Van egy hely Eplényben, ahol az erdő nyugalmát csak a száguldó mountain bike-osok kiabálása és a rázkódó bringák zaja töri meg. A télen sípályaként üzemelő rész nyáron a downhillpályák barátaivá alakul át, ahol az adrenalinfüggők sóhajtva mondják, hogy "Végre!", miközben a sárhányó is bőven értelmet nyer. Leteszteltük még a piros pályákat is, és túléltük.

Amikor váratlanul két visongó alak vágódott be a nyílt mezőről a sűrű erdőben vágott nyiladékba, hogy aztán ezerrel leguruljon a döngölt földúton, na, azok mi voltunk. Volt szerencsénk megismerni az eplényi sípályarendszer másik arcát, a nyárit, amikor biciklivel lehet birtokba venni az Ámos-hegy lejtőit, ki is próbáltunk két kék és egy piros pályát, meghalni nem akartunk, így a feketéket meghagytuk a downhilleseknek. Fontos különbség volt, hogy egyikünk saját, közel 15 éves, V-fékes bringával jött, a másikunk pedig helyben kapott újszerűbb, tárcsafékes járgányt.

Merthogy itt is követik a sípályák térségünkben ismert jelzéseit:

• kék pályák a családi élménypályák, nem lejtenek annyira, egyszerűbb mountainbike-okkal is teljesíthetőek, adják az élményt szépen. Koca mountain bike-osok vagyunk, szóval néha tekerünk a hegyekben, ezek a pályák abszolút könnyűek és élvezetesek voltak nekünk, még saját bringával is.
  • A piros pályák, azaz a krossz- és XCO-terepek már nehezebb diók, fineszes kanyarok, nyaktörőbb lejtők is vannak bennük, ám mi óvatosan ugyan, de egy V-fékes bringával is le tudtunk bandukolni rajtuk. Egy tempósabb menethez a pálya jobb ismerete (3-4 kör) és egy profibb bringa már nem árt.
  • fekete pályák a downhill kategóriába tartoznak, ezek már csak a Darth Vadernek öltözött sisakos-protektoros nagymenőknek ajánlottak, ezeken már országos DH-versenyeket is lebonyolítottak, szóval mi nem vállaltuk be őket (komplett pályatérképet itt találtok).

Miközben épp ízlelgettük a műfajt, a magyar XCO-utánpótlás-válogatott épp Eplényben edzett, és hamar megtudtuk tőlük, miért az egyik legjobb pályarendszer ez Magyarországon: a felvonó miatt. Ugyanis a terepbringások egy része szeret kicsit lustálkodni, így ha teheti, nem teker fel a hegy tetejére, de nem is tolja fel a bringát, mivel a négyüléses felvonóra fel lehet rakni bicajt (padonként egyet). És ez Eplényben a jó: a parkolás ingyenes, a pályák használata dettó, csak a felvonóért kell fizetni. A felnőtt árak így festenek: egyszeri használat 1500, kétszeri 2500, háromszori 3200 forint, de van 2, 4 órás, napi és szezonális jegy is.

László Márk marketingvezető elmondta a We Love Balatonnak, hogy 2012-ben jött az ötlet a sípálya nyári hasznosítására, mivel az osztrákoknál egy ideje már kitalálták, hogy bringákat is lehet a felvonókra pakolni (igen, a kabinosokba is!). Sőt Semmeringen például lassan több hasznot hoz a nyári, mint a téli szezon. A következő évben így megvalósult az ötlet, Eplény is beállt a sorba, kiépítették a mostani bringás pályarendszert.

A fejlődés töretlen, bár a rendszer gerince az, amit három éve kiépítettek. Egy időszakos patak medrét is bevonták pl. idénre, ebben marha izgalmas menni, pláne hogy mi egy nagyobb esőzés után száguldottunk végig benne, a lerakott hordalékot kerülgetve. Ha már patak, nem árt az itt csörgedező állandó vízfolyásra is figyelni, mert villámárvizeket ez is okoz néha. Ezért épp most fejezik be a védműveket a szállást is kínáló vendégház körül, mivel volt már rá példa, hogy az alsó szinteket is elöntötte az ár.

Amúgy népszerű az aréna, erősebb napon a háromszázat is meghaladja a látogatók száma, de a húsvéti nyitáskor kilencszáz embert számoltak. A sok látogató ellenére még nem volt durva balesetük, maximum pár csonttörés, de egy ilyen veszélyes műfajnál, mint a DH, ez sajnos előfordul. A biztonságra nagyon odafigyelnek, profik tervezték eleve a pályák vonalvezetését is, de mindent engedélyeztetni kellett. Aki bicó nélkül érkezik, az tud kerékpárt bérelni. Az áraknál a visszajáró kauciókkal együtt tízezres összegről lehet beszélni, de nagyban függ mindez a bringa típusától (kölcsönzői árlista itt).

Ha bringázni akarsz itt, siess, augusztus 20-ig vannak csak nyitva, utána október végéig csak a kirándulók mehetnek fel a libegővel. Azt is csak este hatig, mert beindult lassan a szarvasbőgés és a vadászszezon. Addig is lesznek jó programok, július 23-án például országos számháborút rendeznek, de biciklis- és teljesítményversenyek is lesznek.

És az állandó kínálatnak nincs vége, mert mostantól lehet terepsegwayezni (hasonló lehetőségről mi is írtunk a Villa Bogartról szóló cikkben), de van lehetőség íjászkodni, geocachingelni és felfújható gömbbe bebújva szórakozni. Mielőtt nekilódulnánk a lejtőknek, érdemes rákukkantani a nyitvatartásra: augusztus közepéig csak szerdán és péntek-vasárnap között - tehát csütörtökön nem - lesznek nyitva 10-18 óra között. Augusztus közepétől 20-ig pedig mindennap.