Lehet, hogy mínusz tíz fok van, de a hidegre húzhatunk vastag kabátot, miközben ilyenkor nem szaggat szét a szeder indája, nem csíp meg a csalán, és a nyáron rejtőzködő sziklák is előbújnak. Az alábbi, 2-4 órás túrákon mészkőszirteken ugrándozhatunk, téli tölgyerdőben gyönyörködhetünk, vadak lábnyomát figyelhetjük, ősöreg bükkfák között kanyaroghatunk vagy éppen pengeéles sziklabordákat fedezhetünk fel.

A Koloska-völgy télen

Koloska Csárdától rövid sétával érünk el a pár éve létesített kis vadasparkhoz, amelynek egyik érdekessége a „téli bundában” rejtőző albínó szarvas. A vadasparkot elhagyva a Koloska-völgyi pihenőerdőbe érünk. Szomjunkat olthatjuk a forrás jéghideg vizéből, majd az impozáns Koloska-sziklákhoz kaptatunk fel. A szurdok felett őrködő mészkőszirtektől eltávolodva, a téli tölgyerdőben gyönyörködve térünk vissza a völgybe, épp Hamvas Béla „heroikus” hársfájánál. Kellő elmélyedés után választhatunk: az erdei tornapálya jobb vagy bal parti állomásait csináljuk végig. A forrás után viszont mindenképp a jobb partot válasszuk, mert ez a csábító erdei ösvény vezet vissza a csárdához, amely ilyenkor téli álmát alussza. Helyette két hangulatos hely is vár ránk Arácson: az Arácsi Cukrászda és a Zöld Teaház és Kávézó.

• nehézségi fok: könnyű
  • táv: 5,6 km
  • szint: 120 m
  • időtartam: hóviszonyoktól függően 1,5–2 óra
  • látnivalók: Koloska-völgy: vadaspark, pihenőerdő, forrás, mészkősziklák, tanösvény, erdei tornapálya, Hamvas Béla-emlékpad

Kapolcs – Király-kő

A téli álmát alvó Kapolcsról kikapaszkodva hamar elérjük az erdő szélét, és máris a bazaltfennsík peremének lábánál járunk. Óriás sziklák között kapaszkodunk fel a Király-kőhöz, ahonnan madártávlatból nézhetünk le a Művészetek Völgye helyszínére. Sok száz évvel ezelőtt, amikor még Katlan Tóni konyhája és a Kaláka Udvar sem költözött be ide minden nyáron, voltak, akik ugyanígy nézhettek körül a bronzkori földvár sáncáról, mint most mi. Kis kitérővel a pár éve kidőlt, négyszáz éves henyei ősbükk impozáns méreteit csodálhatjuk meg. A Fekete-hegy legészakibb kis tavain megannyi hósapkás Pom Pomként figyelnek a zsombékoló sások, köztük vaddisznók, őzek, szarvasok nyomai kanyarognak. A fennsíkot ősöreg bükkfák között hagyjuk el, és a Sárféi-szőlők fölött elhaladva lassan leereszkedünk Kapolcsra. Akinek ez nem volt elég mozgás, a falu zsebkendőnyi jégpályáján korizhat, de beülhet a Királykő kocsmába is egy forralt borra.

• nehézségi fok: közepes
  • táv: 7,5 km
  • szint: 200 m
  • időtartam: hóviszonyoktól függően 2–4 óra
  • látnivalók: Király-kő bazaltsziklái; bronzkori földsánc; henyei ősbükk; zsombékos tavak; téli Kapolcs

A Felsőörs melletti szurdokvölgyek

A felsőörsi focipályától táblák vezetnek a forrás-hegyi geológiai alapszelvényhez. A rövidke tanösvényt végigjárva évmilliók földtörténetét kísérhetjük végig. Az időalagutat egy bokoralagúton hagyjuk el, majd a vízmű évszázados nyárfáinál a Malom-völgy vaholai ága mentén sétálunk tovább. Nemsokára kikapaszkodunk a Nagy-mező fennsíkjára, ahol rövid kitérővel az őskori festékbánya maradványait is megkereshetjük. Délnyugat felé fordulva érjük el a Király-kutat, amely pihenőpadjaival és nyáron is bővizű forrásával a környék kedvelt kirándulóhelye. A Király-kúti-völgyben a máskor alig észrevehető, látványos sziklaalakzatok és mésztufagátak kísérik utunkat a Malom-völgy torkolatáig, ahol elénk tárul a pengeéles Malom-völgyi sziklaborda. A sziklától egészen szokatlan helyről láthatjuk Felsőörs Árpád-kori templomát, majd rövid séta után már a templom falai közt melegedhetünk.

• nehézségi fok: közepes
  • táv: 8 km
  • szint: 170 m
  • időtartam: hóviszonyoktól függően 2–4 óra
  • látnivalók: geológiai tanösvény; őskori festékbánya; Király-kút; sziklaalakzatok; patak; mésztufagátak; Árpád-kori templom