A fahajók bámulatosak. Akkor pedig főleg, ha felújítják őket. Az 1928-ban az amszterdami nyári olimpiai játékokra épült, s az elmúlt egy évben a Navalia hajóépítő, -felújító műhelyben Cittel Lajos vezetésével újjászületett, a hazai vitorlázótársadalomban óriási nimbusszal rendelkező Hungária nemrég újult meg, ezért ellátogattunk abba a műhelybe, ahol dolgoztak rajta, és megnéztük a jelenleg Tihanyban állomásozó végeredményt is.

Még a norvég hercegnek is elsőbbséget kellett (volna) adnia

A porthole.hu nyáron írt cikket a felújításról, ebben idéznek a hajó történetéről készült tanulmányból, innen tudjuk, hogy a cirkáló eredetileg az 1928-as amszterdami olimpiára készült. A Hungáriával honfitársaink ugyan érmet nem szereztek (a 13-as mezőnyből a 11. helyen futottak be), mégis kétszeresen is történelmet írtak. A Burger Sándor, Heinrich Tibor, Mihálkovics János, Sebők Sándor és Dr. Tuss Miklós alkotta csapat volt az első magyar olimpiai „vitorlázóválogatott”, másrészt pedig egy malőr miatt először mondatott ki az újkori olimpiák történetében, hogy ez egy fair play játék, ahol még a királyoknak (hercegeknek) sincs elsőbbségük.

Legalábbis a mai napig tartja magát ez a legenda. A mítosz szerint a Hungária ugyanis a harmadik futamban ütközött a norvég Nornával, ahol a legénység tagjai közt ott volt V. Olaf koronaherceg is – addig az íratlan (és így a legendák ködébe vesző) tengeri szabályoknak megfelelően a királyoknak mindig ún. útjoguk (elsőbbségük) volt a vízen. Valójában az történhetett, hogy a startágyú meghibásodása miatt a norvégok váratlan manővert hajtottak végre, amely végül ütközéshez vezetett. Később – 1947-ben – a Hungária, pontosabban a mindenkori versenyzők, elhozták a Kékszalagot, majd 1965 és 1990 között összesen 15 különböző bajnoki címet is. A hajó tehát valóban egy legenda a sportág ismerői és rajongói közt.

Mi volt a legnagyobb kihívás? Minden.

A jelenleg a Tihanyi Yacht Clubban pihenő Hungária (igazi osztálynevén Hungária 6R yacht) felújítása valódi kihívás – s mint kiderült, presztízs is volt a Veszprémi székhelyű Navalia Kft. számára. Mi is a “királynék városában” találkoztunk a műhelyt vezető Cittel Lajossal, akivel korábban már készítettünk már interjút: „Mi volt a legnagyobb kihívás? Minden. A tőkesúlyt leszámítva az egészet újjá kellett építenünk. De imádjuk a régi hajókat, s a Hungária még hiányzott a menünkből”. A hajóépítő vágyakozását könnyebb megértenünk, ha tudjuk, hogy a Balatonon összesen 3 db R yacht található: a már említett Hungária, a Talizmán és a Tramontana.

A Navalia apró műhelyét elnézve hihetetlennek tűnik, hogy odabent csodák történnek. Az eredetileg hajómérnöknek készült Cittel Lajos – akit vitorláskörökben csak Cimbinek hívnak – végül hajóépítő lett, köszönhetően annak, hogy a Füredi Hajógyárban szembesült azzal, hogy manapság a hajók fémből és különböző kompozitokból épülnek. Az ő szerelme azonban a fa volt és maradt ma is. „Kihalóban van ez a szakma, ma ár gyakorlatilag nincs képzés. Néhányan idevetődnek szakmai gyakorlatra, de az első alkalommal mennek külföldre, ahol óriási pénzeket tudnak keresni, igaz, rabszolgamunkával”.

Kérdésünkre, miért hiányzott a „menüből” a Hungária, Cittel elárulja, hogy korábban már Siroccót és a Nemere II-öt is felújították, sőt, az előbbit a mai napig ő kormányozza, míg utóbbi a vitorláskörökben jól ismert üzletember, Láng Róbert tulajdonában van. Ahogy a Hungária is. Ismeretségük így valójában sorsszerűnek bizonyult a hajó sorsa szempontjából. A Hungária felújítása egyfajta hab a Navalia tortáján, amelyet minden hajóépítő boldogan habzsolna be.

Jöhetnek a versenyek

Kilenc évvel ezelőtt, 2008-ban volt utoljára vízen a hajó, azóta folyamatosan romlott az állapota. Finanszírozási problémák miatt végül tavaly, 2016-ban kezdődhetett meg a munka, s bő egy évbe telt, míg a több mint 11 méteres vitorlás eredeti fényében ragyoghatott. Legalábbis majdnem: apró változtatások azért akadnak, így például a cockpit kivágása az eredetivel ellentétben nem szögletes, hanem ovális, ám a hajó besorolása miatt ennek meglépésére volt lehetőség.

A  felújítás során az építők arra törekedtek, hogy a Hungáriát az ún. nemzetközi klasszikus osztályban elvártaknak megfelelően öltöztessék új köntösbe. Ennek megfelelően az újjászületett vitorlás alkalmas a nemzetközi 6R versenyekre, így a következő szezontól a Hungária éppúgy felbukkanhat a hazai, mint a nemzetközi vizeken. Az ördög a részletekben rejlik, ahogy a mondás is tartja, de jelen esetben erről szó sincs: a veretek és szerelvények igényessége laikusok számára is szembetűnő. A korhű megjelenés éppúgy visszaköszön a csigák, mint a görgők és a csörlők esetében.

Mi a következő?

Utóbbiakat Tihanyban szemügyre is vehetjük. Itt a kikötőmesternek köszönhetően testközelből is megcsodálhatjuk a hamvaiból újjáéledt vitorlást. Galambos Gábor elmondja, hogy valójában még mindig nincs kész 100 százalékosan a hajó, de részletekbe nem bocsátkozik. Egyébiránt is szezon vége van, lassan kikerül a vízből, s téliesítik, ahogy a többi hajót is, a következő szezonig tehát lesz elegendő idő arra, hogy minden apróság a helyére kerüljön.