Egy hétvégés programnak indult, idén már várhatóan egymillióan vesznek részt a MOL Nagyon Balaton rendezvénysorozat eseményein. A két alapító, Lobenwein Norbert és Fülöp Zoltán értékelt nekünk, elmondták, miből jöttek rá, hogy milyen sokat adhatnak a Balatonnak, és azt is mi a nagy számokon túli igazi értéke a programsorozatnak. Ami szemmel látható az a mostani hét, hiszen arra talán még soha nem volt példa, hogy a nyár utolsó hetében százezres tömeg érkezzen a Balatonra: szerdán indul a STRAND és a B.my.Lake!

WLB: A fesztiválszezon végéhez közeledünk. Mi volt az idei személyes kedvenc programotok, és mit vártok legjobban a hátralévő programok közül?

Fülöp Zoltán:
 Nehéz válaszolni, hiszen sok eseményen voltunk jelen és ugyancsak sok balatoni program kötődik a nevünkhöz. Ha a legnagyobbak közül kell egyet kiemelnem, akkor természetesen a Balaton Soundot említem elsőnek. Tizedik alkalommal szerveztük idén és ilyenkor az ember visszagondol azokra az időkre, amikor még csak terveztük, hogy elindítunk egy új fesztivált. A 2007-es, egészen picike, mai szemmel fapados, de kedves Soundból mára Európa egyik vezető fesztiválja lett, egy egyedi és látványos rendezvény, amelyen idén 160.000-en vettek részt.

Lobenwein Norbert: Ha Zoli az egyik legnagyobbal kezdte, akkor én egy kisebb, de szívemhez közeli programot említek elsőként. Idén már három alkalommal indítunk kompkoncerteket, a kompok fedélzetén színpaddal, zenekarral és ezer szerencsés rajongóval. Én Szabó Balázs Bandáját láttam így júliusban, ami hatalmas élmény volt, utána pedig rögtön Veszprémbe tartottunk a Veszprémi Utcazene Fesztiválra, amely a MOL Nagyon Balaton rendezvénysorozat egy igazán különleges eleme. De szép emlék a Művészetek Völgye, vagy a Paloznaki Jazz Piknik, ahol sajnos csak az utolsó napon voltam jelen, de már most beírtam a naptárba a 2017-es dátumot.

WLB: Mennyire váltotta be az eddigi 4 év alatt a programsorozat a hozzá fűzött reményeket? Ez miben mérhető?

Lobenwein Norbert: Öt évvel ezelőtt találtuk ki és 2013-ban indítottuk el a Nagyon Balaton sorozatot, amihez tavaly csatlakozott névadó szponzorként a MOL. Abban az időszakban egyre több olyan programot, fesztivált, piacot, szolgáltatást, gasztronómiai vállalkozást fedeztünk fel magunknak, amelyekről azt gondoltuk, megérdemelnék, hogy sokkal nagyobb közönség szerezzen róluk tudomást, de a gazdáiknak nem minden esetben volt energiájuk és forrásuk ahhoz, hogy nagyobb hírverést csapjanak. Túl a jószándékon elsősorban az motivált minket, hogy a Balatont a nagyközönség szemében egy sokkal magasabb polcra helyezzük, mint ahová sokan tették korábban.

Az említetteket egy jó ízlésű, a Balatonba szerelmes csapattal közösen egy csokorba gyűjtöttük és elkezdtünk dolgozni azon, hogy minél erősebb médiaháttérrel segíthessük őket. Akkor indítottuk el Száraz Istvánnal közösen a We Love Balatont és sok minden mást, amelyek idén, négy év alatt már kezdenek egyre jobban működni. Ilyen például a MOL Nagyon Balaton magazin, amely 300.000 példányban érhető el idén nyáron rengeteg benzinkúton, fesztiválon, és a Balaton legjobb helyein, de az MTVA-val kötött, évről-évre megújuló megállapodásunk is nagyban segíti az események sikerét, erősíti a "Balaton márkát". Messze van még a cél, de úgy érzem, határozottan jó úton járunk, és igencsak bizakodó vagyok, amióta a Magyar Turisztikai Ügynökség Balatonnal kapcsolatos terveit is látom.

Fülöp Zoltán: A MOL Nagyon Balaton másik alapját az az elképzelés adta, hogy ebben a régióban érdemes volna minél több izgalmas, színvonalas, a hazai és a nemzetközi közönség számára is vonzó programot indítani. Ebben igyekeztünk élen járni és négy év alatt számos új eseményt indítottunk. Olyanokat is, amelyek ma már százezres tömeget vonzanak a régióba, de olyanokat is, amelyek éppen attól vonzók, hogy csak egy szűk, ezerfős közönség számára elérhetőek. A már évek, vagy évtizedek óta működő, patinás eseményekhez több esetben azzal kapcsolódtunk, hogy hazai- vagy nemzetközi sztárokkal bővítettük a fellépőik sorát. Ilyen volt idén nyáron a St Germain Paloznakon, a Morcheeba-utód Skye & Ross a Művészetek Völgyében, illetve a Thievery Corporation a VeszprémFesten.

WLB: A MOL Nagyon Balaton programjai nagyon széles skálán mozognak. A nagy fesztiválok sikere viszonylag könnyen mérhető, de mi a helyzet a kisebbekkel? Mennyire elégedettek például az ARTplaccal vagy a Paloznaki Jazz Piknikkel?

Lobenwein Norbert: Az említettek pont a személyes kedvenceim közé tartoznak. A MOL Nagyon Balaton indulásához az ARTplacc adta meg a kezdő löketet. Kaplár Tina, a fesztivál egyik szervezője többször keresett azzal, hogy az akkor már rendkívül sikeres Balaton Sound által hogyan tudna nagyobb ismertséghez jutni a túlparti ARTplacc, megjelenhetnek-e a honlapunkon, vagy a műsorfüzetünkben? Talán akkor jutott először eszembe, hogy az az erő, ami a mi kezünkben van, jót tehet az egész Balaton Régió kínálatának, ismertségének. A Paloznaki Jazz Piknik pedig az az esemény, amilyenből még 2-3 bőven elférne a Balatonon. Kevés az olyan kedves, családias, ugyanakkor eleganciát árasztó program, amilyen a paloznaki. Finom koncertek, fűben ücsörgő közönség, üvegpohárral a kézben. Az idei, új élményeim közül talán ők a legemlékezetesebbek. Külön öröm, hogy a nyitónapi St Germain koncert a MOL Nagyon Balaton társszervezésében is nagy sikert aratott.

WLB: Hogy szerepeltek az idén debütáló helyszínek?

Fülöp Zoltán: Ezek sokszor pont azok a programjaink voltak, amelyeken az ország más pontján zajló fesztiváljaink miatt nem tudtunk jelen lenni, ezért csak a beszámolókra hagyatkozhatunk, de nincs okunk panaszra. A MOL Nagyon Balaton ernyője alá minden évben újabb és újabb produkciók jelentkeznek, nekünk azonban muszáj alaposnak és körültekintőnek lennünk annak érdekében, hogy ne csupán egy programlista legyünk, hanem egy minőségi mércét is jelentsen a MOL Nagyon Balaton. Azonban már most látjuk, hogy vannak olyan balatoni programok, akiket nagyon szívesen ajánlunk jövőre a MOL Nagyon Balaton kínálatában.

WLB: Vannak előttetek nemzetközi példák/irányvonalak, amiket követtek a MOL Nagyon Balatonnal?

Lobenwein Norbert: Olyan nincs, amely ehhez hasonló szisztémát követne, de szakmai szemmel nézve a világot egyértelműen látszik, hogy hol járnak fényévekkel előttünk turisztikai desztinációk márkázása, eladása, kommunikációja terén. A miénk ebből a szempontból mindenképpen egy úttörő és civil kezdeményezés, amelynek egy igen fontos sikere abban mérhető, hogy négy éve egymást segíti a benne lévő 20-25 esemény, és ennél is több helyszín és partner, köztük olyan jelentős szereplők, mint a MOL, a Magyar Turisztikai Ügynökség, vagy a Balatoni Hajózási Zrt. A számok önmagában nem írnak le mindent, de a Balaton Régió eredményének tartjuk, hogy idén várhatóan 1 millióan vesznek részt a MOL Nagyon Balaton eseményein. Ez a szám a duplája a két évvel ezelőttinek.

WLB: Ki az elsődleges célcsoport, vannak meglepő adatok olyanokról, akikre egyáltalán nem számítottatok?

Fülöp Zoltán: Rendszeresen készítünk felméréseket, azonban az már az induláskor látható volt, hogy a Balaton nem szólhat egy könnyen behatárolható körnek. Nyilvánvalóan más kapja fel a fejét a Kultkikötő színházi előadásaira, a Balaton Soundra, a gyerek- és családos programokra, vagy mondjuk a STRAND fesztiválra. A célunk nem is egy kiemelt célcsoportnak szólni, hanem egy olyan közös felületet létrehozni, amin keresztül mindenki könnyebben meg tudja találni magának a neki legizgalmasabb programot, és fel tud fedezni új dolgokat. A Balatonnal képben lévő ismerősök is sokszor meglepnek minket azzal, hogy megnézték a magazint, és milyen jó, addig nem ismert programokat vagy éttermeket találtak benne.

WLB: Milyen extrákkal készültök a Strand Fesztiválra és a B.my.Lake-re?

Lobenwein Norbert: Mindkét fesztivál egyidős a MOL Nagyon Balatonnal. Számunkra nagyon izgalmas feladat felépíteni egy-egy új eseményt. A STRAND és a B.my.Lake esetében külön érdekesség, hogy két fesztivál, egymás mellett, egyidőben zajlik. Minden évben tanulunk a tapasztalatokból és megpróbáljuk szebbé, komfortosabbá tenni az eseményt, a programot pedig a közönség elvárásaihoz igazítani. Ezen a téren az idei kínálatra szerintem nem lehet panasz, A STRANDon a legizgalmasabb hazai bandák mellett olyan produkciók kaptak helyet, mint a Hurts, Tom Odell, vagy Caro Emerald, a B.my.Lake-en pedig Richie Hawtin, Carl Cox és Luciano fellépést övezi a legnagyobb érdeklődés. De a legfontosabb a közönség, a fellépők és a mi számunkra is az, hogy a nyár végén még egy nagyot csobbanhassunk a kedvenc helyünkön. :)