A három éve indult rendezvénysorozat mára a legnagyobb balatoni fesztiválokat tömöríti a Művészetek Völgyétől a B.my.Lake-ig. Miért jó egy ernyő alá venni a népzenét a technóval, és miért lesz ettől jobb a Balatonnak? Interjúnk Lobenwein Norberttel és Fülöp Zoltánnal, a MOL Nagyon Balaton ötletgazdáival és Kiss Ádám projektvezetővel.

We Love Balaton: 600 ezer látogató elérése volt a cél idén, hányan vettek részt végül összesen a MOL Nagyon Balaton fesztiváljain?

Fülöp Zoltán: Bőven túlteljesítettük a terveinket. Amíg tavaly félmillió alatti közönséggel számolhattunk, idén végül összesen 880 000 vendéget vonzottak a MOL Nagyon Balaton rendezvények a régióba, ami hatalmas sikerként értékelhető.

WLBA: Idén már szelektáltatok, és „csak” 22 rendezvényt válogattatok be a MOL Nagyon Balaton programjába. Mik voltak a kiválasztás szempontjai?

Lobenwein Norbert: Két évvel ezelőtt, amikor elindítottuk a MOL Nagyon Balaton sorozatot, kifejezetten augusztus 20-a környékére koncentráltunk. Az akkori tapasztalatok alapján 2014-re már az egész szezonra kiterjesztettük a programot, de még mindig szükségünk volt arra, hogy lássuk: mi működik jól a Balatonon, mi kevésbé, mire van nagyobb igény, és mire kevesebb. Idén már két évvel a hátunk mögött tervezhettünk arról, hogy mi mindent szervezzünk mi magunk: nagyjából 10 eseményt hoztunk össze önerőből. De ami igazán örömteli számunkra, az a partnereink jelenléte. Büszkék vagyunk arra, hogy a régióban működő új és nagy múltú, rangos események ma már szinte kivétel nélkül kapcsolódtak a MOL Nagyon Balaton ernyő alá.

Balról jobbra: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Kiss Ádám

WLBA: Nagyon különböző a fesztiváljaitok célközönsége, hogyan tudtok a MOL Nagyon Balaton branddel egyszerre megszólítani egy Tihanyi ARTPlacc- és egy Balaton Sound-látogatót?

Kiss Ádám: Nem célunk, nem is lehet célunk, hogy a MOL Nagyon Balaton összes eseményére összetereljünk mindenkit a Kaláka-rajongóktól a technopartik közönségén át az ultrafutókig.  A MOL Nagyon Balaton lényege inkább éppen az, hogy ezt a sokféleséget mutassa meg a hazai és nemzetközi közönségnek, amiben mindenki meg tudja találni a számára vonzó, színvonalas programot. Ez a kínálat önmagától is évről évre bővül és fejlődik. Így biztos, hogy a MOL Nagyon Balatonban is bőven van még tartalék.

WLBA: Harmadik éve létezik a MOL Nagyon Balaton rendezvénysorozat. Hogy látjátok, sikerült-e elérni ennyi idő alatt, hogy az emberek ismerjék a Nagyon Balaton brandet, és tudják, hogy a Balaton Soundtól a Művészetek Völgyéig milyen különböző fesztiválok tartoznak hozzátok?

Fülöp Zoltán: A MOL Nagyon Balaton reklámkampánya közel 1 milliárd forintos értéket ért el idén, emellett 10 országosan ismert és 15 regionális eseményen és azok kampányában voltunk jelen, továbbá a MOL és az MTVA jelentős hátteret adott a programsorozat népszerűsítéséhez. Ezen a téren még van hova fejlődnünk, nem kis kihívás népszerűvé tenni ennyiféle különböző kulturális tartalmat magába foglaló márkát. De úgy látjuk, hogy a szakma már egyértelműen érti és értékeli a MOL Nagyon Balatont, és a közönség körében is egyre ismertebb.

WLBA: Szerintetek melyik volt idén a legsikeresebb rendezvény?

Kiss Ádám: Mivel nagyon különféle méretű, életszakaszú és tartalmú rendezvényekről beszélünk, ezt nehéz megítélni. Született jó néhány, számok alapján is igazán sikeresnek számító program. Például a megújuló Művészetek Völgye, a MasterCard Balaton Sound, a Veszprémi Utcazene Fesztivál és a STRAND – B.my.Lake kettős – ezek mindegyike 100 000 fő fölötti vendéglétszámot vonzott. De megemlíteném a balatonföldvári Kultkikötőt, akik éppen az idei, 10. évadjukkal bizonyították be, hogy a színháznak is van létjogosultsága a nyári Balatonnál. Három helyszínen 50 000 ember volt kíváncsi a Kultkikötő által bemutatott előadásokra. Az NN Ultrabalaton tókerülő futófesztiválján pedig annyian akartak rajthoz állni, hogy a nevezést már év elején le kellett zárni, és sokan el sem tudtak indulni.

WLBA: Melyik volt a legjobb pillanat a fesztiválszezonban?

Lobenwein Norbert: Ez nyilván szubjektív, mindenkinek más, és akár eseményenként is lehet „legjobb pillanatokat” említeni. A portfólióban nekem a STRAND – Nagyon Zene Fesztivál a kedvencem, az ottani közönség tud valamit, amitől nagyon jó hangulata van az egésznek. Nagyon szerettem a kompkoncerteket is, és jó volt az ARTplaccon sétálgatni.

Fülöp Zoltán: Sok emlékezetes mozzanata volt az idei nyárnak, ha egyet ki kellene emelnem, akkor azt a meglehetősen rendhagyó és eddig példa nélküli, kis túlzással (fesztivál)történelmi momentumot emelném ki, amikor egyszerre, egy időben nyitottuk ki a STRAND – Nagyon Zene Fesztivál és a B.my.Lake kapuit. Ezenkívül számomra a nyár egyik legjobb pillanata az volt, amikor a Balaton Sound nulladik napjára zúduló vihart követően kiderült az ég, és onnantól négy napig a fesztiválra sütött a nap.

Kiss Ádám: 17 éves koromban Zamárdiban töltöttem a nyarat a nagyszüleimnél. Egy étteremben dolgoztam, és délutánonként a francia zenetévét néztem, ahol állandóan a Simple Plan együttes első slágere, az I Do Anything ment. 13 év múlva hallhattam ugyanezt a számot élőben, az étteremtől 200 méterre, a saját fesztiválunkon.

WLBA: Idén műsorfüzet helyett egy ingyenes műsormagazint kaptak a Balatonnál nyaralók. Milyen volt a fogadtatása?

Kiss Ádám: A tavalyi tapasztalatok alapján úgy gondoltuk, a balatoni közönség egy sima műsorfüzetnél szívesebben vesz kézbe  egy olvasmányos magazint, amelyet a parton vagy a vonatra várva lehet lapozgatni. A magazint két körben, összesen 200 ezer példányban adtuk ki: a rendezvények, a Tourinform-irodák, a legjobb balatoni lángosozók, éttermek, bárok mellett MOL-benzinkutakon is hozzá lehetett jutni. A számításunk bejött: ahova vittük, elkapkodták, kérték, hogy vigyünk még; sokszor láttuk, hogy kézbe veszik, viszik a strandra. Úgyhogy ebbe az irányba szeretnénk továbbmenni a jövőben, de 2016-ban egy programapplikációval is ki szeretnénk egészíteni a kommunikációs kínálatot, mert idén még csak a nagy eseményeinknek voltak applikációi.

WLBA: Idén először közös helyszínen és időpontban rendeztétek a Strand és a B.my.Lake fesztivált. Miért döntöttetek úgy, hogy elhozzátok Balatonaligáról a B.my.Lake-et?

Fülöp Zoltán: Nagyon szerettük a Club Aligát, de fesztiválszervezői szempontból egy kicsit problémás helyszín, működő kempinggel, vitorláskikötővel, a fesztivál igényeit nehezen kielégítő közműhálózattal, infrastruktúrával, ahol a hosszú távú berendezkedésünk se tűnt garantáltnak, hiszen a tulajdonos más célú ingatlanfejlesztésben gondolkodik. Emellett pedig izgalmasnak gondoltuk, hogy egy helyen, egy időben két fesztivált működtessünk, egymás mellett. Ilyesmiről eddig még sehol nem hallottunk, és hittünk is benne. A tapasztalatok minket igazoltak: a közönség és a fellépőink is szerették ezt a koncepciót: Zamárdit és a két fesztivál közelségét is.

WLBA: Két fiatal fesztiválról beszélünk – hogy érzitek, megtalálták-e már a helyüket, közönségüket?

Lobenwein Norbert: Még az évek, sőt évtizedek óta működő fesztiváljainknál is évente vizsgáljuk, hogy merre érdemes mennünk, mire érdemes odafigyelnünk. Két igazán fiatal fesztiválnál ez különösen igaz, de az eddigi tapasztalataink és a visszajelzések kifejezetten jók. Eleve nagy szó, hogy már az első évben sikeresen zártunk, idén pedig a két fesztiválon együtt több mint 130 000-en vettek részt, és egészen jó kritikát kaptunk itthon és külföldön egyaránt. Mi magunk azért általában jóval több hibát veszünk észre, mint a közönség, ezért arra lehet számítani, hogy mindkét fesztivál jócskán fejlődik még a jövőben, de az irányt, a koncepciót mindkét esetben jónak tartjuk.

WLBA: A legsikeresebb balatoni és Balaton környéki fesztiválok csatlakoztak a MOL Nagyon Balatonhoz – a Sound, StrandB.my.Lake mellé bejött a Művészetek Völgye, a Veszprémfest, a Veszprémi Utcazene – miért jó, hogy a legnagyobb rendezvények egy szövetségbe tömörülnek?

Fülöp Zoltán: Érdemes azzal kezdeni a választ, hogy a MOL Nagyon Balaton egy talán ritka, de követendő példa lehet azok számára, akik azt gondolják: idehaza képtelenség összefogni hasonló területen működő szereplőknek. Az első időszakban mi kerestük fel a Balaton legfontosabb vezetőit, polgármestereket, szervezőket, és szinte mindenki azonnal megértette, hogy ez egy olyan „szövetség”, amelyben a partnereinktől szinte semmit nem kérünk, azt azonban igen, hogy próbáljuk együtt, közös erővel tolni a Balaton szekerét, és „egységben az erő” alapon megmutatni a Balaton büszkeségeit. Nem telt el sok idő, és már a legrangosabb események is jelezték, hogy szívesen kapcsolódnának hozzánk. De legalább ennyire fontos, hogy az eddigi idő alatt a közös munka nagyon gördülékenyen zajlott. Most jöhet az az időszak, amikor a szezont követően felmérhetjük, kinek mire lehet szüksége ahhoz, hogy még sikeresebb legyen a MOL Nagyon Balaton összes eleme.

WLBA: A Veszprémfest vagy a Veszprémi Utcazene Fesztivál idén volt először a MOL Nagyon Balaton része. Miben lettek ettől mások, milyen újdonságok voltak ezeken a fesztiválokon, amik korábban nem?

Lobenwein Norbert: Az ő esetükben elsősorban a reklámkampányban, kommunikációban tudtunk némileg segíteni, illetve a Veszprémi Utcazene Fesztivál egyik színpadának programját tudtuk támogatni. Mindkét esemény külön-külön fontos színfolt a nyári, balatoni kínálatban, örülünk, hogy már mindketten a MOL Nagyon Balaton részei.

WLBA: Mit tud adni a balatoni régiónak a MOL Nagyon Balaton a jó fesztiválokon kívül?

Kiss Ádám: Izgalmas események a MOL Nagyon Balaton előtt is voltak a régióban. Mi abban láttunk és látunk fantáziát, hogy a legizgalmasabbakra a korábbinál nagyobb reflektorfényt irányítva egyben mutassuk meg a Balaton kínálatát. A nemzetközi tapasztalatok szerint egy régió vonzóvá tételéhez nem elég önmagában, hogy minél több színvonalas fesztivál, étterem vagy strand legyen: ezt egységben kell kommunikálni, és nekünk épp ez a célunk. A működésünk azzal is jár, hogy új, nagy vonzerővel bíró eseményeket hozunk létre. Közülük a B.my.Lake és a STRAND a legismertebb, de idén nyáron fellépett Siófokon az Incognito, közös koncertet adott Lajkó Félix, a Muzsikás és a Kaláka, több helyen bemutattuk a Balaton Method című filmet, számos koncertet szerveztünk Füreden, Keszthelyen vagy éppen Mindszentkállán.

Önmagában csak számokban mérni nem érdemes egy produkció sikerét, de az, hogy a MOL Nagyon Balaton közel 900 000 vendéget vonzott a Balatonra, igen jól hangzik. Abban pedig talán nincs vita, hogy ezek kivétel nélkül színvonalas programok voltak. A fentiek szellemében igyekszünk a rendezvények népszerűsítésén túl is adni valamit. Ennek a legfontosabb eleme a magazinban is olvasható 100-as listánk, ahol idén már másodszor gyűjtöttük össze a szerintük legjobb balatoni éttermeket, fagyizókat, büféket vagy múzeumokat. Ezzel azoknak is adunk valamit, akiket kevésbé érdekelnek a fesztiválok, és azoknak is, akik egy fesztivál előtt vagy után még elmennének valahová a Balatonnál. A fesztiválozáson túlmutat az idén nyár végén elkészült ingyenes MOL Nagyon Bringa kerékpáros applikációnk is. Ezzel az egyik legnépszerűbb balatoni programot, a tó körüli bringázást szeretnénk népszerűsíteni. A közkedvelt futós applikációkhoz hasonlóan a MOL Nagyon Bringa appal is lehet mérni a megtett bringaút távolságát és rögzíteni az útvonalát, lehet képet készíteni, és a közeli jó helyek és programok adatbázisa is elérhető.

WLBA: Vannak-e már jövőre terveitek új MOL Nagyon Balaton-fesztiválok elindításával vagy a programsorozatba való beemelésével kapcsolatban?

Lobenwein Norbert:
Nagyon sok tapasztalatot szereztünk idén is, amelyek elemzése, értékelése még hátravan. Ahogyan már korábban mondtuk: önmagunkkal szemben meglehetősen kritikusak vagyunk, ezzel együtt azt látjuk, hogy nagyon jó irányba tart a MOL Nagyon Balaton. Mondhatom, hogy már alig várjuk a folytatást.