Tavaly adták át, azonban használatba venni igazán az idei szezonban lehetett a Budapest–Balaton-kerékpárutat, azaz a BuBát. Több részletben, tavasszal és nyáron, esőben és 40 fokban, sima és elektromos kerékpárral is megtapasztaltuk a kerékpárút kihívásait a BuBa mentén, melyekből jócskán akadt, így cikkünkben 5 praktikus tanácsot adunk, ha ti is kerékpárra pattannátok, hogy két keréken érjétek el Budapestről a Balatont. Az október még kellemes időt tartogat, így még most sincs késő belevágni egy őszi kerékpártúrába!

2022 augusztusára készült el a teljes BudapestBalaton-kerékpárút, mely a budapesti Kamaraerdőtől indul, és hivatalosan 108,2 kilométeren keresztül halad az Etyeki borvidéken át a Velencei-tóig, majd innen Balatonakarattyáig, ahol a nyomvonal zökkenőmentesen becsatlakozik a Balatoni Bringakörbe. Tapasztalatainkról részletesebben ebben a cikkünkben számoltunk be.

1/5

Útvonaltervezés

Számunkra az első kihívást a hivatalos kiindulópont megtalálása jelentette. Mi a Gellért teret, illetve a Kelenföldi pályaudvart jelöltük ki találkozóhelynek, de a BuBa 0. kilométere és a kerékpárút kitáblázása Kamaraerdőnél kezdődik, melyet most már a Google Maps is jelez. Egész pontosan a Kamaraerdei út és a Kolozsvári utca sarkánál találjuk, érdemes a Maksai Marketet keresni. Mindenképp töltsünk le egy nyomvonaltérképet, például innen, mert annak ellenére, hogy viszonylag rendesen ki van táblázva a szakasz, van pár kanyar és forduló, amit könnyű eltéveszteni. A BuBa egyik nagy kritikája, hogy Székesfehérvárt nem kerüli el a kerékpárút, hanem végigmegy a városon, mi is azt tapasztaltuk, hogy itt térkép nélkül könnyen eltévedtünk volna, hiszen sokszor a panelek között, murvás parkolókon át vezet az út.

2/5

Az erőnlét elengedhetetlen

Sokan azért vártuk nagyon a BuBa kiépítését, hogy autó és vonat helyett legyen egy másik alternatíva is, amivel könnyedén le tudunk jutni a Balatonra. Sajnos a BuBa-kerékpárút nem váltotta be ezt a reményt, mert nem egyenesen a 7-es út mellett visz minket, hanem tesz egy nagyobb, emelkedőkkel bőven megspékelt kitérőt. A látnivalók és az útszakasz valóban gyönyörű, hatalmas élmény átgurulni a biatorbágyi viadukton és az etyeki szőlők között tekerni, azonban így a gyors lejutás helyett egy verejtékes bringatúrát kapunk. A 10% feletti emelkedők és a több mint 900 méteres szintkülönbség nagy kihívás elé állítják még a tapasztaltabb bringásokat is, így megfelelő erőnléti felkészültség nélkül nem érdemes belevágni a BuBába.

3/5

Mivel menjünk, mit vigyünk magunkkal?

Ha nincs meg a megfelelő erőnlétünk, vagy egy könnyedebb túrát szeretnénk csinálni, akkor érdemes elektromos kerékpárral nekivágni a BuBának, melyet a fővárosban számos helyen tudunk bérelni, saját tapasztalataink alapján ezzel még a legcombosabb emelkedők is könnyen teljesíthetők, így a megterhelő fizikai kihívás helyett teljes mértékben ki tudtuk élvezni az útszakasz látnivalóit és szépségeit. Országúti kerékpárral gyorsan lehet haladni a legtöbb helyen sima és jól kiépített útszakaszokon, de a trekking és a mountain bike kerékpárok is jól bírják az utat. Érdemes kisebb szerszámokat, pótalkatrészeket vinni, mert ugyan találtunk pár szerelőállomást az út mentén, de ezek tekeréseink során sokszor hiányosak voltak. A védőfelszerelés, főleg a sisak kötelező elem: sajnos sok helyen homokos, kavicsos az út, ami főleg a lejtőkön volt zavaró, amikor nagy sebességgel suhantunk lefelé, ilyenkor alapból is nagyobb a veszély a kisodródásra.

4/5

Étel-ital

Érdemes megfelelő mennyiségű folyadékról gondoskodni, illetve szendvicseket és energiaszeleteket magunkkal vinni, mert a hosszú szakaszok és az emelkedők során elengedhetetlenül fontos, hogy visszapótoljuk az energiát és eleget igyunk. Nekünk életmentő volt egy-egy gyümölcsszelet a nagyobb kaptatók után, és hiába promózták ezzel az útvonalat, mi kevés boltot és vendéglátóhelyet találtunk a kerékpárút mellett, nagyobb kitérőket tenni és boltok után kutakodni pedig sem energiánk, sem kedvünk nem volt. Bónusztippként ajánljuk Velencén a Tekergő Motel és Étterem felkeresését, melynek teraszáról fantasztikus panoráma nyílik a Velencei-tóra, és itt a Székesfehérvárról ismert kiváló Patent Gasztrobár street food fogásait is megkóstolhatjuk. A motel mellett pedig a Félúton Pékség nemcsak jobbnál jobb kovászos kenyerekkel, de édes és sós péksütikkel is vár minket.

5/5

Készülj fel az időjárás viszontagságaira!

Mi először tavasszal, egy borongós, hűvös napon vágtunk neki a tekerésnek, rétegesen öltözködve pedig kellemes volt a biciklizés, azonban tényleg érdemes megfelelő ruházattal készülni, mert az emelkedőkön könnyen leizzad az ember, a hosszú lejtős szakaszokon pedig megfúj minket a szél. Nyáron is érdemes olyan napokat választani, amikor nincs nagy forróság, mert az út kevés árnyékot ad, ráadásul hosszú szakaszokon semmilyen fedett pihenőhelyet nem találunk, ahová behúzódhatunk a nap vagy az eső elől, és vízvételre is kevés helyen van lehetőségünk. Az ősz abszolút ideális a tekerésre, az október még kellemes huszonpár fokokat tartogat, így még most sincs késő belevágni a kerékpártúrába!