Egy hideg, szeles januári napon próbáltuk ki, milyen az egyik új balatoni komp, a Tihany fedélzetén utazni. Csendes, panorámás élményben volt részünk, és még a kapitányfülkébe is bejutottunk.

Metsző, hideg szél fogad a tihanyi révnél a januári reggelen. Mégsem az autóban várjuk, hogy megérkezzen az új komp, amit most látunk először a valóságban. Aztán a Tihany névre keresztelt monstrum végre elindul a szántódi partról, először csak apró pont a télen is szokatlanul türkizkék vízen. Mi pedig izgulunk. Pont úgy, mint amikor vidéki kisgyerekként először utaztunk villamoson, metrón, trolin.

Sokat vártunk a Balaton új vízi járművére: egy másik komppal, Szántóddal és a két, Balaton és Tomaj nevű katamaránnal együtt már 2021-ben elkészült a komáromi hajógyárban, a BAHART és a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) közreműködésével. Aztán két évig várt a társaival a szállításra előkészített állapotban, addig a Balaton vízállása, valamint az időjárás nem tette lehetővé a Dunán és a Sió csatornán át vezető utat. A Sió-zsilipet végül 2023. június 13-án nyitották meg, miután a Balaton elérte (sőt, meg is haladta már) a 120 centiméteres szabályozási szintet. A kompok összesen 400 kilométert tettek meg a Balatonig (útjukat mi is követtük).

Most pedig itt van előttünk, hangtalanul érkezik az elektromos meghajtású motoroknak köszönhetően. Alig várjuk, hogy leguruljanak róla az autók. Széles János, a Tihanyrév állomásfőnöke kísér fel minket a fedélzetre, ami jóval tágasabbnak tűnik, mint a régi kompokon.

Az új kompok valóban hosszabbak néhány méterrel, mint a régiek: 45 méter hosszúak és 11 méter szélesek. A méretüktől függően kb. 24 gépjárművet, 30 kerékpárt és 120 utast képesek egyszerre szállítani. A kapacitásbővítésére azért is szükség volt, mert a komp utasforgalma 10 év alatt 800 ezerről közel 1,4 millióra emelkedett, és a kerékpárosok száma is több mint a duplájára nőtt.

És ha már a számoknál tartunk: a kompok acélszerkezetének tömege 298 tonna, 11 km elektromos vezeték, közel 4 tonna festék került felhasználásra az építés során.

További újítás, hogy a felső fedélzet, ami a komp több mint felét lefedi, árnyékot ad az utasoknak és a kocsiknak. Nyáron várhatóan jóval kellemesebb lesz a klíma a fedélzeten, mint a régi kompokon, ahol az aszfalt átmelegedett a napon. Az új kompon esőben is kiszállhatunk majd az autóból.

Észre sem vesszük, ahogy elindul

Szinte észre sem vesszük, ahogy a komp elindul, olyan tökéletes a csend. Itt, a tihanyi szűkület erős északi szele elől az emeleti, fűtött (nyáron hűtött) utasfedélzet üvegfalán át nézzük a távolodó partot. Közel 30 ülőhely és a mosdó kapott itt helyet.

Utasként a teljesen átlátszó falú kapitányfülkébe is beláthatunk, és végignézhetjük, ahogy a komp vezetője érintőképernyőket nyomkodva irányítja a hatalmas, 300 tonnás járművet. Régi sci-fi-filmek jutnak az eszünkbe a képernyők és a négyszög alakú irányítópult láttán. A rév állomásfőnökének engedélyével ide is benézhetünk, és a kapitány szemszögéből láthatjuk a kompot, és persze élvezhetjük a 360 fokos panorámát.

Mire befogadjuk a látványt, a komp már meg is érkezik Szántódra. A menetidő valóban rövidebb, az új kompok akár 15 km/órás végsebességet is el tudnak érni (a régebbieké 11 km/óra), a rév elérésekor a manőverezés azonban bonyolultabb és összetettebb folyamat, és kicsit tovább is tart, tudjuk meg a kapitánytól. Így összességében éppen annyi ideig tart egy út, mint a korábbi modellekkel.

Összesen hat komp van a flottában

A két újjal együtt összesen hat komp lesz használható és a folyamatosan közlekedő két komp mellett szükség esetén bevethető. A régebbieket folyamatosan felújítják, tudjuk meg Széles Jánostól.

A Tihany nevű komp sincs még teljesen készen, kap egy személyzeti pihenőteret. A beépítés idejére, február második felében felváltja új „testvére”, a Szántód, márciusban pedig mindkét új jármű szolgálatba áll, az új katamaránokkal együtt.

A visszaút ugyanolyan csendes, csak a felhők sziluettje változik a víz felett. Nagyon rövidnek tűnik most a kb. 10 perces menetidő, ha nem várnának a teendőink, legszívesebben beneveznénk meg egy körre. Bár a kilátás miatt eddig is külön élmény volt, mostantól a kompozás a kényelemről is szól majd, és alig várjuk, hogy mindkét új jármű munkába álljon.

(Borítókép: Kőrösi Tamás - We Love Balaton)

Címkék