Végig olyan érzésünk volt a Balatoni Bringakörút déli parti részén tekerve, mintha országhatárokat léptünk volna át újra és újra. Egyes településeken osztrák színvonalú infrastruktúra fogadott, a szomszéd városban pedig albániai szint. Településenként elemezzük végig, mi a jó és mi a rossz, ebben a Magyar Kerékpárosklub új balatoni felelőse, Hubik Tibor segített, aki osztályozta a falvak és városok kerékpárútvonalait.

Végre megtörtént az évek óta várt bejelentés a Balatoni Bringakörrel kapcsolatban. Révész Máriusz személyében kineveztek egy kerékpáros-kormánybiztost, aki közölte: milliárdokból fejlesztik majd nemcsak a bringakörutat, hanem a Budapest–Balaton és a Kis-Balaton–Balaton kerékpárutakat is. Uniós pénz is lesz a források között, és egy 2018-as céldátumot lőttek be. A kommüniké szerint a sok különböző hatóság munkáját hangolhatja össze Révész és stábja. 

Már a We Love Balaton indulásakor írtunk a bringakörútról, mert nagyon jó, hogy körbe lehet tekerni a Balatont. Ezzel együtt tény, hogy a felújítás több mint aktuális, ezért a Magyar Kerékpárosklub fent említett tagjával két részletben körbetekertük a Balatont, hogy megnézzük, milyen állapotban van jelenleg a bicikliút. Kezdtük a déli parttal, önkormányzatonkénti bontásban írjuk le, mit láttunk, Hubik Tibor pedig pontozta a különböző utakat.

Balatonakarattya - A rémkaptató

Mindent meg tudunk bocsátani Akarattyának, hisz még annyira új ennek a falunak az önállóság (2014-ben szakadt le Balatonkeneséről), hogy a kerékpárút-építésben sem lehetnek még jártasak. Kenesétől nem a legjobb infrastruktúrát örökölték, minden biciklis retteg az akarattyai kaptatótól, azaz az Árpád utcától. Itt azzal van súlyosbítva a helyzet, hogy a szűk, töredezett, sáros, takarítatlan járdán vezetik a bringautat (és a gyalogosutat), ahelyett, hogy az útra terelnék a bicikliseket. Sok helyen elégtelen a kitáblázás, illetve a 71-710-es főutak körforgalmánál rossz a bringaút utat keresztező szakaszánál a padka, túlzottan nagyot üt, nincs szintbe hozva az autóúttal. 

Előny: néhol vállalható burkolat.
Hátrány: néhol vállalhatatlan burkolat, járdán vezetett kerékpárút, magas padkák, rossz nyomvonal. 
Osztályzat: 5/10

Balatonvilágos - A rémlejtő

Az egyik legszebb panorámaszakasz Világoson található, de a falun átvezető bringaút végig kielégítő minőségű volt. Az aligai főutcán kell egy ideig tekerni, ez elég forgalmas, elférne pár kerékpáros-piktogram az aszfalton, ami figyelmezteti a sofőröket, hogy óvatosan repesszenek, sok a bicajos erre. Vigyázni kell még a nagy emelkedőre/lejtőre (mi lejtmenetben mentünk), ugyanis lefelé a nagy sebességgel érkező biciklisek egy stoptáblába futhatnak, és lent egy forgalmas keresztutca várja őket, szóval fokozott a balesetveszély. Állítólag az önkormányzat és a rendőrség már tervez beavatkozást, reméljük, nem fekvőrendőröket raknak ki, mert az csak fokozná a veszélyt. (Mellesleg a Club Aligán keresztül az egész emelkedős szakasz kikerülhető, csak itt venni kell bringás áthajtási jegyet, és 10 perc alatt el kell hagyni a Club területét.)

Előny: jó burkolat, pazar panoráma. 
Hátrány: egy veszélyes lejtő/meredek emelkedő balesetveszéllyel az alján.
Osztályzat: 8/10

Siófok - A rettegett Petőfi sétány

Világosról átérve leromlik az út burkolata Siófok sóstói kerületében, de a kitáblázottság sem a legjobb (például nem láttuk, mi mutatná, hol kell lefordulni a Baross útról – mint kiderült, a Csónak utcában). A Beszédes József sétányon nagy a forgalom, ide is kellene piktogram, na meg egy 30-as sebességkorlátozás. Hubik Tibor szerint egyszerűbb lenne, ha a vasút mentén vezetnék a Sióig a kerékpáros-útvonalat. Főleg, hogy így kiküszöbölhető lenne a legnagyobb anomália: a Petőfi sétány. Az utca ugyanis térkövezett, egyirányú és elvileg korlátozottan használható az autósoknak, rengeteg a gyalogos, szűk az út a teraszok miatt, mégis itt vezetik a Balatoni Körutat. Ennek eredménye az, hogy Világos felől csak szabálytalanul, az egyirányú utcába behajtva tekerhetünk itt végig. A Sió hídja utáni körforgalom egy vicc, itt vagy a zebrákon kell áttolni a bicajt, vagy szabálytalankodva záróvonalakon átmenni a Damjanich utcai – egyébként tök felesleges – gyalog- és kerékpárútig (itt elég lett volna egy picit szélesebb, és ezáltal a bringások által két irányban is használható, az autósoknak egyirányú utca). A széplaki részen nincs sok említésre méltó dolog, különböző kis utcákban, az úttesten hajtva lehet haladni, a burkolat néhol lehetne jobb, de ez van, ez Siófok.

Előny: a hosszú egyenes utcák sok helyen jól vannak leburkolva.
Hátrány: a Petőfi sétányon nem kéne átvezetni a bringásokat és a kitáblázottság sem nyerő.
Osztályzat: 6/10

Zamárdi - Két útvonal

Zamárdi egybeépült Siófokkal, így nagy változásokat itt sem láttunk, kis nyaralóövezeti utcákban vezetik a kerékpárutat, a burkolat vegyes, a kitáblázottság szintén. Azt már megszokhattuk, hogy a világosi magaspart óta szinte semmilyen látványosság nincs a kerékpárút mentén, nyaralóházak nyaralóházak hátán, végtelen hosszú egyenes utcák jellemzik ezt a térséget. Hubik Tibor szerint Zamárdi fő hibája, hogy kaotikus a táblázás, két útvonal is ki van jelölve a bicikliseknek (a hivatalos útvonal a Dessewffy-József Attila-Kiss Ernő-Panoráma-Harcsa-Szent István utcákon át vezet). A forgalmasabb utcákban elférne pár piktogram.

Előny: nyílegyenes, eltéveszthetetlen útvonal.
Hátrány: rossz kitáblázottság.
Osztályzat: 7/10

Szántód - A fejlődés esélyese

Szántódon utcákban haladunk először, majd a Móricz Zsigmond úton már gyalog- és kerékpárúton. A burkolat vegyes minőségű, aztán elér az ember a Gyulay Jenő utcába, ahol indul a jó minőségű aszfalt és kétoldali nyitott bringasáv vár mindenkit. Hubik szerint ez a jó irány, ezt kéne több önkormányzatnak is követnie. Ugyan létesítettek egy elég jó biciklis pihenőt kúttal, bringatámaszokkal, egyebekkel, de kicsit még kéne a falunak csiszolni a kiépítettségen.

Előny: kiváló a fejlesztések iránya, jó a nyitott kerékpársáv.
Hátrány: a burkolat nem mindenhol jó.
Osztályzat: 7/10

Balatonföldvár - A követendő példa

Szántód előtt szerencsére ott lebeg a követendő példa, pár fejlesztéssel elérhetik a szomszédos Földvár szintjét. Pedig a földvári önkormányzat nem gondolta túl a dolgot: végighúzták a bringautat a vasút menti úton, amire tükörsima aszfaltréteget fektettek, majd – ahol ez szükséges volt – kétoldali nyitott bringasávokat festettek fel. Egy szakasz van, ahol jó minőségű külön kerékpárút fut, az lehetne szélesebb. Az autóknak sebességkorlátozás van érvényben, és pár biciklis pihenőhelyet is kiépítettek. Ezen is látszik: nem kellenek súlyos milliárdok és túlgondolt projektek mintaszerű kerékpárutakhoz, csak ésszerű tervezés.

Előny: kiváló burkolat, egyszerű vonalvezetés, a kerékpársáv léte.
Hátrány: a kerékpárutas szakasz lehetne szélesebb.
Osztályzat: 9/10

Balatonszárszó - Macskakő és morzsalék

Földvárról Szárszóra átérve volt először olyan érzésünk, hogy olyan az egész, mintha a vasfüggöny két oldalán lennénk. A sima aszfalt után kátyús, rossz minőségű és szűkebb úton megyünk tovább, de ettől függetlenül még Szárszó sem tartozott a rossz példák közé. Tűrhető utakon haladtunk, bár akadt pár rossz szakasz, például a vasúti átjárónál lévő, ahol még macskakővel is találkoztunk. Ezután egy eléggé morzsolódó, kavicsos kerékpárúton haladhattunk tovább a 7-es főút mentén.

Előny: a vonalvezetés és a kitáblázás.
Hátrány: sok helyen nagyon rossz a burkolat.
Osztályzat: 6/10

Balatonőszöd - Böszme állapotok

Elég pici felületen érintkezik a Balatonnal ez a falu, szóval itt mi se fogunk sok érdekeset írni. A Szárszó szélén kezdődött morzsás kerékpárút folytatódik itt is, rövid szakasz, ami rossz minőségű. 

Előny: rövid szakasz.
Hátrány: rossz burkolat.
Osztályzat: 3/10

Balatonszemes - Vadiúj útvonalak

Óriási fejlődésen ment át és Földvár színvonalára ért Balatonszemes is azzal, hogy újragondolták a kerékpáros útvonalat. Eddig a Bagolyvár utcán kellett felkapaszkodni, ráadásul az utca végén, a híres Sóhajok hídjánál nagyon szűk és meredek az út, veszélyes volt ez a rész (a rossz minőségű burkolatról nem is beszélve). Résen kell lennünk, mert a régi kerékpárút megmaradt, de nekünk le kell kanyarodni a Hárs utcán, majd a vasút mentén továbbmenni a Fenyves parkon át. Ugyan műkőből építették ki a kerékpárutat, de meglepően sima lett a burkolat, alig zötyög. Ráadásul a park hűvös és rendezett, Világos után ez a legszebb szakasz. A kikötőhöz cikcakkozik le az útvonal, majd változó minőségű, végtelen hosszú, nyílegyenes utcákon megy az ember Balatonlelléig. Plusz pont, hogy egy szakasz közvetlenül a tóparton megy.

Előny: teljesen új infrastruktúra, sima műköves kerékpárút, zömmel jó burkolat.
Hátrány: könnyű eltévedni az új útvonal felé haladva. 
Osztályzat: 9/10

Balatonlelle - A horror kerékpárútjai

Felesleges konfliktusokat generál – mondta Hubik Tibor a lellei megoldásról. Itt közös gyalog- és kerékpárúton vezetik a bringásokat, ami veszélyes a kihajtó autósoknak is, inkább az útra kéne terelni őket, és piktogramokkal jelezni a kocsiknak, hogy ott bizony cangások lehetnek. Később ugyan külön járda van a gyalogosoknak, de a bringaút rossz minőségű, nem takarítják, Hubik állítja, itt már ő is szedett  össze defektet. Ezután vegyes burkolatú utcákon lehet haladni, majd megint külön kerékpárutat nyitnak. Ez véleményes megoldás, mert járda híján a KRESZ szerint a gyalogosoknak kéne ezért az úton caplatni, hiszen kerékpárúton tilos. Mindegy, mert helyük úgysem lenne, ráadásul a belógó fagyökerek miatt a burkolat is borzasztó. Egyes szakaszokon választás sincs a bicikliseknek, az úttestre táblával tiltják a behajtásukat, de sokan nem törődnek ezzel, annyira rossz a kerékpárút. 

Előny: csak annyi, hogy közel a Balaton
Hátrány: borzasztó avítt megoldások, rossz minőségű burkolat, értelmetlen kitáblázás, a kerékpározás tiltása az úton, gyalogosok és biciklisek összeterelése.
Osztályzat: 2/10

Balatonboglár - A kerékpárutak horrorjai

Ezért kár volt szétválnia Boglárnak és Lellének, amelyek sokáig egy várost alkottak. Ugyanazt a színvonalat tartja a másik város is a kerékpáros-infrastruktúrában, ha nem rosszabbat. A filozófia valószínűleg ugyanaz, ha be is jön a bringás a városba, takarodjon ki minél előbb, és soha többé ne akarjon visszatérni. A külön gyalogos- és kerékpárút maga az iszonyat, egy aszfaltozott dirt-pálya az egész a belógó fagyökerek miatt, egyikünk hegyibringával jött a túrára, azzal élmény volt végigmenni rajta, de ehhez jó teleszkóp kell. Az egyik utcasarokra érve pedig teljesen összezavarodtunk, mert egymástól három méterre kitettek egy gyalog- és kerékpárút és egy kerékpárút táblát, elijesztve a gyalogosokat. Ráadásul ez a bicikliút egybringás szélességű, kapubejárókkal – hasznavehetetlen az egész.

Előny: egyszerű vonalvezetés.
Hátrány: katasztrofális minőségű burkolat a kerékpárúton, logikátlan táblázás, az útvonal teljes elhanyagolása.
Osztályzat: 1/10

Fonyód - Nem kell a járda

Egy dolgot rontott el a déli part egyik leghosszabb városa: rengeteg helyen fölöslegesen a kerékpárútra terelték a kerékpárosokat, holott egyszerű járdákról beszélünk, és a mellettük futó, nem túl forgalmas úton is lehetne tekerni (ide legalább nem tilos behajtani kerékpárral). A burkolat nem csillagos ötös, de nem is rossz. Aztán beérünk a központba, itt egy ideig szűkös, műköves járdán kell tekerni, majd jön a Balaton egyik legkaotikusabb vasúti átjárója a kézzel működtetett sorompóval és állandó tumultussal (ezt a közelgő vasúti felújítás idején talán átépítik majd), majd kerékpárúton tekerhetünk el a löszfal alatt. Itt megint pazar a panoráma, egyedül az aknafedelek ráznak nagyokat a bicikliken. Átkelve a vasúton, Alsóbélatelepre érünk, ahol a vasút menti utcákon tekerhetünk tova.

Előny: szép panoráma, egyszerű vonalvezetés.
Hátrány: néhol nem a legjobb a burkolat, sok helyen értelmetlen közös gyalog- és kerékpárút, kiemelkedő aknafedelek.
Osztályzat: 5/10

Balatonfenyves - A monotónia szimfóniája

Szegény Fenyves nem sok izgalmat tartogat a bicikliseknek, mi sem tudunk ódákat zengeni a községről. Javulhatna az útvonal kitáblázása, elférne a forgalmas szakaszokon néhány kerékpáros felfestés, na meg a bitang, betonozott csatornafedeleket kéne kijavítani a Kölcsey Ferenc utcában. Az unalmat azzal lehetne enyhíteni, ha pár egyszerű bringás pihenőhelyet kialakítanának. Ez sikerült is az új vitorlás kikötőmonstrum környékén, követendő példa lett az ottani pihenő.

Előny: egyszerű vonalvezetés.
Hátrány: nagyon kiálló csatornafedelek
Osztályzat: 8/10

Balatonmáriafürdő - Ásítás a köbön

Máriánál ugyanaz a helyzet, a táblázáson és az izgalmon lehetne leginkább javítani, na meg a burkolaton, ami sok utcában hagy kivetnivalót maga után. 

Előny: nem kell sokat fordítani a kormányon
Hátrány: elégtelen kitáblázás, unalom.
Osztályzat: 7/10

Balatonkeresztúr - Kurta, de kellemetlen

Máriafürdőről sem tudunk többet írni Keresztúrról, mivel csak nagyon rövid partszakasz jutott neki. A Berényi út mentén külön gyalog- és kerékpárúton viszik a bicikliseket, ami nem a legjobb megoldás, de legalább kellően széles és normális burkolatú az út. Itt is mehetnének a bringások az úttesten, ahol jelenleg tilos.

Előny: rövid szakasz.
Hátrány: közös út a gyalogosokkal.
Osztályzat: 5/10

Balatonberény - Nagy feladat a kis falunak

Amennyire pici falu Balatonberény, annyira fontos a szerepe a bringakörútban. A déli parti települések közül valószínűleg nekik kell –aránytalanul – a legtöbbet költeni a bringaútra, mivel az hosszú kilométereken át kanyarog az ártéri erdőben, a falu határában, kint a semmi közepén. Itt is kerékpárúton haladhatunk, aránylag jó minőségben, bár az illesztésekkel itt-ott baj van. A büfésor környékén nagyon nagy a gyalogosforgalom, ezért itt szükség lenne alternatív elvezetésre, mert balesetveszélyes. A külterületi szakaszon is kéne egy javítás a burkolatnak és lehetne szélesebb is a kerékpárút.

Az erdei szakasz ellenben gyönyörű, hűvös, jó a levegő, csiripelnek a harkályok. Hubik Tibor az alkonyatra és estére is gondolt, amikor felvetette, fényvisszaverő sárga csíkot lehetne felfesteni az aszfalt széleire, hogy lássák a bringások, meddig tart a burkolat. Egy rövid – meglepő módon a távoli Balatonszentgyörgyhöz tartozó – felújított szakasz után elérjük a Zala hídját (és akkor irány a Kis-Balaton vagy...), innentől pedig már Keszthely területén haladunk (13 km a két település között), amely már az északi parti túra része lesz.

Előny: gyönyörű erdős szakaszok.
Hátrány: foszladozó burkolat.
Osztályzat: 8/10