Teljesen gyanútlanul mentünk el a füredi Hajógyári kikötőbe, hogy beszélgessünk az ottaniakkal a mostani kikötőbővítésről és -felújításról. Majd mire feleszméltünk, már egy motorcsónak fedélzetén indultunk a Balaton közepe felé, hogy ott két profi katamarános mutassa be, hogyan lehet egy minikatamaránon is úgy mozogni, mintha 70 km/h-s szél fújna, és épp a Kékszalagért menne a verseny. De kezdjük az elején.
A Hajógyári kikötő német tulaja nyert egy EU-s pályázaton, így hamarosan már 300 kikötőhely várja a vitorlázókat Balatonfüreden az eddigi 120 helyett, mellette pedig épül egy vitorlásközpont is konferenciateremmel, gyerekeknek játszószobával, vitorláskiegészítőket áruló üzlettel és, ami különösen jól hangzik, a füredi hajógyártást bemutató múzeummal.
Mert Füreden 1881 óta gyártanak vitorlásokat, és a Balaton típusú hajók a mai napig készülnek az itteni műhelyben. Csak két adalék: Fa Nándor és Gál József 30 évvel ezelőtt egy Balaton-31-es vázából kezdték építeni azt a hajót, amellyel megkerülték a Földet, de a Kékszalag rekordját több mint 50 éven keresztül tartó Nemere II is itt készült hajdan.
Pont nem a Balaton típusra vonatkozik, de a kikötő új helyeire már nagyobb, 40-50 lábas hajók is be tudnak állni, néhány helyet pedig kifejezetten katamaránoknak tartanak fenn. A szezonra szóló bérleti díj kb. 500 és 900 ezer Ft lesz. Amikor nemrég ott jártunk, még nagyban folytak a munkák. Az újdonságokat a Kékszalag után adják át, mert addig a vitorlázókat lefoglalja a Balaton leghíresebb versenye.
Suliból ki, suliba be
Az egyik kikötői újdonság nem várja meg a nagy versenyt. Idén – Magyarországon először – katamaránsulit indít a Hajógyári kikötő, ráadásul nem lelkes amatőrök vezetésével: annak a Team Black Jacknek a tagjaitól lehet tanulni, akik tavaly dobogóra kormányozták katamaránjukat a Kékszalagon. Az első tábort június 22–26. között tartják.
„Szerintem Európában is egyedülálló, hogy egy helyi topcsapat nemcsak a közvetlen utánpótlására figyel, hanem katamaránozásban teljesen kezdő gyerekekkel foglalkozik” – ezt pedig már Nagy „Rozsda” Attila, a Black Jack kormányosa mondja nekünk, ahogy leülünk vele beszélgetni.
Mint kiderül, idén hat tábort hirdetnek meg egész nyáron, egy hétre pedig kb. 12 gyereket várnak. Az egészet úgy kell elképzelni, hogy hétfőtől péntekig tart a tábor, de az utolsó nap már csak arról szól, hogy bemutatják a szüleiknek, mit tanultak a héten.
Multitasking a vízen
Attila szerint a katamarán egy mai gyereknek már testhezállóbb, mint a régi vitorlástanfolyam, mert itt a megosztott figyelem kulcsfontosságú: „Az én gyerekeim már iskolába menet Skype-olnak, közben e-mailt néznek a telefonjukon, mellette pedig még tölt a Facebook is, szóval nagyon nehéz lekötni a figyelmüket, emiatt a régi fajta, gyerekeknek szóló vitorlásoktatást unalmasnak találták. A katamaránnál viszont sokkal több dologra kell figyelni egyszerre” – mondja Attila, majd hirtelen már ott tartunk, hogy csomagoljuk ki az egyik kis katamaránt, amelyet két Team Black Jack-tag most gyorsan ki is próbál a szemünk előtt.
Ahogy előkészülnek, tényleg látszik, hogy ezeket a katamaránokat méretben nem lehet összehasonlítani egy felnőtt kéttestű hajóval – a Black Jack „anyahajójához” képest kb. feleakkora. Attila szerint a suli által használt Topaz–12-es modell 120 kilót bír el legfeljebb, ezért háromnál több vitorlástanonc egyszerre nem fér fel a fedélzetre. A nyári táborokra hat katamaránt hoztak Hollandiából, de ősszel érkezik még további négy.
Minden más felszerelés is új, Attiláék az alábbiakat adják minden beiratkozónak:
- mentőmellény,
- trapézbugyi,
- bukósisak.
A vitorlásmúlt egyáltalán nem alapkövetelmény, de az úszás igen. „A tábor első feladata, hogy ússzanak 50 métert két bója között. Ha ez nem megy, akkor sajnos a gyerek nem fogja magát biztonságban érezni a katamaránon.” Pedig erre szükség lesz, mert amikor azt kérdezzük, mi lesz, ha beborulnak a vízbe a katamaránnal, Attila csak annyit mond: „Ha nem magától borul be, akkor mi borítjuk.” Ennek pedagógiai oka van: pontosan érezniük kell a határokat, hogy esetleg később éles helyzetben tudják, meddig lehet elmenni, valamint arra is rá kell érezniük, hogy semmi gond nincs akkor, ha a katamaránnal együtt vízben kötnek ki. Most pedig ekkora sebességnél és a szükséges biztonsági felszereléssel nem történhet baj.