mindenkivel szemben elsőbbséget élvezhetnek.

Bukósisak
14 éven aluliaknak és a már említett engedéllyel rendelkező sportkerékpárosoknak kötelezővé tennék a bukósisak használatát.
Alkoholfogyasztás
Hivatalosan 0,8 gramm/liter véralkohol-szint vagy 0,4 milligramm/liter légalkoholérték alatt engedélyezett biciklizni, viszont ebben az esetben érdemes figyelembe venni, hogy mindenkinek más a tűréshatára, így saját felelősségre döntsük el, hogy tekerésre alkalmas állapotban vagyunk-e.
Mi a helyzet akkor, ha nem csak egyedül tekernénk?
Még lakott területen kívül is engedélyeznék, hogy 4–12 fős csoportok egymás mellett is közlekedjenek, tehát nem libasorban, hanem bolyban.
Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke a bolyban kerékpározók szabályozásával kapcsolatban úgy fogalmazott a lapnak, hogy praktikusabb egymás mellett is engedni a kerékpározást, mert így a csoport egy lassabb járműhöz hasonlít, amely előzésnél beláthatóbb.
Ha más is felülne a kerékpárra, akkor mindenképpen 16 éves kor felett kellene lennie, alatta ugyanis nem szállítható majd utas. Legfeljebb két, 10 évnél fiatalabb gyereket vihetnek az erre alkalmas ülésen. Utánfutó-használat esetében legfeljebb négy, 10 évnél fiatalabb gyereket lehet majd egyszerre vinni.

(Borítókép: Kőrösi Tamás - We Love Balaton)